Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Educaţie și Cultură Interviu Peste 400 de proiecte în cadrul „Sezonului România-Franţa”

Peste 400 de proiecte în cadrul „Sezonului România-Franţa”

Un articol de: Ștefania Coșuleanu - 26 Ian, 2019

Proiectul „Sezonul România-Franţa” include peste 10 domenii, de la arte vizuale la gastronomie și de la evenimente pentru marele public la activități de nișă. Cele peste 400 de proiecte sunt inițiate de parteneri români și francezi și se vor desfăşura în muzee, săli de concert și de teatru, cinema­tografe, universități, centre de cercetare, târguri de specia­litate, după cum afirmă Excelența Sa Luca Niculescu, ambasadorul României în Republica Franceză. Sezonul are o dimensiune simbolică aparte pentru România, în contextul preluării de către țara noastră a Președinției Consiliului Uniunii Europene. Primul eveniment a avut loc în noiembrie 2018 și a fost dedi­cat celebrării Centenarului: cel al creării României moderne și al sfârșitului Primului Război Mondial.

Excelența Voastră, domnule ambasador Luca Niculescu, cine sunt organizatorii și instituțiile implicate în acest program cultural comun România-Franța?

Sezonul România-Franța este un parteneriat fără precedent între cele două țări. Discuțiile despre realizarea acestui proiect au început în urmă cu aproape patru ani, iar Sezonul a început cu dreptul. Din România, ansamblul de organizatori este coordonat de Ministerul Afacerilor Externe și include Ministerul Culturii și Iden­tității Naționale, Ministerul Apărării Naționale și Institutul Cultural Român; aceste instituții lucrează îndeaproape cu Ambasada Franței la Bucu­rești și cu Institutul Francez din România. De partea franceză, Institutul Francez de la Paris, cu sprijinul Ministerului pentru Europa și Afaceri Externe și al Ministerului francez al Culturii, are o tradiție de peste 30 de ani în organizarea unor astfel de manifestări de amploare împreună cu alte țări. În cazul Sezonului cu România, partenerii locali sunt Ambasada României în Franța și Institutul Cultural Român de la Paris. Este, așadar, o arhitectură în oglindă, îndrumată de doi comisari generali, Andrei Țărnea pentru partea română, respectiv Jean-Jacques Garnier pentru francezi, o structură complexă care însă lucrează foarte bine, așa cum am văzut în ultimii doi ani, de când a început pregătirea propriu-zisă a Sezo­nului.

Prezent la evenimentul de deschidere, președintele Republicii Franceze, Emmanuel Macron, a spus că „Sezonul cultural România-Franța este primul Sezon pe care Franța îl organizează cu o țară din UE”. Care sunt cele mai importante proiecte ale Sezonului și din ce domenii?

Sezonul România-Franța are, într-adevăr, această dimensiune simbolică aparte, cu atât mai mult cu cât desfășurarea lui coincide cu primul mandat al României la Președinția Consiliului Uniunii Europene. Programarea Sezonului include peste 10 domenii, de la arte vizuale la gastronomie și de la evenimente pentru marele public la activități, să le spunem „de nișă”. Vorbim de peste 400 de proiecte în cele două țări inițiate de parteneri români și francezi, precum mari muzee, săli de concert și de teatru, cinematografe, festivaluri, universi­tăți și centre de cercetare, târguri de specialitate. Fără a face vreo diferențiere între un proiect sau altul, țin să amintesc, totuși, de „Sezonul României” la Centrul Pompidou, cu mai multe expoziții de artă modernă și contemporană (Adrian Ghenie, Ciprian Mure­șan, Șerban Savu, Gherasim Luca, „Pallady în dialog cu Matisse” sunt doar câțiva dintre artiștii Sezonului), de concertul Orchestrei Române de Tineret la Filarmonica din Paris, de evenimentele înscrise sub egida „Focus România” la Théâtre de la Ville din Paris (teatru, dans, dar și muzică tradițională, cu grupul Iza din Maramureș) și la Opera din Lyon, de „Luna României” la Gro­und Control din Paris. Sunt doar câteva exemple, din cele recent des­fășurate. Sunt convins că programul Sezonului va surprinde prin alternarea memoriei patrimoniale și a creației contemporane.

Care au fost etapele Sezonului parcurse până în prezent și ce urmează?

După doi ani de muncă efectivă pentru pregătirea Sezonului de către cele două echipe care s-au întâlnit periodic, în România și în Franța, Sezonul a fost deschis oficial la Paris la 27 noiembrie 2018. Primul eveniment a fost dedicat celebrării celor două centenare: cel al creării României moderne și cel al sfârșitului Primului Război Mondial. La Domul Invalizilor, în prezența președintelui României, Klaus Werner Iohannis, și a ministrului francez al apărării, Florence Parly, armata franceză a oficiat ceremonia militară de comemorare a victimelor din Primul Război Mondial. Apoi, Corul Na­țional de Cameră „Madrigal- Marin Constantin” și Ansamblul Instrumental din Paris au interpretat „Requiem” de Gabriel Fauré, sub bagheta dirijorului Chris­tian Ciucă, la Catedrala Saint-Louis des Invalides. Inaugurarea oficială a Sezonului România-Franța a avut loc în prezența președinților Iohannis și Macron la Centrul Georges Pompidou, unde au fost vernisate mai multe expoziții de artă modernă și contemporană românească.

Secvența de deschidere a Sezonului a continuat la 30 noiembrie, la Filarmonica din Paris, unde Orchestra Română de Tineret, sub bagheta lui Cristian Mandeal și avându-l ca solist pe Fazil Say, a susținut un concert extrem de apreciat de cei 2.400 de spectatori. Am schimbat registrul cultural în 6 decembrie, când a avut loc la Bercy (Ministerul francez al Economiei și Finanțelor) un Forum Economic bilateral: peste 200 de reprezentanți ai unor întreprinderi franceze și române au participat la discuții, alături de Bruno Le Maire, ministrul francez al economiei și finanțelor, Eugen Teodorovici, ministrul finanțelor, Radu-Ștefan Oprea, ministrul pentru mediul de afaceri, comerț și antreprenoriat, și Ilie Bodea, secretar de stat în Ministerul Economiei.

Ce urmează până la finalul secvenței românești a Sezonului în Franța? Cel puțin un eveniment zilnic, la Paris și în numeroase localități, o ofertă extrem de bogată și de variată. Iar unul dintre cele mai interesante și ambițioase proiecte va fi, cu siguranță, expo­ziția broderiilor românești de tradiție bizantină la Muzeul Louvre, în luna aprilie a acestui an. La un secol după ce Franța i-a îna­poiat României steagul lui Ștefan cel Mare, acesta revine la Paris ca obiect central al expoziției.

Ce își propune acest proiect comun România-Franța și cui se adresează?

Sezonul România-Franța își propune actualizarea imaginii pe care o avem unii față de ceilalți, modernizarea ei, dar și întărirea legăturilor economice, științifice, culturale care ne unesc. Practic, Sezonul se adresează tuturor ge­ne­rațiilor, dar îi privilegiază pe tineri, pentru că de ei depinde următorul capitol al istoriei noastre. Această viziune este reflectată atât în identitatea de imagine, cât și în alegerea anumitor teme și proiecte.

Unde se vor desfășura aceste activități?

Spuneam că până la jumătatea lunii aprilie, proiecte din toate domeniile se vor desfășura în peste 80 de localități din Franța, dintre care aș menționa doar Lyon, Marsilia, Nantes, Strasbourg, Besançon. Din aprilie până în iulie 2019, Sezonul se va muta în peste 30 de orașe din România, cu o concentrare mai mare la București, Cluj- Napoca, Sibiu, Timișoara, Iași, Constanța. Pe pagina de internet a Sezonului sunt publicate toate evenimentele, astfel încât cei inte­resați pot opta pentru tipul de activitate, perioadă și locul de des­fă­șurare. Site-ul este disponibil deja în versiune bilingvă, iar pagi­na în limba română este la adresa https://sezonulromaniafranta.ro.

Cum este implicată Ambasada României în Republica Franceză în activitățile Sezonului cultural România-Franța?

Pot spune că ambasada a jucat un rol important în „facerea” Sezonului și în susținerea acestui proiect pe lângă autoritățile franceze și diverșii interlocutori din Franța. Odată luată, în februarie 2015, decizia politică de organizare a Sezonului, am fost implicați de la început în pregătire și participăm efectiv la derularea proiectelor, atât la nivel de echipă, cât și ca organizator de evenimente. Palatul Béhague, reședința noastră, este un spațiu cu totul special; situat la doar câțiva pași de Turnul Eiffel, este un loc simbolic în Paris, pe unde au trecut Rodin, Proust, Valéry, dar și Enescu și Brâncuși, un spațiu unde creația de cel mai înalt nivel a fost la ea acasă. Sezonul România-Franța nu putea face excepție.

Am avut deja în Sala Bizantină concerte, spectacole de teatru și dans, conferințe, întâlniri cu mediul de afaceri și cu jurnaliști și astfel de manifestări vor continua pe toată durata Sezonului. Aș aminti doar concertul susținut de „ambasadorul violoncelului”, Gautier Capuçon, alături de tinerii pe care îi îndrumă din Clasa de Excelență în Violoncel a Fundației Louis Vuitton, de artiștii noștri, Andrei Kivu și Cornelius Zirbo, și de ambasadoarea Franței în România, Michèle Ramis, o pasionată interpretă la pian. Sau pentru a schimba din nou registrul, ziua dedicată degustării de vinuri și produse artizanale, ocazie și pentru a lansa un ghid de vinuri ro­mânești, eveniment pe care l-am organizat cu grupul Le Manoir și cu Gault&Millau România. Pentru a fi și mai convingători în pri­vința varietății activităților din Sezon pe care le vom găzdui la ambasadă, mai amintesc de o seară de muzică electronică la finalul lunii ianuarie și defilări de modă ale unor creatori și designeri români, în marja Paris Fashion Week.

S-a spus că 'Sezonul este orientat către un viitor ce urmează a fi construit împreună”, ce ne puteți spune în această privință?

Sezonul România-Franța, cu tot ceea ce implică el, programare de proiecte, organizarea marilor evenimente, comunicare publică, este un exemplu de cooperare internațională prin excelență, orientat spre viitor. În cele aproape opt luni de programare, profesio­niști din toate domeniile colaborează pentru realizarea unei oferte care cred că va reuși să convingă și să entuziasmeze un public cât mai larg, divers și numeros. Deja sunt numeroase ecouri pozitive atât în presa franceză, cât și la nivelul diferiților interlocutori pe care îi întâlnesc, fie că sunt colegi ambasadori, oficiali francezi sau actori culturali. Sezonul își propune o schimbare de perspectivă, prin urmare cred că rezultatele sale vor fi vizibile în timp.

Așteptarea cea mai importantă este ca, după terminarea Sezonului, să vedem o continuitate în proiecte și forme de colaborare. Să susținem, așa cum ne-am propus, că Sezonul a fost o nouă etapă în relația dintre România și Franța și că și-a îndeplinit rolul de catalizator al culturilor noastre.