Hristos porneşte spre Patima Sa

Un articol de: Pr. George Aniculoaie - 23 Aprilie 2013

Slujbele Bisericii din săptămâna a şasea a Postului Mare ne fac să-L urmăm pe Hristos, după cum, pentru prima dată, El vesteşte moartea prietenului Său, iar apoi începe călătoria spre Betania şi Ierusalim. Hristos începe astfel mersul Său spre Patima cea de bunăvoie.

Săptămâna Stâlpărilor sau a Floriilor, adică a şasea şi ultima din Postul Mare, precede Sâmbăta lui Lazăr şi Duminica Floriilor. Tema şi tonalitatea săptămânii acesteia sunt date duminică seara, la Vecernie: „Începând cu dragoste a şasea săptămână a cinstitului Post, să aducem, credincioşilor, cântare înaintea prăznuirii stâlpărilor Domnului, Celui ce vine în slavă cu puterea dumnezeirii în Ierusalim, ca să omoare moartea“. Centrul atenţiei este Lazăr - boala lui, moartea lui, durerea rudelor sale şi reacţia lui Hristos în faţa tuturor acestora, spune părintele Alexander Schmemann. Astfel am auzit luni: „Astăzi, umblând Hristos pe lângă Iordan, I s-a arătat boala lui Lazăr…“, marţi am aflat că „ieri şi astăzi a fost boala lui Lazăr…“, iar astăzi cântăm „Lazăr murind, se-n groapă şi-l jelesc surorile…“.

Aflând de moartea lui Lazăr nu de la mesageri umani, pentru a-Şi arăta pogorământul Său, ci în virtutea atotştiinţei Sale dumnezeieşti, Hristos Se îndreaptă spre Iudeea, începând astfel mersul Său spre Patima cea de bunăvoie, spune ieromon. Makarios Simonopetritul. „Astăzi, murind Lazăr, nu s-a tăinuit de ochiul lui Iisus Cel atoatevăzător. Pentru aceea, a spus aceasta Apostolilor, strigând: Lazăr, prietenul, a adormit! Merg să-l înviez.“ „Murind astăzi Lazăr, prietenul lui Hristos, este dus la groapă şi au plâns de nefericirea surorilor vecinele Martei; dar Hristos a mers cu bucurie la el, ca să arate popoarelor că El este viaţa tuturor“. Trimiterea de mesageri la Hristos de către Marta şi Maria reprezintă ostenelile Postului Mare, mai spune ieromon. Makarios Simonopetritul, realizate prin conlucrarea dintre acţiune şi contemplaţie (ale căror figuri tradiţionale sunt cele două surori ale lui Lazăr), graţie cărora Hristos va veni prin Patima Sa să ne izbăvească mintea înlănţuită în patimi.