Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Calificări noi în învăţământul preuniversitar
▲ Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului supune dezbaterii publice un proiect de lege pentru modificarea HG 844/2002 privind aprobarea nomenclatoarelor calificărilor profesionale pentru care se asigură pregătirea prin învăţământul preuniversitar, precum şi durata de şcolarizare ▲ Potrivit proiectului, dispar calificări precum maistru sau traducător, noutăţile fiind reprezentate de calificări precum asistent manager, operator sunet sau agent expediţie ▲
Nomenclatoarelor de calificări profesionale pentru care se asigură pregătirea prin învăţământul preuniversitar va fi modificat pentru adaptarea pregătirii la nevoile pieţei muncii, astfel calificări precum traducător, broker şi maistru dispar, apărând în schimb asistent manager sau operator sunet. Noutăţile aduse de proiectul de act normativ constau în eliminarea din nomenclator a unor calificări profesionale pe baza proceselor verbale ale comitetelor sectoriale, deoarece nu se mai justifică din punct de vedere al tehnologiei actuale. Astfel, vor dispărea calificările tehnician centrale nuclearo-electrice, topograf de mină, tehnician lucrări geologice şi geofizice, tehnician conservarea cerealelor şi prepararea nutreţurilor combinate, tehnician cartarea agrochimică şi pedologică a solurilor, operator procesare audio-video, traducător, specialist imagine şi comunicare, maistru la fabricarea şi prelucrarea fibrelor, firelor chimice şi artificiale, maistru electromecanic automatizări, măsurări electrice şi control termotehnic, maistru mecanic întreţinere centrale nuclearo-electrice, maistru instructor muzică, broker, tehnician protecţia muncii şi prevenirea şi stingerea incendiilor. De asemenea, au fost introduse noi calificări profesionale la solicitarea comitetelor sectoriale. Astfel, au fost introduse calificările de asistent manager, tehnician iluminare filmare, asistent producător film-tv, operator sunet, asistent regizor artistic, agent expediţie şi logistică. În plus, au fost scindate unele calificări, de exemplu maistru mecanic întreţinere şi reparare utilaje şi instalaţii de exploatarea şi industrializarea lemnului se scindează în alte două calificări, respectiv maistru mecanic întreţinere şi reparare utilaje şi instalaţii de exploatarea lemnului, maistru mecanic întreţinere şi reparare utilaje şi instalaţii în industrializarea lemnului. Alte calificări au fost comasate. Astfel, calificările profesionale tehnician în cultura şi protecţia pădurilor şi tehnician în comercializarea produselor forestiere se comasează într-o singură calificare, tehnician silvic. Totodată, a fost schimbată denumirea unor calificări profesionale. Astfel, denumirea calificării profesionale vitrinier-decorator se modifică în tehnician decorator spaţii comerciale. Impactul social pe termen mediu şi lung al proiectului de act normativ este focalizat asupra grupului-ţintă care va beneficia de prevederile sale, respectiv populaţia şcolară, cuprinsă în învăţământul preuniversitar din România, în special tinerii din învăţământul profesional şi tehnic, a căror pregătire trebuie adaptată la noile nevoile pieţei muncii. Dinamica pieţei muncii impune o acomodare periodică a nomenclatoarelor calificărilor profesionale cu noile calificări impuse de mediul economic şi social. Efectele aşteptate, pe termen mediu şi lung, vizează în special creşterea calităţii serviciilor educaţionale, precum şi alinierea acestor servicii la standardele europene.