Muzica şi plastica românească, reunite în expoziţie la MNAR
Muzeul Naţional de Artă al României (MNAR) găzduieşte, între 31 august şi 2 octombrie, expoziţia "Interferenţe artistice. Muzica şi plastica românească". Vernisată cu ocazia celei de-a XX-a ediţii a Festivalului şi concursului internaţional "George Enescu", expoziţia va fi deschisă în foaierul şi Rotonda Sălii "Auditorium", unde se vor desfăşura o parte din concertele din cadrul festivalului.
Expoziţia va cuprinde 47 de lucrări de pictură şi grafică din patrimoniul MNAR inspirate tematic sau compoziţional de muzică. Selecţia autorilor permite recompunerea unui traseu cuprinzător ce evidenţiază tendinţele majore din arta românească modernă. Alături de Arthur Verona (1868-1946), Theodor Pallady (1871-1956), Iosif Iser (1881-1958), Ion Theodorescu-Sion (1882-1939) sau Rudolf Schweitzer-Cumpăna (1886-1975) vor fi prezente lucrări semnate de moderniştii Lascăr Vorel (1879-1918), Marcel Iancu (1895-1984) şi de postmoderniştii Aurel Ciupe (1900-1988), Alexandru Ciucurencu (1903-1977), Octavian Angheluţă (1904-1979) şi Corneliu Baba (1906-1997). De la George Enescu la Mihail Jora Expoziţia prilejuieşte întâlnirea cu elemente şi obiecte specifice lumii muzicii - naturi statice cu instrumente şi note muzicale, personaje care animă aceste obiecte pentru a crea sunete - dar şi cu cele mai expresive chipuri ale unor faimoşi muzicieni - portretul lui George Enescu de George Tomaziu, portretul lui Yehudi Menuhin de Cik Damadian, portretul Cellei Delavrancea în concert de Theodor Pallady sau portretul lui Mihail Jora de Jean Al. Steriadi. Mai mult decât trimiterea explicită la muzică prin personajele şi obiectele redate în lucrările prezentate, expoziţia incită vizitatorul să descopere influenţele subtile şi relaţiile de interdependenţă dintre muzică şi arta plastică, astfel încât să perceapă "muzicalitatea" lucrărilor expuse. Noţiuni specifice retoricii muzicale precum armonie, disonanţă, sonoritate, acorduri, tempo şi ritm pot fi sugerate de artiştii plastici în compoziţiile lor prin utilizarea rafinată a raportului linie-culoare şi a materiei picturale.