Expoziţia „Trepte spre împlinire II“, la Bruckenthal

Un articol de: Ștefan Mărculeţ - 20 Noiembrie 2014

Artista Lucia Puşcaşu prezintă publicului sibian o mare parte din operele sale, în cadrul Expoziţiei „Trepte spre împlinire II“, vernisată ieri, 20 noiembrie, în Sala de expoziţii temporare a Muzeului Naţional Bruckenthal. Până pe 31 decembrie, sibienii au posibilitatea să pătrundă într-o lume a culorilor şi a diversităţii de exprimare artistică, în mod special în tapiseriile realizate cu măiestrie de către artistă.

Lucia Puşcaşu este cunoscută lumii artistice prin ineditul operelor sale, de o uimitoare diversitate de exprimare artistică: de la tapiserii şi broderii realizate cu o dibăcie şi un simţ coloristic ieşite din comun, până la lucrări de pictură în ulei pe pânză. Originară din Suceava, Membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România şi Preşedinte al Asociaţiei Artă şi Umanitate, Lucia Puşcaşu a semnat până în prezent 30 expoziţii personale, a participat la 15 tabere de creaţie în ţară şi în străinătate, şi la 340 de expoziţii de grup, bienale, trienale, naţionale şi internaţionale, decernându-i-se aproximativ 40 de premii şi diplome de excelenţă şi de merit.

Curatorul expoziţiei este Robert Strebeli, care a apreciat roadele muncii doamnei Lucia Puşcaşu şi a menţionat că „propune un spaţiu expoziţional dinamic, alcătuit pe diverse modalităţi de exprimare plastică şi vizuală, un dialog continuu între suprafeţe tratate pictural şi decorativ. Astfel, Expoziţia «Trepte spre împlinire II» reuneşte tapiserii de dimensiuni mari, medii şi minitapiserii, precum şi lucrări de pictură, tehnica ulei pe pânză şi grafică realizate în tehnici mixte, baiţuri, tuşuri, acrilic şi pastel. Tapiseriile combină tehnica haute lisse (a ţesăturii pe război vertical) cu broderia manuală. În expoziţie sunt prezente toate contrastele culorilor complementare, culori dominante sau subdominante, calde sau reci, apropiate sau îndepărtate, închise sau deschise, saturate sau grizate. Se întâlnesc deopotrivă noile forme de exprimare artistică şi motivele tradiţionale: natura, poarta sau copacul vieţii“.

Tehnica tapiseriei clasice

La vernisaj au participat numeroşi iubitori ai artei tapiseriei, apreciind ineditul expoziţiei şi dragostea artistei pentru o îndeletnicire oarecum uitată în România. În debutul evenimentului, Lucia Puşcaşu a vorbit despre implicarea artistului în realizarea unei opere de valoare, într-o lume în care amatorismul a pătruns până şi în domeniul frumosului.

„Ţin foarte mult la profesionalism, iar din 1985, la Suceava am avut grijă, sub diverse forme, să ne facem cunoscuţi artiştii veritabili atât pe plan local, cât şi naţional ori internaţional. Fiind profesor la Colegiul de Artă din Suceava, am constatat că tinerii noştri nu mai studiază arta aşa cum o făceam noi în tinereţe. Eu consider că arta este cea făcută manual, iar artistul trebuie să fie conştient că are o responsabilitate şi că ceea ce face trebuie să rămână în urma lui“, a spus artista.

În contiuare, Lucia Puşcaşu a prezentat publicului câteva lucruri despre tehnica ţesătoriei artistice folosită la realizarea exponatelor de la Muzeul Bruckenthal din Sibiu. Artista a explicat în amănunt cum se realizează o tapiserie într-un stil tradiţional, clasic, folosindu-se tehnica gherghefului.

„Putem vorbi despre tapiserie încă din Egiptul Antic, dar în scrieri se pomeneşte această artă în secolul al XIII-lea. Perioada de înflorire este între secolul al XV şi secolul al XVII-lea, iar în secolul al XVIII-lea tapiseria şi-a pierdut din statut, apropiindu-se foarte mult de pictură, pentru că se foloseau foarte multe fire în «bălteală» sau în «bătătură». În secolul al XIX-lea a vut loc o revoluţionare a tapiseriei, în special asupra compoziţiei acesteia. Lucrările mele sunt realizate dint-un sistem de două firi, numit «urzeală», din material de calitate, din bumbac. Urzeala se realizează pe gherghef vertical, adică aşa-numita tehnică a «scoarţei». La noi a existat mai înainte scoarţa, şi mai apoi tapiseria. Cele două se deosebesc prin compoziţie, noutatea formelor şi semnificaţii. Tehnica de ţesut este aceeaşi, simplă. Când îmi alcătuiesc urzeala, dau un fir în faţă şi unul în spate şi se crează «rostul». La război, ca să obţii rostul, trebuie să calci o pedală. Eu am ales tapiseria clasică“, a mai spus Lucia Puşcaşu.

Prezentarea artistei Lucia Puşcaşu a fost urmată de aprecierile curatorului Robert Strebeli, muzeograf şi pictor, precum şi ale altor reprezentanţi ai Muzeului Naţional Bruckenthal din Sibiu. Cei prezenţi au avut posibilitatea să admire lucrările expuse şi să afle mai multe detalii despre obiectele de artă şi tehnicile folosite. Pe lângă tapiserii, artista suceveană a mai adus la Sibiu şi mai multe tablouri în ulei, broderii şi alte obiecte, care derivă şi sunt legate de inima activităţii artistice, şi anume cea a gherghefului.

Expoziţia de la Palatul Bruckenthal va fi deschisă publicului până la sfârşitul anului, săptămânal, de miercuri până duminică, în intervalul orar 10.00-18.00.