Cinci ani de grijă pentru bunurile de patrimoniu

Un articol de: Pr. Ciprian Bâra - 12 Martie 2012

În luna februarie a acestui an s-au împlinit cinci ani de când Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a aprobat înfiinţarea, în cadrul Sectorului Patrimoniu cultural, a Centrului de Pregătire pentru Patrimoniu al Patriarhiei Române, cu scopul de a forma specialişti în domeniile gestionării, administrării, protecţiei, conservării, restaurării şi valorificării bunurilor culturale deţinute de unităţile noastre de cult. De la profesorul Victor Simion am aflat istoria începutului, realizările şi viitoarele proiecte ale centrului aflat sub ocrotirea Sfântului Voievod Martir Constantin Brâncoveanu.

Domnule profesor, de unde iniţiativa aceasta şi care a fost cadrul legal al înfiinţării centrului? Temeiul legislativ al acestei noi structuri l-au reprezentat Legea 182/2000, precum şi Legea 311/2003, ordinele şi dispoziţiile date de către cei în drept cu privire la patrimoniul cultural naţional şi la deţinătorii acestor bunuri. Primul gând al organizării unor programe de formare profesională pentru personalul din unităţile de cult datează din anul 2004 şi mi-a aparţinut, la acea dată fiind coordonator al programelor de pregătire a specialiştilor din muzee din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor, precum şi domnului Mircea Sfârlea, la acea dată consilier la Secretariatul de Stat pentru Culte. Împreună am concretizat acordul dintre cele două instituţii pe care le reprezentam organizând la Mănăstirea Neamţ, în perioada 2004-2005, primul curs de pregătire pentru muzeografii din unităţile de cult. Bunele rezultate ale acestei iniţiative au condus, în anul 2006, la ideea proiectului de organizare a unui centru autonom de pregătire sub egida Patriarhiei Române, proiect prezentat părintelui consilier patriarhal Florin Şerbănescu, coordonator al Sectorului Patrimoniu cultural care, nu numai că a îmbrăţişat acest gând al nostru, a şi elaborat documentaţia de susţinere a proiectului pentru şedinţa Sfântului Sinod din luna februarie 2007. Care au fost etapele următoare aprobării Sfântului Sinod din februarie 2007? Mai întâi am făcut demersurile legale pe lângă Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse, Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Comisia Naţională de Formare Profesională a Adulţilor pentru autorizarea Patriarhiei Române ca "furnizor de formare profesională" în domeniul patrimoniului cultural. Astfel, prin eforturi susţinute, Centrul Patriarhiei Române figurează astăzi în Registrul Naţional al Formatorilor din România, iar următorul pas a fost elaborarea şi aprobarea standardelor ocupaţionale pentru fiecare dintre programele, specialităţile iniţiate. A urmat apoi întocmirea documentaţiei pentru aprobarea, de către cele trei foruri mai sus menţionate, a fiecăruia din programele propuse: muzeograf, conservator, gestionar-custode, ghid obiectiv cultural, bibliotecar. S-a constituit şi aprobat, de asemenea, grupul de lectori de specialitate şi s-au definitivat organizarea şi derularea practică a programelor aprobate în centrele care corespund standardelor oficial impuse. În momentul de faţă, acestea sunt: mănăstirile Brâncoveanu - Sâmbăta de Sus, "Sfânta Cruce" din Oradea, Neamţ, Bistriţa de Vâlcea, "Acoperământul Maicii Domnul" din Vatra Dornei, precum şi locaţiile din Bucureşti şi Iaşi. Vă rugăm să ne faceţi o sinteză a activităţilor organizate în aceşti cinci ani de activitate şi să prezentaţi viitoarele proiecte. Ca orice activitate, în toată această perioadă au fost şi reuşite, şi lucruri care se puteau organiza mai bine poate, dar suntem bucuroşi că s-au organizat şi finalizat şase programe de perfecţionare: două de muzeograf, trei de gestionar-custode, unul de conservator, desfăşurate, fiecare, pe trei etape, în stagii de 12 zile de pregătire. În toată această perioadă, 170 de cursanţi din toate eparhiile au obţinut certificatul de absolvire, recunoscut pe plan naţional. Astfel s-a constituit prima reţea naţională de specialişti în domeniul Patrimoniului cultural naţional al Bisericii Ortodoxe Române. Sunt în curs de derulare două programe pentru conservatori în cadrul Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei şi în cadrul Arhiepiscopiei Bucureştilor. Au fost iniţiate, în premieră naţională, programele autorizate de gestionar-custode şi ghid obiectiv cultural, care au fost apoi preluate şi de către Centrul de Perfecţionare al Ministerului Culturii şi Patrimoniului pentru muzeele de stat. Conform legii, în anul 2011 au fost refăcute, actualizate, depuse şi re-autorizate dosarele pentru programele Muzeologie generală şi Gestionar-custode, iar în anul 2010 a fost iniţiat programul scurt de instruire de două zile referitor la corecta întocmire a evidenţei, inventarelor şi a gestionării bunurilor culturale deţinute de unităţile de cult. În anul 2010 s-au ţinut astfel de instruiri cu gestionarii unităţilor de cult din cadrul Arhiepiscopiei Râmnicului, a Arhiepiscopiei Sibiului, a Episcopiei Ortodoxe Române a Bihorului şi a Episcopiei Sălajului, iar în anul 2011 s-a continuat cu protoieriile I, II şi III Capitală şi protoieriile Ilfov Nord şi Sud. Au participat 354 de persoane, programul urmând a se continua şi în anul 2012 cu alte unităţi din teritoriu. Ne bucură faptul că condiţiile, calitatea, organizarea programelor centrului nostru au determinat o serie de muzee de stat să-şi trimită personalul la cursurile noastre de pregătire (muzeele din Braşov, Brăila, Oradea, Bran, Constanţa, Călăraşi, Bucureşti), iar pentru anul 2012 solicitările sunt în creştere, Centrul Patriarhiei Române impunându-se astfel, treptat, şi în reţeaua muzeelor de stat din România. Inaugurarea noului sediu al centrului pentru patrimoniul cultural a permis iniţierea unor noi activităţi, precum şi organizarea noilor laboratoare de "restaurare carte şi documente", dar şi a Laboratorului de restaurare icoane. Prin parteneriatul cu Asociaţia "Centrul de Studii Europene pentru Balcani, Ţările Mediteraneene şi Europa de Est" s-a realizat organizarea gratuită, la Bucureşti, a primului stagiu de pregătire de 12 zile pentru conservatori de bunuri culturale; tipărirea primului curs de muzeologie generală, care se distribuie gratuit participanţilor la programele centrului. Domnul Nicolae Badea, preşedintele asociaţiei, a contribuit şi sprijinit direct proiectul, a participat şi a invitat specialişti din Italia pentru a susţine prelegeri pe teme specifice. Parteneriatul va continua şi în anul 2012 prin susţinerea financiară a celorlalte două stagii de pregătire pentru conservatori, precum şi cu iniţierea altor programe şi activităţi prevăzute în contract. Centrul pentru Patrimoniul cultural "Sfântul Constantin Brâncoveanu" este coordonat de pr. dr. Florin Şerbănescu, consilier patriarhal, şi are următorii membri: dl Victor Simion, consilier patriarhal, dl Mircea Sfârlea, consilier patriarhal, dl Gabriel Pletea, inspector eparhial, dra Daniela Apreutesei, inspector de specialitate, şi dra Simona Nedu, inspector eparhial.