O expoziţie caritabilă, numită „Brazi de poveste”, a fost deschisă, zilele acestea, la Complexul Muzeal Arad, unde vizitatorii pot admira pomi de Crăciun împodobiţi tradiţional sau modern, care înainte de s
Cărţi de poveşti şi cluburi de lectură pentru preşcolari
Mai multe comunităţi defavorizate vor fi susţinute prin înfiinţarea unor biblioteci special dedicate copiilor preşcolari. Asociaţia OvidiuRo va amenaja în această lună centre de lectură în mai multe grădiniţe din mediul rural din judeţul Giurgiu şi judeţul Harghita. Până la finalul anului 2019, programul iniţiat şi implementat de OvidiuRo, în colaborare cu Ministerul Educaţiei Naţionale, îşi propune să ajungă în toate judeţele ţării, să formeze o mie de „profesori-resursă” care să-i înveţe pe colegii lor „metode de învățare centrate pe copil și pe dezvoltarea literației”.
De la începutul anului 2000 numărul bibliotecilor a fost în continuă scădere, potrivit Institutului Naţional de Statistică, doar în 2016 fiind închise 208 unităţi, unele estimări arătând că din 1990 până în prezent au fost închise în total în jur de 2.000 de biblioteci la nivel naţional. Iar acolo unde acestea nu au fost închise, fondul de carte nu oferă utilizatorilor o paletă foarte largă de volume, majoritatea nefiind actualizate, decât în mică măsură, cu noutăţile momentului şi în pas cu cerinţele curriculumului. Cu toate acestea, în 2016, numărul utilizatorilor activi ai bibliotecilor a fost de peste 3,4 de milioane de persoane, cei mai mulţi dintre aceştia fiind utilizatori ai bibliotecilor şcolare, respectiv 49,2%.
Însă există localităţi, în special din mediul rural şi din zonele defavorizate, unde cartea lipseşte, biblioteca şcolară reprezentând în cel mai bun caz un colţ dintr-o sală de clasă, pe care cadrele didactice îl „alimentează” periodic cu volume din biblioteca proprie ori din donaţii.
Asociaţia OvidiuRo vine în întâmpinarea nevoii copiilor preşcolari de a citi prin intermediul unui program denumit „Fiecare copil merită o poveste”, derulat în colaborare cu Ministerul Educaţiei Naţionale. Până la finalul anului 2019 programul iniţiat şi implementat de OvidiuRo îşi propune să ajungă în toate judeţele ţării, să formeze o mie de „profesori-resursă” care să „disemineze către colegii lor, prin sesiuni de formare, metode de învățare centrate pe copil și pe dezvoltarea literației”. Potrivit unui calcul al celor de la OvidiuRo, alţi 20 de mii de profesori vor fi formaţi cu ajutorul „profesorilor-resursă” şi vor fi „echipaţi” cu materiale educaţionale de calitate care să-i ajute să pună în practică cele învăţate. Totodată, asociaţia va oferi „Prima carte” unui număr de 80 de mii de copii, iar pentru 400 de profesori vor fi create „centre de bibliotecă ce vor conţine un raft de cărți prietenos, de înălțimea copiilor, în care cărțile sunt expuse frontal, o selecție de cărți ilustrate potrivite vârstei și adaptate noului curriculum şi câte un exemplar al unei cărți din bibliotecă pentru fiecare copil din grupă”.
„Prima carte de poveşti” pentru o mie de copii
Cele mai recente judeţe care vor beneficia de programul amintit se numără judeţele Giurgiu şi Harghita. La Giurgiu, o mie de copii de la grădiniţele din comunităţi defavorizate din judeţ vor primi, în luna martie, „Prima carte de poveşti”, iar trei sute de cadre didactice şi metodişti vor deveni formatori în tehnici de predare centrate pe dezvoltarea limbajului.
În acelaşi timp, la grădiniţele din Găujani, Clejani, Crevedia Mare, Dealu, Putineiu, Singureni, Frăteşti, Vedea, Letca Nouă şi Grădiniţa cu Program Normal numărul 9 din municipiul Giurgiu vor fi amenajate centre de bibliotecă pentru cei mici.
Alţi 1.400 de copii de la 12 grădiniţe din mediul rural din Harghita vor beneficia de aceleaşi facilităţi din partea asociaţiei, cofondatoarea OvidiuRo, Maria Gheorghiu, subliniind că se doreşte ca primele experienţe ale copiilor cu cărţile să fie unele pozitive şi interesante, astfel încât să li se dezvolte dragostea pentru lectură. „Luminiţa de la capătul tunelului pentru mine este un copil într-o casă sărăcăcioasă, care citeşte o carte foarte bună, o carte frumoasă, astfel încât primele experienţe cu cărţile ale copiilor să fie unele pozitive, interesante. Pentru că, în primii ani de viaţă, scopul nostru nu este neapărat să-i învăţăm pe copii să scrie şi să citească, cât să le dezvoltăm dragostea pentru carte, pentru poveşti, să ne asigurăm că primele lor experienţe de învăţare sunt pozitive, astfel încât să devină cititori pasionaţi”, a declarat, potrivit Agerpres, Maria Gheorghiu, la Miercurea Ciuc, la lansarea programului.
În legătură cu activităţile de formare a educatoarelor, aceasta a precizat că se propune o metodă care se numeşte „readdle out”, adică citire interactivă, care dezvoltă capacitatea copiilor de a se bucura de un text literar.
„Eu acest atelier de literaţie l-am făcut la Săcel, cu copiii romi, copii care nu avut acces la nici o carte, pentru care cărţile nu contau. De când am început să le citesc, adică cu imagini mari şi text puţin, copiii cunosc poveştile pe de rost, copiii au învăţat despre culori, au învăţat despre animale, despre lume, cu ajutorul cărţilor. Copiii învaţă în mod activ, îşi îmbogăţesc vocabularul prin cărţi. Şi pentru copiii preşcolari, de oriunde ar fi, din orice mediu ar fi, cărţile sunt sursa spre cunoaştere. Important e ca noi, educatoarele, să ştim cum să le citim o carte”, a spus educatoarea Adina Jurcă.
De asemenea, asociaţia OvidiuRo va dezvolta în acest an „Rețeaua Națională pentru Literație Timpurie”, o comunitate de profesori motivați care lucrează cu copii din familii defavorizate și care împărtășesc practici adecvate, fotografii, idei și experiențe în grupuri mici sau online.