Sfaturi practice în Biserică: Sfârşitul Postului Sfinţilor Apostoli
Sărbătoarea Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel marchează şi sfârşitul perioadei postului, închinată cinstirii tuturor celor 12 Sfinţi Apostoli, şi nu doar Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel. Aceasta întrucât, în ziua imediat următoare prăznuirii din 29 iunie a Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, adică în 30 iunie, Biserica sărbătoreşte Soborul tuturor Sfinţilor Apostoli ai Mântuitorului.
Aşadar, perioada de post, în anul acesta de patru săptămâni, are în vedere prăznuirea celor 12 Apostoli ai Domnului, care au vestit învăţătura Sa dumnezeiască până la marginile lumii, încreştinând-o. Postul se dezleagă îndată după Sfânta Liturghie, prin împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Mântuitorului a credincioşilor care au respectat această perioadă a postirii, spovedindu-se înainte şi pregătindu-se pentru această împărtăşire cu Sfintele Taine. Dezlegarea postului după Sfânta Liturghie din ziua Praznicului subliniază faptul că finalitatea acestuia a fost tocmai unirea credincioşilor cu Trupul şi Sângele Domnului, în Sfânta Împărtăşanie. După Sfânta Liturghie, la masă credincioşii pot gusta din toate mâncărurile, fiind dezlegare şi la vin, pentru bucuria Praznicului. Dezlegarea la toate mâncărurile în ziua Praznicului are în vedere faptul că sărbătoarea cade în anul acesta în ziua de marţi, zi în care nu este post. De altfel, şi în anii în care sărbătoarea Sfinţilor Apostoli cade în zilele de post, adică miercurea sau vinerea, este dezlegare la peşte şi vin, iarăşi pentru bucuria prăznuirii. Perioada de după Postul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, ca de altfel toate perioadele care urmează şi celorlalte posturi din cursul anului liturgic, nu înseamnă încheierea nevoinţelor duhovniceşti, pentru că va rămâne pentru credincioşi datoria de a posti în miercurile şi vinerile fiecărei săptămâni, iar monahii şi credincioşii mai râvnitori, care se împărtăşesc cu Sfintele Taine în mod regulat, vor ţine ca zi de post şi ziua de luni a fiecărei săptămâni, întru pomenirea cereştilor şi netrupeştilor puteri, adică a Sfinţilor Îngeri. Aşadar, fiecare perioadă de post este în chip firesc urmată de postul cel de după post, care presupune vieţuirea creştinească în toată vremea vieţii noastre, manifestată prin iubirea de Dumnezeu şi de semeni, prin înfrânarea tuturor pornirilor păcătoase şi a ispitelor care ne vin de la diavol, şi printr-o angajare responsabilă şi deplină în rânduiala de vieţuire creştinească pe care Biserica o propune credincioşilor ei.