Vacanța, prilej de consolidare a relației părinţi-copii

Un articol de: Oana Nistor - 30 Iulie 2024

Vacanţa de vară reprezintă un bun prilej pentru copii să se relaxeze, dar mai ales să petreacă mai mult timp de calitate cu părinţii şi cu familia extinsă. Grădiniţele şi şcolile de vară reprezintă o soluţie pentru a umple în mod creativ timpul copiilor şi adolescenţilor, însă, în mediul rural, accesul la acest tip de servicii este limitat, astfel că proiectele derulate în parohii de tipul „Tabăra din pridvorul satului” vin să aducă nu doar cunoaştere prin joc, ci şi bucurie.

„Cei mai mulți copii se bucură nespus când intră în vacanța de vară, iar acest lucru nu se datorează neapărat faptului că nu mai merg la şcoală, ci, aş spune, mai ales pentru că vor petrece mai mult timp cu părinții. Din păcate, realitatea este că timpul petrecut cu familia s-a micşorat tot mai mult şi din cauza aceasta suferă şi părinţii, dar mai ales copiii”, spune psihologul Iuliana Filip. În procesul laborios de creştere şi educare a copiilor, timpul petrecut în familie cântăreşte foarte mult, activităţile extraşcolare numeroase fiind o garanţie a dezvoltării lor din punct de vedere cognitiv, şi mai puţin din punct de vedere emoţional. Or, tot mai des întâlnim copii care, îna­inte de toate, suferă de lipsă de afectivitate. „Este foarte important să-ți petreci cât mai mult timp cu propriii copii pentru că ei au nevoie de modele și, cu siguranță, tu, ca părinte, ești cel mai bun model pentru copilul tău. De asemenea, dacă vrei să te asculte, să-ți ceară părerea sau sfatul când va crește și va deveni adolescent, trebuie să-ți faci timp pentru el când este mic, să fiți prieteni de când el este mic, să fie o obișnuință petrecerea timpului împreună”, subliniază psihologul Iuliana Filip, cu expertiză în psihologie clinică şi psihopedagogie specială/logopedie.

Vacanţa de vară nu va fi o perioadă în care să facem rabat de la reguli şi nici una în care copilul să aibă acces nelimitat la televizor, smartphone sau orice alt tip de ecran, care îl poate suprastimula şi agita. Totodată, aceste luni ar trebui să fie şi un prilej de consolidare a relaţiei copil-părinţi, nicidecum să lăsăm „garda jos” sau să-i permitem orice. „Este indicat să păstrăm tot timpul o relație care să fie bazată pe comunicare respectuoasă şi sinceră, pe menţinerea instrucţiunilor directe şi concise, utilizând un ton încrezător, normal, afirmativ, precum şi pe încrederea în abilitatea copilului de a participa activ la găsirea solu­țiilor. De asemenea, îndemn părinţii să fie vigilenţi în a recunoaşte dorinţele şi emoţiile copiilor, însă, în acelaşi timp, să-şi ţină cuvântul. Dacă nu facem ceea ce spunem, copiii vor înceta să ne mai ia în serios indicațiile”, spune specialistul.

Totuşi, părinţii nu dispun de concedii ne­sfârşite, astfel că o bună parte din vacanţa de vară face obiectul unor căutări în a le umple copiilor programul, a-i şti în siguranţă şi ocupaţi cât timp se află la serviciu. Printre opţiunile foarte la îndemână sunt bunicii, bonele sau centrele educaţionale, grădiniţele şi şcolile de vară care au oferte de activităţi diverse. Acestea reprezintă, fără îndoială, o oportunitate nu doar de dezvoltare a aptitudinilor, de descoperire a unor talente, ci şi de plămădire a unor amintiri plăcute, de socializare cu alţi copii. De asemenea, şi din punct de vedere fizic, copilul se va dezvolta armonios prin promovarea unui stil de viaţă activ.

„Şcolile de vară au rolul lor în dezvoltarea creativităţii şi socializării, în dobândirea de noi achiziţii, în consolidarea încrederii în sine, ponderea lor în programul copilului trebuie să fie una corectă. Şi aici mă repet şi subliniez că părintele, ori de câte ori poate şi are timp, să îl ofere fără nici o ezitare şi cu generozitate copilului. Va culege roadele mai târziu. Prin joc şi joacă putem învăţa împreună, adulţi şi copii, multe lucruri ziditoare. În toată această perioadă, este important să adoptăm o atitudine potrivită, în funcţie de situaţie, fără a răsfăţa copilul, păstrând un anume echilibru”, încheie psihologul Iuliana Filip.

Activităţi creative şi recreative

Jocurile şi sporturile în aer liber au avantajul că, dincolo de distracţie, dezvoltă armonios corpul, oferind o stare de bine organismului, întăresc imunitatea, spiritul de echipă şi ajută la dezvoltarea motrică: instalarea unei piscine, urmată de o bine-meritată baie; plimbare pe jos, cu rolele sau cu bicicleta în pădure, unde pot fi observate diferite flori şi frunze, urmată de confecţionarea unui ierbar; confecţionarea şi înălţarea unui zmeu; jocuri de fotbal, tenis, basket, badminton, handbal; readucerea în actualitate a unor jocuri din copilăria părinţilor precum „Ţară, ţară, vrem ostaşi!”, „Şotron”, „Raţele şi vânătorii”; căţărări într-un parc de aventuri; curse de obstacole sau vânătoarea de comori; organizarea de picnicuri, focuri de tabără sau partide de pescuit; căutarea celor mai frumoase pietre/scoici.

În zilele prea toride de vară sau când ploile sunt prea puternice pentru a se juca afară, copiii vor găsi jocurile de interior foarte atractive dacă, pe lângă clasicele jocuri cu plastilină, origami, pictură sau desen, se vor organiza seri de karaoke, trasee cu obstacole, bătăi cu perne sau şedinţe foto, punerea în scenă a unei piese de teatru (de păpuşi), crearea unei poveşti cu final neprevăzut şi, bineînţeles, o petrecere în pijama, iar exemplele pot continua în funcţie de imaginaţia şi creativitatea fiecăruia. Este bine să nu uităm ca, în fiecare vacanţă, să încercăm ceva nou şi să facem împreună cu copiii noştri cel puţin o faptă bună.

Tabăra din pridvorul satului

Cum facem însă cu acei copii care locuiesc în mediul rural? În unele sate îndepărtate nu doar că lipsesc şcolile şi grădiniţele de vară, ci şcolile cu totul: în timpul anului şcolar copiii merg pe jos în sate vecine, învaţă simultan în săli mici, neatractive, unde cu greu îşi face loc pe ferestruica sufletului un licăr de speranţă. Copiii şi tinerii de la sate nu au posibilitatea să aleagă din oferta extrem de variată de care dispun cei de la oraş, părinţii lor nu au capacitatea financiară de a acoperi costurile unor astfel de proiecte de dezvoltare personală, şi, totuşi, cineva se gândeşte la ei: Biserica, prin preoţii neobosiţi care îşi slujesc cu dragoste comunitatea pe care o păstoresc; prin tinerii minunaţi care oferă timpul lor preţios lucrului cu copiii, făcând voluntariat; prin făcătorii de bine care susţin financiar proiecte educative.

Un exemplu în acest sens este „Tabăra din pridvorul satului”, un proiect derulat pe întreg cuprinsul Arhiepiscopiei Iaşilor şi care de la an la an a prins tot mai multe aripi: 13.000 de copii şi tineri din 120 de comunităţi. „Tabăra este o șansă a noastră, a organizatorilor, a Bisericii de a ajunge la 13.000 de copii şi tineri, de a lucra direct cu ei și de a ne pune amprenta în viața lor într-un mod frumos. Nu este de ajuns să dezvoltăm niște activități, ci trebuie să le arătăm acestora dragostea noastră, bucuria de a-i întâlni și dorința ca ei să își depășească condiția. Proiectul nostru trebuie să creeze cadrul în care tinerii simt că sunt apreciați, că sunt valoroși și că prin muncă și credință pot avea o viață frumoasă și curată”, spunea recent părintele Mihail Siminciuc, coordonatorul taberelor din pridvorul satului, în cadrul unui seminar de formare pentru voluntarii din cadrul proiectului.

Taberele sunt în plină desfășurare, dar încă este nevoie de ajutorul oamenilor pentru acoperirea costurilor cu achiziţia de materiale, cu deplasarea, prânzurile şi gustările voluntarilor şi participanţilor mai mici şi mai mari. Astfel, cine doreşte să fie autorul unei fapte bune poate să facă donaţii în următoarele conturi: Revolut 0747897113; Cont RON: RO07OTPV0000000001806884; Cont EURO: RO23OTPV0000000002825678; Cod SWIFT: OTPVROBUXXX; Banca: OTP BANK ROMANIA S.A.,Titular cont: Asociația Tineretul Ortodox Român.