Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Cultură Rapsodiile lui Enescu pe un nou CD

Rapsodiile lui Enescu pe un nou CD

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Cultură
Un articol de: Dan Cârlea - 14 Martie 2017

Institutul Cultural Român (ICR) va fi mâine, 15 martie, gazda unui eveniment de muzică clasică, ce constă în lansarea unui nou compact-disc realizat de dirijorul Daniel Jinga împreună cu Orchestra Simfonică „Muntenia” și Orchestra Metropolitană București. CD-ul conține rapsodiile a I-a și a II-a, compuse de George Enescu, și „Valurile Dunării”, de Iosif Ivanovici.

Iubitorii de muzică clasică sunt așteptați la Institutul Cultural Român, începând cu ora 15:00, la lansarea CD-ului realizat de dirijorul Daniel Jinga, ce cuprinde Rapsodia a I-a și Rapsodia a II-a, create de George Enescu în perioada de tinerețe. Prima audiție a celor două rapsodii a avut loc în anul 1903, la Ateneul Român, într-un concert dirijat de Eduard Wachman.

Aceste piese sunt miniaturi simfonice bazate pe folclorul preponderent orășenesc. Sunt piese exotice, dinamice, iar frumusețea lor melodică a făcut să fie cântate în concerte sub bagheta unor mari dirijori ai lumii.

De ce George Enescu și rapsodiile sale? Se mai poate spune ceva nou? Se poate cânta și altfel decât s-a cântat până acum? De ce te-ai încumenta să imprimi ceea ce înaintea ta au realizat inegalabil dirijori precum Celibidache sau Silvestri? Ce vrei să spui nou în demersul tău artistic? Sunt întrebări ale căror răspunsuri sunt ușor de intuit, afirmă reprezentanții ICR într-o postare pe site-ul instituției. „Prin acest disc dorim să spunem că și noi îl iubim pe Enescu, iar ceea ce vei asculta este emanația acestei bucurii a propriei noastre întâlniri cu cele două capodopere enesciene (...). Muzica lui Enescu plânge cu un ochi și râde cu celălalt. Uneori o temă tristă conviețuiește cu o temă veselă, iar peste ele, contrapunctic, auzim glasul destinului expus de o a treia temă, ca și cum în fiecare sentiment trist s-ar oglindi o rază de speranță sau fiecare explozie de bucurie ar avea în suflul ei patina nostalgiei...”, mai spun oficialii Institutului Cultural.

Despre lucrarea „Valurile Dunării”, a lui Iosif Ivanovici, Daniel Jinga afirmă că este a treia lucrare pe care a imprimat-o pentru acest disc „dedicat creației simfonice românești”. Îmbrăcămintea orchestrală este superbă, precizează dirijorul, care adaugă că „nu întâmplător lucrarea a fost des confundată cu suita de valsuri «Dunărea albastră» scrisă de Johann Strauss fiul”.

Daniel Jinga este maestru al Corului Operei Naționale din București și dirijor principal al Orchestrei Simfonice „Muntenia” din Târgoviște. A urmat cursurile Facultății de Compoziție, Muzicologie și Pedagogie Muzicală la Universitatea Națională de ­Muzică din București, iar între 2003 și 2004, cursurile de master (Stilistică Dirijorală - Dirijat Cor Academic) ale acestei universități. Susține apoi lucrarea de master cu titlul „Mijloace psihotehnice în arta conducerii dirijorale”.

În anul 2012, Jinga a primit titlul de doctor în muzică al aceleiași universități, pentru lucrarea „Reprezentanți ai creației corale a capella românești la sfârșitul secolului XX și începutul secolului XXI - Tehnici de construcție corală și conducere dirijorală”. În paralel, a absolvit mai multe cursuri de perfecționare: Masterclass internațional de dirijat operă, susținut de prof. univ. dr. Dumitru Goia, „La Traviata” de Giuseppe Verdi, Masterclass de dirijat coral ținut cu Corul „Arnold Schoenberg” de către profesorul Erwin Ortner și Masterclass de dirijat coral și stilistică dirijorală, ținut de Sharon Hansen (profesor de muzică și artă la Universitatea din Wisconsin, SUA).

Daniel Jinga s-a afirmat ca dirijor secund al Corului de Cameră Madrigal și dirijor fondator al Corului de Cameră Accoustic, cu care abordează o paletă repertorială complexă: muzică sacră, prelucrări folclorice, renaștere europeană, muzică contemporană și muzică de teatru și film, colaborând cu regizori precum Alexandru Tocilescu, Alexandru Darie, Alexander Hausvater, Alice Barb, George Ivașcu, Alexandru Dabija. I-a avut ca profesori de dirijat sau mentori pe Marin Constantin, Petre Crăciun, Stelian Olariu, Dan Mihai Goia, Valentin Gruescu, Sharon Hansen și Erwin Ortner.