„... Intrând într-un sat, L-au întâmpinat zece leproşi care stăteau departe...” (Luca 17, 12). Departe de ei au rămas şi Ucenicii, şi cei ce treceau pe cale. Doar El S-a apropiat. I-a chemat la Sine fără
Manuale noi la disciplina Religie - cultul ortodox, pentru clasa a VII‑a
Începând cu anul 2019‑2020, la disciplina Religie - cultul ortodox, clasa a VII‑a, se va aplica o programă școlară nouă - cea aprobată prin OMEN Nr. 3.393/28.02.2019. Prin urmare, pentru această clasă a fost nevoie de elaborarea unor manuale școlare noi. Însă, spre deosebire de anul 2018, când editarea tuturor manualelor școlare a intrat în responsabilitatea exclusivă a Editurii Didactice şi Pedagogice S.A., aflată în subordinea Ministerului Educației Naționale (MEN), în anul 2019, „manualul unic” dispare, MEN revenind la achiziția manualelor școlare prin procedura de licitație deschisă, acestea fiind realizate de mai multe edituri. Întreaga procedură, în ceea ce privește elaborarea, evaluarea calității, asigurarea, gestionarea și achiziția manualelor școlare, a fost reglementată prin Ordinul ministrului educației naționale, nr. 3.103/28.01.2019, privind regimul manualelor școlare în învățământul preuniversitar.
În acest demers, deloc ușor, de elaborare a unor manuale noi de Religie - cultul ortodox, pentru clasa a VII‑a (conform noii programe școlare), care să răspundă nevoilor și provocărilor elevilor din zilele noastre, contribuind la formarea acestora pentru viață, s‑au angajat mai multe edituri, în colaborare cu echipe de autori cu o vastă experiență didactică și cu o activitate rodnică desfășurată și în anii precedenți, în ceea ce privește elaborarea de manuale școlare la religie.
După cum este și firesc, în ceea ce privește manualele la disciplina Religie, pentru a putea fi înscrise în licitație, acestea trebuie să aibă și avizul cultului respectiv. Astfel, în primăvara acestui an, Patriarhia Română a organizat, prin Sectorul teologic‑educațional al Administrației Patriarhale, o sesiune de analizare și evaluare a proiectelor de manuale școlare la disciplina Religie - cultul ortodox, pentru clasa a VII‑a, în vederea avizării acestora, contribuind, totodată, printr‑o serie de observații și recomandări, la îmbunătățirea materialelor didactice respective.
Ulterior, manualele de Religie – cultul ortodox, pentru clasa a VII‑a, avizate de Patriarhia Română, au trecut prin etapele prevăzute în procedura de licitație (evaluarea calității științifice și a criteriilor de conformitate a conținuturilor manualelor, evaluarea propunerilor financiare etc.), de curând fiind anunțate manualele câștigătoare, în urma încheierii licitației. Astfel, în funcție de punctajul total obținut, pentru disciplina Religie – cultul ortodox, clasa a VII‑a, au fost declarate ca fiind câștigătoare ale licitației pentru achiziția de manuale școlare, organizată de MEN, manualele realizate de următoarele edituri:
1. Editura Corint (echipa de autoare este din București, fiind alcătuită din: prof. dr. Cristina Benga, prof. Aurora Ciachir, prof. Niculina Filat, prof. Mihaela Ghițiu și prof. Ioana Niculae)
2. Editura Litera (echipa de autoare este din județul Olt, fiind formată din: prof. Mihaela Maria Guicin, prof. Florina Despina Mihală; prof. Mioara Dobre și prof. Elena Ispas)
3. Editura Didactică și Pedagogică (colectivul de autori este din București, având următoarea componență: prof. Cristian Alexa; prof. Sorina Ciucă; pr. prof. Gheorghe Dogaru, prof. dr. Dragoș Ioniță și prof. Mirela Șova).
I‑am rugat pe autorii celor trei manuale școlare câștigătoare să ne transmită câteva gânduri despre motivația care a stat la baza implicării cu multă seriozitate, dragoste și dăruire în întregul proces de elaborare a noilor manuale, despre viziunea urmărită, modul în care au fost concepute și structurate manualele elaborate în acest an, elementele de noutate cu care vin acestea, experiența muncii în echipă etc. Astfel, prof. dr. Cristina Benga a subliniat faptul că autoarele care s‑au ostenit la alcătuirea manualului de Religie - cultul ortodox, pentru clasa a VII‑a, apărut la Editura Corint, au o experiență didactică bogată, realizând, în urma unei frumoase colaborări, începute în anul 2015, mai multe materiale didactice reușite: „Anul acesta, elevii de clasa a VII‑a, dar și profesorii lor, se pot bucura de o continuitate a aprofundării învățăturii creștin‑ortodoxe într‑o manieră adaptată vârstei și timpului în care ei trăiesc. Limbajul este unul actual și accesibil, care păstrează, în același timp, și duhul Tradiției. Și acest manual invită la o împreună‑călătorie care să trezească în elev bucuria cunoașterii, dragostea de frumos și dorința de a descoperi cât mai multe din lucrarea pe care o face Dumnezeu prin Duhul Sfânt în lume. Cuvântul se împletește cu metoda și cu abilitatea profesorului de a ajuta sufletul elevului să crească frumos și să dăruiască, la rândul său, din ceea ce a învățat. Lucrarea are multe elemente de originalitate, așa cum au avut și celelalte manuale. Atenția poate fi atrasă de: abordarea interdisciplinară, interculturală și interreligioasă; prezentarea mesajului Sfintei Scripturi și a reperelor teologice într‑un limbaj accesibil vârstei și nevoilor elevilor de astăzi; conținuturile lecțiilor gândite ca un punct de plecare în călătoria cunoașterii și nu ca o destinație finală; layoutul modern, facil de parcurs de către elev și profesor; grafica tematică, inspirată din imaginea porumbelului, ca simbol al Duhului Sfânt. Manualul surprinde și încântă. Prin conținutul său, deschide poarta către cunoaștere și către îmbogățirea sufletului dornic mereu de frumos și pace”.
Manualul realizat la Editura Litera, în colaborare cu echipa de autoare coordonată de prof. Mihaela Maria Guicin, este structurat, potrivit autoarelor, pe unități tematice care dezvoltă conținuturile din programa școlară. Lecțiile sunt atractive, conținând exemple de activități care conduc la formarea de competențe specifice disciplinei. Modul în care este organizat conținutul permite crearea de conexiuni cu celelalte discipline studiate, iar conținuturile sunt adecvate nivelului de înțelegere a elevilor. În manual se prezintă activități care vizează aspecte de învățătură creștină, elemente de morală religioasă aplicată, autocunoaștere, aspecte de viață comunitară și interculturalitate. Nu sunt stabilite bareme și punctaje pentru evaluările propuse, lăsându‑se aceasta la latitudinea profesorului, în funcție de caracteristicile colectivelor de elevi. Prof. Mihaela Guicin ne‑a mai declarat: „Motivați de faptul că educația religioasă poate aduce mereu un suflu proaspăt în ceea ce privește aspectele comportamentale și dobândirea unor valori perene, dar și de dorința copiilor de a se modela prin descoperire și joacă implicată, am purces la drum... încercând să abordăm temele propuse de programa școlară într‑un mod cât mai atractiv și pe înțelesul copiilor. Manualul conceput de echipa noastră este ceea ce am fi dorit noi dacă am fi fost astăzi elevi. Dincolo de partea științifică, am accentuat pe latura practică și am considerat că în acest fel informațiile transmise nu vor rămâne doar simple informații, ci vor ajuta atingerea scopului propus - formarea unui om frumos”.
De asemenea, și manualul de Religie - cultul ortodox, pentru clasa a VII‑a, apărut la Editura Didactică și Pedagogică, a fost realizat printr‑un efort susținut al unei echipe formate din cinci membri cu experiență didactică. În acest sens, prof. Mirela Șova ne‑a împărtășit câteva gânduri, în numele colectivului de autori din care face parte: „Echipa s‑a străduit să respecte programa oficială și principiile psiho‑pedagogice de alcătuire a unui manual și să lucreze în duh de rugăciune. De altfel, tema de bază a manualului este: Dumnezeu Duhul Sfânt, Sfințitorul lumii, iar câteva dintre motivele manualului fac referire la Persoana Duhului Sfânt: porumbelul, culoarea verde (simbolul speranței și al sfințeniei), icoanele adecvate. Conținutul lecțiilor și al exercițiilor prezentate are drept scop familiarizarea elevilor cu lucrarea sfințitoare a Sfântului Duh și conștientizarea de către aceștia a responsabilității primirii Duhului Sfânt prin Sfintele Taine. Prezentarea conținutului s‑a făcut într‑o manieră atractivă, prin îmbinarea metodelor și tehnicilor de lucru tradiționale și moderne, cu o mare varietate de cerințe, scheme și proiecte educaționale… Ca elemente de noutate: grafica este originală, adaptată tematicii, precum și rubricile: Idei ancoră – ce cuprind noțiuni reamintite la începutul lecției, care fac legătura dintre cunoștințele anterioare și cele ce vor fi predate; rubrica Dialog interdisciplinar – ce corelează noțiuni religioase studiate cu elemente de istorie, geografie, literatură, educație muzicală, educație plastică, chimie etc; rubrica Credința străbună – prezentarea unor sfinți străromâni sau cu sfinte moaște la noi în țară, a unor locașuri de cult vechi românești, a unor tradiții creștine străromâne, în vederea păstrării legăturii dintre generații”.
Faptul că în cadrul licitației publice din acest an au fost declarate câștigătoare cele trei manuale de Religie - cultul ortodox, pentru clasa a VII‑a, care au fost avizate și de Patriarhia Română, nu poate decât să ne bucure. În acest mod, începând cu anul școlar 2019‑2020, în școlile noastre vor exista primele manuale de Religie – cultul ortodox, pentru clasa a VII‑a, de după anul 1989.
Menționăm faptul că, în perioada imediat următoare, noile manuale școlare care au fost declarate câștigătoare vor fi aprobate prin ordin de ministru, iar formele finale ale acestora, atât în varianta PDF, cât și în cea digitală (care conține, în plus, o serie de activități multimedia active de învățare), vor fi publicate pe platforma manuale.edu.ro, fiecare unitate de învățământ fiind invitată să opteze, în consultare cu profesorii de religie, pentru unul dintre cele trei manuale aprobate. Mai apoi, manualele vor vedea și lumina tiparului, fiind distribuite în școli pentru a putea fi utilizate la clasă de către elevi și profesori, ca niște adevărate „instrumente” menite să aducă un sprijin real și o contribuție semnificativă în efortul de realizare a unei educații religioase autentice și de nivel înalt în școlile românești, precum și în încercarea de a cunoaște mai profund tainele credinței.