Note de lectură Sinteză a teologiei şi spiritualităţii ortodoxe în limba germană
La Editura BASILICA a Patriarhiei Române a fost publicat recent un volum care conține studii și articole științifice, predici, alocuțiuni și interviuri ale Preafericitului Părinte Patriarh Daniel alcătuite, prezentate și oferite de-a lungul timpului în limba germană. Titlul volumului este sugestiv pentru perspectiva teologică amplă pe care o propune și cu care ne-a obișnuit Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române: Wort und Ikone, Fastenaskese und Osterfreude, stetiges Gebet und ewiges Leben. Akzente der orthodoxen Theologie und Spiritualität (Cuvânt și icoană, asceză a postului și bucurie a Învierii, rugăciune neîncetată și viață veșnică. Accente ale teologiei și spiritualității ortodoxe).
Totodată, acest titlu sintetizează varietatea temelor teologice abordate în textele volumului, evidențiind astfel complexitatea unui discurs teologic echilibrat, capabil să abordeze și să expliciteze atât aspecte de ordin dogmatic, cât și aspecte de ordin pastoral-misionar din spațiul teologiei și spiritualității ortodoxe. Așa cum afirmă Preafericitul Părinte Patriarh Daniel în Cuvântul-înainte, „accentele teologiei ortodoxe și spiritualității sunt evidențiate de legăturile specifice ale Ortodoxiei, anume între cuvânt și icoană, între asceza postului și bucuria Învierii, între rugăciune continuă și viață veșnică (omul în comuniune cu Dumnezeu)”. Cele mai multe din textele regăsite în acest volum au fost deja publicate în reviste și lexicoane teologice de prim rang în spațiul germanofon, precum Orthodoxie in der Gegenwart, Una Sancta sau Religion in Geschichte und Gegenwart.
Volumul este structurat în trei părți tematice: partea I este dedicată Hristologiei, partea a II-a Ecleziologiei, iar partea a III-a Relațiilor intercreștine.
Reflectarea temei Hristologiei din perspectivă trinitară
Partea I, Hristologia, este alcătuită dintr-o serie de studii și articole cu caracter științific: Das Heil - Orthodoxe Tradition (Mântuirea din perspectiva Tradiției Ortodoxe), Das Licht Christi scheint auf alle: Gemeinschaft, Zeugnis und geistige Erneuerung (Lumina lui Hristos luminează tuturor: comuniune, mărturie și înnoire duhovnicească), Jesus Christus, das Leben der Welt (Iisus Hristos, viața lumii) și Eschatologie - Orthodoxe Tradition (Eshatologia din perspectiva Tradiției Ortodoxe). O trăsătură importantă a acestor texte este reflectarea temei Hristologiei din perspectivă trinitară (așa cum se va întâmpla, de altfel, și în cazul părții a II-a, dedicată Ecleziologiei). În același timp, sunt reliefate și valențele soteriologice evidente ale unei adecvate înțelegeri a hristologiei. În Iisus Hristos, Dumnezeu și Om, „viața dumnezeiască are cea mai intimă (profundă) părtășie cu viața omenirii. Prin Moartea și Învierea Sa, Iisus Hristos a biruit moartea și a dăruit omului viață veșnică. El este atotprezent și lucrător prin Sfântul Duh în Sfintele Taine ale Bisericii și în viața oamenilor” („In Ihm nimmt das göttliche Leben am tiefsten am Leben der Menschheit teil. Durch seinen Tod und seine Auferstehung siegte Jesus Christus über den Tod und gab dem Menschen ewiges Leben. Er ist gegenwärtig und wirkt durch den Heiligen Geist in den Heiligen Sakramenten der Kirche und im menschlichen Leben”).
Dimensiunea comunională a Bisericii
Partea a II-a, care abordează tema Ecleziologiei, cuprinde, de asemenea, studii și articole științifice: Die heilende Kraft der Kirche aus der Sicht der orthodoxen Theologie und Spiritualität (Puterea mântuitoare a Bisericii din perspectiva teologiei și spiritualității ortodoxe), Die ekklesiologische Dimension sozialen Handelns (Dimensiunea ecleziologică a lucrării sociale) și Hierarchie. Orthodoxes Verständnis (Înțelegerea ortodoxă a ierarhiei [sacramentale]). În cadrul acestora, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel accentuează dimensiunea comunională a Bisericii, atât pe verticală, în ceea ce privește legătura vie a dreptmăritorilor creștini cu Dumnezeu, cât și pe orizontală, în ceea ce privește integrarea acestora în viața liturgică a Bisericii și responsabilitatea lor pentru o permanentă mărturie în lume, înțeleasă și ca „sfințire a creației prin Biserică” („Heiligung der Schöpfung durch die Kirche”).
„Afirmarea clară a identității ortodoxe teologice și duhovnicești”
În partea a III-a, intitulată Relații intercreștine (Interchristliche Beziehungen), se regăsesc atât articole și alocuțiuni care analizează și precizează rolul și locul Ortodoxiei în Europa, precum Die Orthodoxie und das Abendland, gestern und heute (Ortodoxia și Occidentul, ieri și astăzi) sau Die Lage der Rumänischen Orthodoxen Kirche und ihre ökumenischen Beziehungen im neuen europäischen Kontext (1989-2009) (Situația Bisericii Ortodoxe Române și relațiile ecumenice ale acesteia în noul context european), dar și interviuri care descriu specificitatea vieții religioase a românilor ortodocși (Die größte Diözese der Welt / Cea mai mare eparhie a lumii) sau predici susținute cu ocazia sfințirii bisericilor românești din Salzburg (Der Glaube der Märtyrer - Quelle des Lichts für das Leben der Kirche / Credința martirilor - izvor de lumină pentru viața Bisericii) și Viena („Haus Gottes und Pforte des Himmels”. Die Bedeutung der Weihe einer rumänischen orthodoxen Kirche / „Casă a lui Dumnezeu și poartă a cerului”. Semnificația sfințirii unei biserici ortodoxe românești). Din toate aceste texte care alcătuiesc partea a III-a a volumului de față se observă fără echivoc convingerea autorului, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, că orice demers în sfera relațiilor intercreștine trebuie să aibă ca punct de plecare „afirmarea clară a identității ortodoxe teologice și duhovnicești” („die klare Behauptung der orthodoxen theologischen und spirituellen Identität”).
Apariția unui astfel de volum merită a fi salutată pe deplin. În primul rând, pentru că publicul vorbitor de limbă germană are la dispoziție o sinteză a celor mai importante teme ale teologiei și spiritualității ortodoxe, care îi poate facilita descoperirea unui tezaur: Ortodoxia. În al doilea și nu mai puțin important rând, pentru că volumul poartă semnătura Patriarhului României, Preafericitul Părinte Daniel, și implicit girul unei experiențe teologice, teoretice și practice, incontestabile.