Orele de religie continuă în perioada de pandemie

Un articol de: Ștefania Coșuleanu - 26 Mai 2020

Școala românească a trebuit să se adapteze din mers la condițiile impuse de pandemie. „Deși porțile școlilor au fost închise, totuși ele au rămas deschise în sufletele cadrelor didactice și ale elevilor”, ne-a spus într-un interviu prof. Cristian Alexa, inspector școlar pentru disciplina religie în cadrul Inspectoratului Școlar al Municipiului București. El le-a transmis profesorilor să accentueze în lecțiile on-line cu elevii mesajele despre „iubirea și purtarea de grijă a lui Dumnezeu, bucuria, răbdarea și celelalte virtuți care ne ajută pe toți să trecem cu bine aceste vremuri de încercare”.

Şcoala românească trece printr-o perioadă cu totul excepțională, care a obligat-o de pe o zi pe alta să își schimbe modul de funcționare. În calitate de inspector școlar la disciplina religie, cum percepeți această perioadă prin care trec elevii și profesorii?

Într-adevăr, traversăm o perioadă dificilă, în care nu doar sistemul de învățământ are de suferit, ci întreaga societate. Școala românească a trebuit să se adapteze din mers pentru că nu ne-am mai confruntat cu o situație asemănătoare, iar situațiile excepționale presupun măsuri, de asemenea, excepționale. Una dintre primele hotărâri luate de autorități din cauza pandemiei a fost închiderea școlilor. Însă, deși porțile școlilor au fost închise, ele au rămas deschise în sufletele cadrelor didactice și ale elevilor. Se spune că, atunci când ți se închide o ușă, se va deschide o fereastră, o oportunitate. Așa s-a întâmplat și cu școlile, căci s-au deschis nenumărate ferestre în mediul on-line, astfel încât școala românească rămâne deschisă în continuare. Mulțumită mijloacelor tehnologiei informatice, procesul didactic a putut continua și se desfășoară în majoritatea cazurilor în condiții bune. 

În această situație complicată trebuie să fim cu toții mai înțelegători, căci reprezintă o provocare atât pentru factorii decidenți, cât și pentru profesori, elevi și părinți. Personal, cred că sistemul de învățământ s-a adaptat destul de bine, având în vedere multitudinea de platforme educaționale sau care pot fi folosite în acest scop, precum și dorința dascălilor de a-i susține pe elevi și a-i conduce pe calea formării unor caractere morale, frumoase și puternice. Fiecare profesor de bună-credință a găsit modalități de a ține legătura cu elevii și de a continua în condiții cât mai bune procesul educativ. Rămâne doar să fim cu toții înțelepți și să ne delimităm de orice exagerări, atât ca profesori, cât și ca elevi și părinți.

Cum s-a schimbat universul dumneavoastră profesional de când școala s-a mutat în on-line? V-aș ruga să vă referiți la relația cu copiii, cu colegii și superiorii, precum și cu părinții.

Cel mai mult îmi lipsește legătura personală cu elevii și colegii, pentru că mediul nostru ca dascăli este școala cu tot ceea ce ține de ea. În școală, printre elevi, alături de colegii profesori, de părinți, de personalul didactic auxiliar și nedidactic, ne petrecem mare parte din timp și pentru mulți dintre noi școala este ca o a doua casă. Deci, cel mai mult simțim lipsa comunității școlare și așteptăm cu nerăbdare să ne reîntâlnim și să reluăm activitatea, așa cum este firesc, în școlile noastre. Și în această perioadă suntem în permanentă legătură cu elevii și părinții, cu colegii și superiorii, iar acest lucru este posibil cu ajutorul mijloacelor moderne de comunicare, folosind platforme și aplicații cum ar fi e-mail, Google Classroom, Zoom, WebEx, WhatsApp, Google Meet etc.

În acest context, cum se desfășoară orele de religie în școlile din București? Ce semnale aveți de la profesori și elevi?

Ora de religie se desfășoară ca orice disciplină din orarul elevilor. Fiecare școală din București a avut libertatea de a organiza predarea on-line, în urma consultării cadrelor didactice. Astfel au fost alese aplicațiile agreate de majoritatea profesorilor și lecțiile se desfășoară conform acestor decizii. Eu le-am recomandat profesorilor de religie din București ca în activitatea on-line să evite extremele: ori să nu facă aproape nimic, ori să exagereze cu lecții stufoase și multe teme. De asemenea, le-am transmis că este bine ca pe durata izolării din cauza pandemiei să accentueze în mesajele pe care le trimit elevilor iubirea și purtarea de grijă a lui Dumnezeu, bucuria, răbdarea și celelalte virtuți care ne ajută pe toți să trecem cu bine aceste vremuri de încercare.

Mesajele venite de la profesorii metodiști, cu care am avut de curând o videoconferință găzduită pe aplicația Zoom, sunt încurajatoare. Profesorii de religie s-au mobilizat și s-au adaptat destul de bine. Ei se dovedesc implicați în predarea on-line, fiind în același timp și foarte creativi. Mulți dintre ei foloseau deja cu succes mijloacele moderne (computer, videoproiector, tabla sau ecranul smart) în procesul educativ, așa încât această experiență a putut fi fructificată. Mai mult decât atât, cei care aveau elaborate diferite materiale didactice au dat dovadă de solidaritate și le-au pus la dispoziția colegilor interesați. 

Care sunt principalele piedici cu care s-au confruntat profesorii în desfășurarea orelor de religie? Cum vin Inspectoratul Școlar și Ministerul Educației și Cercetării în sprijinul lor?

Faptul că a trebuit să se adapteze într-un timp foarte scurt unui nou stil de predare, unui nou stil de relație cu elevii, unui nou stil de școală, până la urmă. Cred că cea mai importantă provocare, nu doar pentru profesorii de religie, ci pentru toți profesorii, a fost teama de necunoscut, faptul că a trebuit să ieșim cu toții din zona de confort. Unul dintre marile câștiguri ale acestei crize este solidaritatea de care au dat dovadă cadrele didactice și elevii, în sensul împărtășirii cunoștințelor de utilizare a platformelor și aplicațiilor și celor care nu aveau aceste deprinderi. Nu de puține ori elevii au fost cei care i-au ajutat pe profesori să se descurce în această lume a on-line-ului.

În depășirea provocărilor și lipsurilor avem un mare ajutor din partea Ministerului Educației și Cercetării și a Inspectoratului Școlar. Acolo unde au existat resurse, școlile au pus la dispoziția cadrelor didactice care nu dețineau mijloacele tehnice necesare - tablete sau laptopuri, iar Casa Corpului Didactic din București oferă cursuri on-line despre folosirea platformelor educaționale, astfel încât și cei care nu au abilități în acest domeniu să le dobândească. Un proiect de anvergură al Ministerului Educației și Cercetării, CRED, care este în desfășurare și la care participă și profesori de religie, conține numeroase webinarii, în cadrul cărora aceștia se familiarizează cu activitățile educative on-line.

Cum sprijină Patriarhia Română desfășu­rarea orelor de religie în această perioadă de izolare?

Patriarhia Română, prin Sectorul teologic-educațional, ne sprijină constant, iar în această perioadă ne-a acordat un ajutor deosebit. Împreună am gândit să venim în sprijinul orei de religie, avându-i în vedere atât pe elevi și părinți, cât și pe profesorii de religie. Așa a apărut ideea „Orei de Religie”, emisiunea difuzată de la începutul stării de urgență pe postul de televiziune TRINITAS TV al Patriarhiei Române. Doresc să mulțumesc pe această cale Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, pentru sprijinul oferit în realizarea acestei emisiuni și pentru grija necontenită în susținerea disciplinei religie. „Ora de Religie” de la TRINITAS TV este adresată celor trei niveluri de învățământ: primar, gimnazial și liceal, și este prezentată de profesori cu experiență didactică din București. Proiectul se dovedește a fi unul de succes, având în vedere numeroasele mesaje primite din toată țara pe adresa de e-mail a emisiunii, precum și promovarea acesteia pe pagina de socializare a Inspectoratului Școlar al Municipiului București. Link-urile emisiunii sunt foarte des distribuite pe diferitele grupuri cu specific religios și sunt folosite de profesorii de religie în activitățile didactice on-line.

Pe viitor cred că ar trebui gândit și realizat un site oficial (platformă educațională) dedicat orei de religie, unde să existe informații și resurse didactice verificate, atât de necesare profesorilor debutanți și nu numai.

Am trecut prin perioada Postului Mare și sărbătoarea Sfintelor Paști, care au un loc important în viața creștinului, fără ca profesorii și elevii să fi avut posibilitatea de a participa la slujbele din biserici. Cum a transmis profesorul de religie mesajul acestor perioade liturgice din an?

Mesajul Sfintelor Paști face referire la Înviere, la lumină, la bucurie și la renașterea spirituală. Toate aceste teme sunt abordate constant în cadrul orelor de religie, însă cel mai dureros pentru noi toți a fost privarea de dreptul de a merge la biserică, de a participa la sfintele slujbe și mai ales la slujba Învierii. În aceste condiții ne-am încurajat unii pe alții, transmițând ­bucuria Învierii Domnului prin intermediul rețelelor de socializare și al aplicațiilor.

Mai mult ca niciodată, părinții elevilor sunt nevoiți să-și îndeplinească rolul pe care îl au în parteneriatul școală-familie în privința educației propriilor copii. Sunt părinții implicați și interesați în găsirea de soluții pentru trecerea cu bine peste această perioadă? 

Majoritatea părinților sunt implicați în a le oferi copiilor un acces cât mai bun la școala on-line și mulți dintre ei apreciază acum la adevărata valoare munca depusă de cadrele didactice și importanța școlii ca instituție. Bineînțeles că mai sunt și excepții, dar părinții ar trebui să fie înțelegători, să coopereze și să înțeleagă că schimbarea bruscă a paradigmei educaționale îi solicită foarte mult pe toți profesorii.

Ce anume credeți că vom putea păstra din experiența acestei perioade în privința educației copiilor?

Cred că ar fi bine să păstrăm solidaritatea, punerea în comun a resurselor educaționale și integrarea metodelor și mijloacelor moderne de predare în procesul educativ.

În final, vă rog să transmiteți un mesaj pentru elevi și profesorii de religie.

Elevii să aibă răbdare, încredere în forțele proprii, să fie optimiști și să continue cu seriozitate studierea disciplinelor școlare, în scopul formării unor caractere morale puternice. Să respecte școala și profesorii și să aprecieze munca acestora. 

Profesorii de religie să aibă înțelepciunea de a fi echilibrați și de a pune mereu în practică pedagogia dragostei, care este cea mai înaltă dintre toate, iar tuturor celor implicați în sistemul de educație le transmit să își pună nădejdea în Dumnezeu, cu ajutorul Căruia putem depăși orice încercare, după cum ne învață și Sfântul Apostol Pavel: „Dacă El este cu noi, cine poate fi împotriva noastră?”