Nivelul alfabetizării digitale a şcolarilor din România
Raportul privind predictorii nivelului de alfabetizare digitală a elevilor de clasele I-XII din România, făcut public de Brio, platforma ed-tech de măsurare a performanţei şcolare, alături de UiPath Foundation, a relevat că nivelul de alfabetizare digitală a elevilor se află în strânsă legătură cu accesul la tehnologie, contextul familial, utilizarea media digitale, motivaţia şi atitudinile faţă de tehnologie şi media.
În acelaşi timp, şi variabilele de tip demografic au o influenţă în dobândirea abilităţilor digitale.
Rezultatele cercetării arată că în proporţie de 21,4%, nivelul alfabetizării digitale a elevilor provine din atitudinea pozitivă a acestora faţă de tehnologie, timpul petrecut pe dispozitive determină 14,2% din nivelul alfabetizării digitale a elevilor, iar cei care petrec mai multe ore pe săptămână, utilizând un dispozitiv digital, au un nivel mai ridicat al literaţiei digitale. Totodată, nivelul de alfabetizare digitală a părinţilor determină nivelul elevilor în proporţie de 10,3%.
Studiul evidenţiază şi faptul că nivelul alfabetizării digitale a elevilor este asociat într-o măsură destul de redusă cu dependenţa tehnologică (4,8%) şi de reţele sociale (1,2%). „Competenţa digitală a unui individ nu creşte considerabil atunci când acesta este dependent de un dispozitiv electronic sau de reţele sociale şi se subliniază importanţa utilizării tehnologiei pentru alte activităţi decât acestea, dacă se doreşte creşterea nivelului de competenţe digitale în rândul copiilor”, precizează realizatorii studiului.
Nivelul alfabetizării digitale este cu atât mai ridicat cu cât există mai multe dispozitive în locuinţă, scorul obţinut crescând semnificativ de la 41,7 (în cazul celor cu două dispozitive), până la 74,9 (cei cu peste cinci dispozitive), potrivit aceluiaşi studiu. (O. N.)