NOTE DE LECTURĂ: Ana Pop Sîrbu, „Când amurgul devine albastru”

Un articol de: Florin Caragiu - 02 Decembrie 2020

În volumul „Când amurgul devine albastru”, apărut la Editura Vatra Veche în 2020, poeta Ana Pop Sîrbu realizează un melanj între lumea textului și cea dinafară, a vieții, care se întrepătrund. Melancolie, nos­talgie, alunecare și salt, în locul unde toate se adună, se risipesc și sfârșitul devine poem: „vine vremea când amintirile se suprapun/ printre constelații. e noapte./ nici un suflu nu mai răzbate printre lentile./ orice încheiere devine poem” (revelație). Un sim­țământ de retragere a lumii în intimitatea sufletului amestecă culorile-i irizate în poeme: „cu telefonul pe masă/ și pustiul prin colțuri/ mă cuibăresc în această fotografie/ ca în niște ziduri” (expectativă). Aici zilele se distilează, devenind suluri în cartea memoriei: „a trecut ziua/ cum trece o umbră pe o piatră goală./ (...) / ridic ochii să prind aripile/ de pe câmpul uscat./ mă așteaptă suluri de zile” (reflexie târzie). La rândul ei, litera se topește în flacăra duhului: „literele se sting,/ topesc poveștile,/ învăluie aproapele” (scribul). Liniștea iradiază din chipul unei prezențe: „ascultă liniștea din compoziția aerului” (flacără), surprinse în cuvinte ce ne atrag în miezul tainei: „cuvintele vin/ de sub tălpile pământului. calcă spre El” (poetul - varianta 3). Toate părțile poeziei conlucrează ca mădularele unui trup, eliberând de angoasa nimicului viața: „atâtea părți vor curăța/ bucățile de nimic” (poetul - varianta 2), trup în care circulă fiorul policromatic al dialogului: „secundele (...) îmblânzesc marginile./ e-o peregrinare blândă pe Cer /(...) / râsul vostru cade pe metereze târzii/ și fiecare șoaptă e o altă cale” (muntele). În acest loc, irumpe extaza, „mii de brațe voiau/ să mă atingă./ dar eu zburam tot mai sus.../ acolo am dat de frumuseți/ hărăzite/ celor săraci cu duhul” (unii aranjau arme, alții pregăteau vrăbii), o lunecare dincolo de orizontul textului și al lumii: „marea pare tot mai departe./ doar urmele de nisip ale îngerilor./ și acolo, pe țărm,/ amintirea mea./ un bust ce lunecă dincolo” (antipoem), trăită deopotrivă ca o întoarcere spre chipul divin din adânc și o călătorie spre sine: „la șaptezeci de ani îmi spun:/ „încă nu e prea târziu/ să mă întorc la mine” (călătoria).