Şcolile, încurajate să menţină orarul normal

Data: 04 Noiembrie 2022

Ministerul Educaţiei (ME) a transmis inspectoratelor şcolare judeţene o adresă prin care solicită susţinerea unităţilor de învăţământ astfel încât acestea să-şi păstreze orarul normal. În „situaţii speciale”, pe o perioadă determinată, potrivit articolului 11, alineatul (8) din ROFUIP - Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, şcolile pot modifica durata orelor de curs şi a pauzelor „la propunerea directorului şi cu aprobarea Consiliului de administraţie”.

Reprezentanţii ME fac apel la elevi, părinţi şi profesori, într-un comunicat transmis în 1 noiembrie 2022, să nu fie de acord cu eventualele propuneri de acest tip, deoarece orice minut contează având în vedere pierderile în învăţare generate de perioada pandemiei: „Considerăm că în condiţiile meteorologice pe care le putem observa cu toţii, o astfel de interpretare a cadrului legal este discreţionară şi inadecvată. Date fiind pierderile în învăţare generate de perioada pandemiei, orice minut de şcoală contează. (...) Ne manifestăm dezaprobarea faţă de obiceiul trecerii la «programul de iarnă». Rugăm pe această cale directorii, profesorii, elevii şi părinţii să susţină apelul pe care l-am lansat şi să depună toate eforturile, astfel încât să nu mai existe practici şi acţiuni ce pot conduce la pierderi de învăţare”.

La întrebarea adresată de edupedu.ro purtătorului de cuvânt al Ministerului Educației, Corina Popa, care sunt acele situații excepționale prevăzute în ROFUIP, aceasta a declarat că „noi înțelegem calamități, condiții meteorologice extreme, o inun­dație, dar în contextul de față, cum orarul este denumit «de iarnă» și în condiții în care vedem cu toții că suntem aproape în condiții de vară, nu de iarnă (n.r. nu se justifică)…  Iar orarul mijloacelor de transport nu se schimbă, asta pe de o parte, pe de altă parte, întuneric este și la 7:00, după cum întuneric este și la 8:00”.

Totuşi, unităţile de învăţământ ar putea să recurgă la reducerea timpului petrecut la şcoală în contextul în care se aşteaptă la facturi uriaşe la energie. În acest mod, cu un program diminuat, s-ar face economie la consumul de electricitate şi căldură. (O.N.)