Paradoxul străinătăţii: regăsirea interioară
Mulţi dintre fiii României au luat drumul străinătăţii pentru a afla acolo un trai mai bun. Dar partea materială nu compensează nicidecum latura spirituală, cu tot ceea ce presupune ea. Crizele, neliniştile, care îşi fac loc imediat în suflet, se justifică tocmai prin pierderea sfătuitorilor în cele duhovniceşti, prin depărtarea de cei dragi, prin neaflarea unui loc de întâlnire grabnică cu Dumnezeu, pentru care să nu trebuiască să parcurgi zeci de kilometri. Ne întăreşte spusele preotul Ionuţ Bogdan Stavarachi, superiorul Capelei „Sfântul Arhanghel Mihail“ din Baden-Baden, care îi ajută pe românii plecaţi în Germania să se regăsească, într-o societate profund marcată de consum.
Părinte Stavarachi, ce presupune pastoraţia în Occident?
A face pastoraţie în Occident sau în România nu pare diferit la prima vedere. Aşa am simţit şi eu la început, acum cinci ani şi jumătate, când am fost numit superiorul Capelei „Sfântul Arhanghel Mihail“ din Baden-Baden. Ca şi în ţară, m-am pus în slujba oamenilor care au nevoie de ajutor, care Îl caută pe Dumnezeu şi care la început au multe nedumeriri. Nu am simţit diferenţa slujirii Domnului în afara graniţelor nici chiar când am fost student şi, pentru o perioadă, m-am aflat în Germania. Când mergi ca student într-o altă ţară, chiar teolog fiind, principala preocupare e studiul - facultatea, biblioteca..., aşa încât nu am reuşit atunci să mă apropii de oameni, ca să le simt problemele şi frământările.
Dar ca să înţelegem mai bine lucrurile, ar trebui să spunem, pentru cine nu ştie deja, că locul unde îmi desfăşor activitatea este o capelă princiară. Neavând statut de parohie, pastoraţia este cumva atipică. Nu putem vorbi, de pildă, despre un ritm pastoral pe care-l regăsim într-o parohie, unde se poate urmări un proiect pe care să-l duci la capăt cu acelaşi grup-ţintă de participanţi. Aici suntem pregătiţi să răspundem problemelor pastorale care apar şi sunt altele în fiecare zi, cu fiecare persoană care calcă pragul acestei capele, mulţi dintre ei vizitatori.
Pentru a înţelege pastoraţia în Occident trebuie să înţelegem însă contextul în care ne desfăşurăm activitatea, într-o societate marcată de consum, care pune din ce în ce mai puţin accentul pe latura spirituală şi mai mult pe pragmatismul zilei, fiindcă sufletul, din fericire, nu poate produce profit financiar direct şi imediat. Şi atunci, încet, încet, această latură sufletească este eliminată şi astfel în Occident ne găsim ca indivizi, dezbrăcaţi de latura spirituală, care nu mai este practică şi utilă în societatea în care trăim. De aceea, cei care vin din spaţiul balcanic ortodox au un şoc, pentru că nu se mai regăsesc. Şi românii noştri au luat drumul străinătăţii în căutarea unui trai mai bun, dar, treptat, în sufletul lor apar neliniştile pe care la început nu şi le explică. S-au trezit înstrăinaţi. Echilibrul şi-l regăsesc în biserică.
Nu e nevoie să renunţi la propriile valori
Urmează întâlnirea dintre preotul misionar care deserveşte comunitatea din Occident şi omul în căutarea identităţii, pentru că mulţi confundă astăzi integrarea cu dezintegrarea valorilor proprii, pentru a fi mai uşor acceptat. Foarte mulţi îşi uită identitatea religioasă şi naţională, încercând o apropiere bruscă de societatea care i-a primit ca muncitori-oaspeţi şi care tinde să-i asimileze, să-i înghită. Aceasta este de fapt şi lecţia pe care ne-a oferit-o domnitorul Mihail Sturdza, ctitorul capelei din Baden-Baden, să ne preţuim identitatea cu fidelitate.
Mi-au povestit ceva extraordinar doi bătrâni, unul romano-catolic şi unul evanghelic, care participă la slujbele de la capelă. I-am întrebat într-o zi ce găsesc ei la slujbele noastre, având în vedere că nu sunt ortodocşi. Şi iată ce mi-au mărturisit: „Părinte, noi când am plecat din România, am scuturat şi praful de pe sandale şi-am zis că noi mergem acasă, că suntem nemţi“. Le-a luat 30 de ani ca să-şi dea seama că nu vor fi niciodată acceptaţi ca nemţi aici. Şi-au pierdut şi identitatea. Acum se află prinşi între două lumi, şi aceasta generează în sufletul lor multă nelinişte. Singurele momente de bucurie, de regăsire, le au atunci când, în ciuda vârstei înaintate, urcă dealul pentru a asculta slujbele la capelă, care-i fac să trăiască calda senzaţie de acasă.
Eu nu m-am ferit să afirm că străinătatea absoarbe, în mod ilicit, valori. Cei mai mulţi români care lucrează în Germania au studii superioare, sunt bine instruiţi de statul român, iar Occidentul îi ia de-a gata şi-i foloseşte atât timp cât este nevoie de ei. Paralela Sfinţilor Părinţi cu ţara străină se regăseşte în acest context - străinătatea rămâne ţara străină, oricât de mult ne-am dori să devină acasă. Acasă nu poate fi decât acolo unde te-ai născut şi ţi-ai primit şi înmulţit darurile. Sfântul Nicolae Velimirovici spunea frumos: „Când ai bogăţie, cugetă cum vei îndura cu vrednicie sărăcia. Când eşti fericit, cugetă cum vei îndura cu vrednicie nefericirea“. Societatea te foloseşte şi, îndată ce ţi-ai îndeplinit funcţionalitatea, se debarasează de tine. Această afirmaţie făcută acum cinci ani era utopie, însă astăzi este o realitate crudă a unei societăţi frisonate şi în convulsie morală.
Observaţi pierderea identităţii la românii care lucrează în Germania?
Mă bucură foarte mult că tinerii, căci cu ei lucrez în special, îşi doresc foarte mult să nu-şi piardă rădăcinile. Au ajuns la acel pragmatism pozitiv, ca să-l numesc aşa: ştiu pentru ce au venit, pentru partea financiară, pentru a-şi clădi ceva frumos acasă. Eu însumi aştept cu nerăbdare să vin o dată pe an acasă, în România, să mă reîncarc. Pentru că mi-e sete. Setea de linişte sufletească. Occidentul îşi sporeşte pe zi ce trece numărul de locuitori, dar are din ce în ce mai puţini oameni vii, care trăiesc, care simt.
Cum îi ajutaţi pe cei care sunt străini de Germania să-şi păstreze credinţa şi tradiţiile?
Cum aminteam, nefiind parohie, nu ne putem implica într-un proiect coerent, pentru că nu avem o comunitate stabilă pe care să o deservim. Slujim, aşa cum şi-a dorit domnitorul, toate ale credinţei, la care participă credincioşi din Franţa, Elveţia, România, Germania. Baden-Baden este şi staţiune balneară. Putem vorbi numai de cinci-şase familii de români care locuiesc aici, deci nu sunt în trecere. Aşa cum se întâmplă de cele mai multe ori, abia când nu mai ai, ajungi să preţuieşti... Spun asta cu referire la proximitatea bisericilor de la noi, faţă de cele din afară, pentru care se fac zeci de kilometri. Avem, ca atare, români care vin la slujbe şi din alte zone ale Germaniei. Aici, o biserică pentru care parcurgi 60 km e considerată aproape.
Am avut diferite proiecte care au luat forma serilor duhovniceşti sau a atelierelor de lucru, pe care am avut bucuria să le prezint în „Ziarul Lumina“ atunci când s-au întâmplat, îndreptate în special către copii şi care au avut ca ţintă cunoaşterea identităţii religioase şi a tradiţiilor populare româneşti. Un proiect frumos pe care l-am desfăşurat cu cei mici şi pe care vrem să-l continuăm s-a intitulat „Şi eu sunt mare, şi eu pot să ridic biserici“. Copiii au confecţionat diferite artefacte, iar bănuţii câştigaţi au fost donaţi pentru ridicarea primului aşezământ monahal românesc din Germania, de la München, închinat Sfinţilor Martiri Brâncoveni. Anul acesta vom spori activităţile în cadrul acestui proiect, iar sumele pe care copiii le vor strânge vor fi direcţionate către fondul destinat ridicării Catedralei Mântuirii Neamului.
Valorificăm, de asemenea, orice prilej de întâlnire cu preoţi români care vin la Baden-Baden pentru tratament, în special din Iaşi, cărora le cerem ajutorul pentru a ostoi dorul de casă al românilor de aici. Aşa desfăşurăm şcoala de vară, cu diferite conferinţe şi întâlniri duhovniceşti.
Avem şi biblioteca parohiei pe care o îmbunătăţim de fiecare dată cu noutăţi din România, nu numai carte, ci şi CD-uri cu filme, documentare cu mănăstiri etc. Încercăm nu numai să adăpăm, ci şi să trezim interesul pentru locurile însemnate de spiritualitate românească, aşa încât, când vor ajunge acasă, fiii adoptivi ai Germaniei să nu viziteze doar casa şi familia, ci să descopere şi România spirituală pe care poate nu au avut şansa să o cunoască cât timp au fost acasă. Sunt oameni care până la venirea în Occident nu-şi cunoşteau nici identitatea religioasă. Occidentul a fost acel resort care i-a trimis acasă, spre interiorul lor, spre sufletul lor. Între străini şi-au aflat identitatea. Şi noi, preoţii misionari de aici, avem rolul de a fi lângă aceşti oameni, pentru a-i ajuta atunci când se pierd, pentru a-i întări.
Cât de dificilă e integrarea în societatea germană?
Prima dată omul vine la biserică, la preot, şi cere ajutor. E singurul liman într-o ţară care nu seamănă cu România nici măcar la limbă. Şi da, măcar pentru o parte din cei care ne cer ajutorul - pentru că vin în număr foarte mare - găsim ceva, mă refer aici şi la locuinţă, prin românii care sunt deja integraţi. Cei mai mulţi tineri români care vin la biserica noastră sunt medici sau informaticieni, iar cerinţele vin în continuare tot spre laturile acestea de activitate.
Care sunt cele mai spinoase probleme pe care le implică pastoraţia aici?
Problema integrităţii familiei. De cele mai multe ori doar un membru al familiei e plecat la muncă în afară sau ambii, dar fără copii. Aici intervenim, insistăm chiar să-şi aducă copiii cu ei, pentru că asta le spun tot timpul: copiii nu se autoeducă, copiii se educă. Părinţii trebuie să-şi aibă copiii dimpreună cu ei, nu pe lângă ei. La integrarea copiilor în şcolile germane ne ajută fostul primar al oraşului Baden-Baden, Kurt Liebenstein, împreună cu soţia dânsului. Consider că sunt responsabil pentru familiile lor. Şi suntem cât se poate de conştienţi că depărtarea duce la destrămarea familiei, de aceea căutăm să-i ţinem împreună ca familie.
Occidentul a dat din păcate cele mai multe atacuri familiei şi Bisericii. Şi mă gândesc acum la situaţia nedreaptă care s-a întâmplat în Franţa, unde s-a legalizat mariajul între homosexuali şi adopţia copiilor de către aceste aşa-zise familii.
Există atacuri aduse familiei şi Bisericii în Germania?
Germania, mulţumim lui Dumnezeu, e mult mai echilibrată, fiindcă Biserica creştină joacă un rol mult mai activ în societate. Este mult mai implicată prin structurile Bisericii Ortodoxe, Catolice şi Evanghelice, care se străduie să echilibreze acest mediu în care, cum spuneam, omul ajunge să fie tratat nedrept şi nedemn. Pentru că societatea nu mai oferă practic distincţia între bine şi rău, ci doar alternative. Nu mai există în felul acesta un sistem de raportare coerent.
Spuneaţi că vă bucură faptul că tinerii aflaţi la lucru în Germania nu-şi uită rădăcinile. Ce alte bucurii mai are preotul misionar în pământ străin?
De când slujesc la Baden-Baden nu m-am întors niciodată cu potirul către altar, fără a-L împărtăşi pe Hristos comunităţii. La fiecare Sfântă Liturghie se împărtăşesc cu Sfintele Taine 15-25 de copii.
Am avut bucuria săvârşirii rânduielii primirii în Biserica Ortodoxă pentru câţiva tineri, precum şi Taina Sfântului Botez pentru două musulmane. Unul dintre botezuri s-a întâmplat acum trei ani. Tânăra a ajuns întâmplător în biserica noastră. Nu a înţeles nici un cuvânt din timpul slujbei oficiate în română. Îşi căuta identitatea. A fost adoptată de Germania şi şi-a căutat drumul şi în alte Biserici şi denominaţiuni creştine. A început apoi să pună întrebări şi, după o pregătire de şase luni şi după o evaluare minuţioasă, am săvârşit botezul.
Sunt bucuros că pot fi de ajutor şi în clinicile care se află în raza localităţii Baden-Baden, unde aproape lunar sosesc români pentru reabilitare, în urma operaţiilor la care au fost supuşi la alte clinici sau spitale din Germania.
Pe ce puneţi mai mult accent în pastoraţie? Ne-aţi vorbit deja despre importanţa pe care o acordaţi familiei...
Atenţie acord şi dialogului cu celelalte confesiuni creştine, care, de fapt, înseamnă mărturisirea identităţii mele. De aceea, tuturor celor care vin să ne viziteze, după ce le prezint capela şi coordonatele ei istorice, le vorbesc despre Ortodoxie. Şi mă bucură foarte mult că tot mai mulţi occidentali sunt interesaţi de Ortodoxie. Pun întrebări, le simt golul de spiritualitate pe care încearcă să-l umple... Trebuie să fim pregătiţi să le oferim răspunsuri vii, pentru ca nu cumva occidentalul creştin să înlocuiască spiritualitatea cu surogate orientale, care se importă atât de uşor acum. Mă refer aici la mirajul care vine dinspre Asia, dar care nu oferă în final rezultate spectaculoase în materie de spiritualitate. Avem programe şi parteneriate cu şcolile din zonă şi cel puţin o oră de religie o desfăşurăm, împreună cu profesorii de religie evanghelică sau romano-catolică, în capela noastră. În cadrul acestor întâlniri oferim o prezentare a Bisericii Ortodoxe Române, cu ajutorul mijloacelor multimedia, adaptată vârstei participanţilor. Şi e foarte important că ne putem afirma identitatea, mai ales identitatea mărturisită prin lucrare, identitatea de Biserică Ortodoxă Română, fiindcă în Occident când vorbeşti de Biserică Ortodoxă, ai surpriza să fi întrebat: „Voi, de fapt, de care ţineţi, de Biserica Ortodoxă Greacă sau de cea Rusă?“. Mai ales că Biserica Ortodoxă Română este recunoscută ca structură bisericească cu drepturi depline în câteva landuri ale Germaniei, unde până nu demult avea statutul de asociaţie religioasă. Nu în toată ţara însă se bucură de drepturi depline, pentru că, Germania având o structură federală, Biserica Ortodoxă Română trebuie să se lupte să-şi câştige statutul în fiecare land. Aceasta este şi dorinţa Înaltpreasfinţitului Serafim, Arhiepiscopul ortodox român al Germaniei, Austriei şi Luxemburgului şi Mitropolitul ortodox român al Germaniei, Europei Centrale şi de Nord.
Avem un parteneriat şi cu Institutul de Pedagogie de la Heidelberg, care formează profesorii de confesiune romano-catolică şi evanghelică; participanţii la cursuri au la final un seminar de o zi la Capela Sturdza, pentru cunoaştere interconfesională şi interreligioasă, în cadrul căruia se face o prezentare amplă a Ortodoxiei.
Punte între Orient şi Occident
Singura ctitorie domnească din vestul Europei, Capela ortodoxă română „Sfântul Arhanghel Mihail“ sau Stourdza Kapelle din Baden-Baden, Germania, s-a ridicat în anii 1863-1866, după planurile arhitectului Leo von Klenze.
„Prin structura sa arhitecturală, atipică pentru o biserică ortodoxă, capela ortodoxă din Baden-Baden este o punte între Orient şi Occident. Obişnuit cu bisericile ortodoxe din România, ai un sentiment contradictoriu când păşeşti în acest sfânt lăcaş, unde regăsim stilul eclectic, o mixtură între neoclasic, Renaştere, elemente tipice germane şi bizantine. Cred că aceasta a fost şi dorinţa domnitorului, să creeze o legătură între «acasă» şi ţara de adopţie“, explică părintele Stavarachi.
În urma pactului ruso-turc de la Balta Liman, domnitorul Mihail Sturdza a părăsit tronul Moldovei, ajungând la sfârşitul anului 1849 în exil. După o scurtă pauză la Viena, ajunge la Paris. „Era un trend - şi încă mai este - ca toţi prinţii Europei să aibă o reşedinţă la Baden-Baden. Datorită apropierii de prinţii ruşi, domnitorul moldovean îşi va cumpăra o reşedinţă în oraşul german, de altfel cel mai mare palat din Baden-Baden a fost al unui domnitor român. Avea 26 de saloane. În urma decesului fiului său Mihail, din 1863, în vârstă de numai 17 ani, domnitorul a ridicat această capelă pe colina numită «Muntele lui Mihail»“, povesteşte acelaşi preot. Capela a devenit mai apoi loc de odihnă veşnică şi pentru domnitor, pentru soţia sa, Smaranda Vogoridis, şi pentru principesa Maria, fiica lor.
Conform dorinţelor testamentare ale domnitorului moldovean, capela nu are statut de parohie şi slujitorii acestui sfânt altar provin „de la el de acasă“, din iubita Moldovă. Din anul 1882, capela se află în jurisdicţia Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei.