Necitirea dezlegărilor de la Botez lasă uşa sufletului deschisă celui viclean
Dezlegările se citesc înainte de săvârşirea Tainei Botezului, pentru îndepărtarea satanei din sufletul celui nebotezat. Necitirea lor provoacă sechele sufletului catehumenului, fiind predispus spre demonizare, posedarea de cel rău. Părintele Cleopa mereu sfătuia preoţii să nu omită nimic din Taina Botezului. Iată câteva din cuvintele sale.
Preoţilor, băgaţi de seamă cum săvârşiţi Botezul! Vin femeile aici cu copii bolnavi de epilepsie. Copilu-i mic şi-l ia diavolul în primire şi-l munceşte. Ştiţi de ce? Am găsit în Pravila Mare. Pentru că, la Botez, preotul nu le citeşte cu atenţie şi evlavie toate lepădările de satana. O femeie, dăunăzi, avea copilul numai de-un an jumătate şi-l muncea vrăjmaşul; îşi dădea ochii peste cap în braţele ei. Ei, cum să nu plângă biata mamă, când vede copilul că-l chinuie satana aşa, de mic? Ce păcate are acela? Este vina preotului! Nu i-a citit la Botez dezlegările de satana, acelea care sunt puse acolo. Până la Botez, cerul este închis pentru sufletele nebotezate? Până nu-i botezat, n-are intrare în împărăţia cerurilor. Că Mântuitorul ne-a spus: „Mergând, propovăduiţi Evanghelia la toată lumea botezându-i pe ei în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh; învăţându-i să păzească toate câte v-am poruncit vouă“. Şi apoi zice: „Cel ce va crede şi se va boteza se va mântui; iar cine nu va crede se va osândi“. Dacă Botezul este stâlcit, şi nu s-au citit dezlegările de satana, măcar că s-au făcut afundările copilului şi miruirea, vrăjmaşul mai găseşte o poartă ca să intre, atunci când copilul nu s-a lepădat de satana şi de toate lucrurile lui.
Deci, după firea cea veche, până la Botez, diavolul stă în inima copilului. Ne spun toţi Sfinţii Părinţi. După Botez, harul Duhului Sfânt vine în inimă şi-l scoate afară pe diavol. Dar îi dă voie să tulbure inima creştinului dinafară - mustul trupului - să-l ispitească pe om. Dar înăuntru nu poate intra, că scânteia harului odată intrată de la Botez este până la moarte acolo. Însă, dacă preotul n-a făcut bine lepădările de satana: „Mă lepăd de satana şi de toate lucrurile lui“ (n.r. - Rânduiala Botezului), sau poate nici Botezul, vrăjmaşul găseşte portiţa şi intră înapoi în inima copilului.
Doamne fereşte! A venit obosit sau grăbit, că a avut mai multe botezuri şi Cununii, şi nu citeşte toate dezlegările. Am găsit scris în pravilă: „Copiii care se îmbolnăvesc - şi, uneori, nu se îmbolnăvesc când sunt mici, ci când sunt mai mari - îi ia vrăjmaşul în primire, că preotul n-a băgat de seamă şi n-a citit toate dezlegările de satana“. Şi-l tulbură pe bietul suflet mult mai târziu. De aceea, când faceţi un Botez, să nu vă grăbiţi. Sau, dacă ai două şi trei botezuri în aceeaşi apă să fie de acelaşi sex şi cât trăiesc ei nu se pot înrudi prin căsătorie, căci au devenit rudenii spirituale, adică „fraţi de cruce“. Când sunt mai mulţi copii, se pot citi lepădările la toţi odată, dar îi pomeniţi pe fiecare pe numele său, cum îi cheamă.
Botezul se face de episcop şi de preot, şi numai în biserică, şi numai prin trei afundări. Aşa este Botezul desăvârşit. Botezul prin stropire sau prin turnare este aprobat de Biserică numai cu iconomie, adică de nevoie. Apoi, la mare nevoie, când pruncul după naştere este ameninţat să moară.
Biserica îngăduie să-l boteze nu numai preotul, ci şi un diacon, un călugar, un mirean, o femeie şi chiar moaşa care ajută la naştere, numai să zică cuvintele acestea: „Se botează robul lui Dumnezeu «cutare», în numele Tatălui. Amin. Şi al Fiului. Amin. Şi al Duhului Sfânt. Amin“.
Ce se întâmplă? Aceşti copii botezaţi de femei, sau de călugări, sau chiar de diacon, sau de moaşă, ca să nu moară nebotezaţi, dacă li s-au zis cuvintele acestea şi au rămas în viaţă, preotul nu le mai poate repeta în veac. El face lepădările şi cealaltă slujbă, şi-l miruieşte cu Sfântul şi Marele Mir. Apoi îl împărtăşeşte cu Sfintele Taine. Cuvintele dogmatice referitoare la ipostasurile Sfintei Treimi nu se mai repetă. Că preotul, dacă le mai repetă, răstigneşte pe Iisus Hristos şi nu mai poate fi preot. De aceea stiliştii, care ţin stilul vechi şi botează a doua oară, sunt eretici. Cine botează a doua oară - a doua oară răstigneşte pe Iisus Hristos. Citiţi în Dogmatica Sfântului Ioan Damaschin şi la Apostolul Pavel, că Botezul este „îngropare şi înviere cu Iisus Hristos“. (extrase din cuvântările părintelui Cleopa Ilie, adunate în cartea Ne vorbeşte părintele Cleopa, vol. I, ediţie îngrijită de arhim. Ioanichie Bălan, Editura Episcopiei Romanului, 2001)