Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură MECT a bătut în cuie datele tezelor unice pentru clasele a VII-a şi a VIII-a

MECT a bătut în cuie datele tezelor unice pentru clasele a VII-a şi a VIII-a

Data: 03 Septembrie 2007

Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului a finalizat şi publicat vineri, 31 august, ordinul de ministru care aprobă Metodologia de organizare şi desfăşurare a tezelor cu subiect unic pentru clasele a VII-a şi a VIII-a în anul şcolar 2007-2008. Acest tip de evaluare înlocuieşte testele naţionale şi are regim de teze semestriale.

Subiectele sunt elaborate în cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar, conform programei şcolare parcurse până la data desfăşurării tezei, în conformitate cu temele selectate din programa şcolară şi comunicate şcolilor.

Teze de două ore

Durata fiecărei teze cu subiect unic este de 2 ore din momentul primirii subiectelor de către fiecare elev.

Disciplinele la care se susţin teze în clasa a VII-a sunt următoarele: limba şi literatura română, matematică, respectiv limba şi literatura maternă pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă.

Elevii de clasa a VIII-a vor susţine teze cu subiect unic la limba şi literatura română, matematică şi geografie sau istorie, la alegere. Elevii aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă, vor susţine o probă de limba şi literatura maternă. Pentru aceştia din urmă, subiectele vor fi asigurate în limba maternă studiată.

În semestrul I, calendarul tezelor, comun pentru clasele a VII-a şi a VIII-a, are următoarea configuraţie: 30 noiembrie 2007 - limba şi literatura maternă, 5 decembrie 2007 - matematică, 11 decembrie 2007 - istorie/geografie (numai pentru clasa a VIII-a), 14 decembrie 2007 - limba şi literatura română, 11 ianuarie 2008 - depunerea contestaţiilor.

În semestrul II sunt programate următoarele teze: 6 mai 2008 - limba şi literatura maternă, 9 mai 2008 - istorie/geografie (numai pentru clasa a VIII-a), 13 mai 2008 - limba şi literatura română şi 16 mai 2008 - matematică. În data de 29 mai 2008 pot fi depuse contestaţii.

Centre speciale pentru corectarea tezelor cu subiect unic

Tezele vor fi evaluate în centre special desemnate în acest sens. Fiecare lucrare va fi evaluată de doi profesori, alţii decât cei din unităţile de învăţământ de la care provin tezele. Baremele unice de evaluare şi notare vor fi postate pe site-ul MECT, după desfăşurarea tezelor cu subiect unic. Activitatea de evaluare va dura maxim 3 zile.

Evaluarea se face pe baza unui punctaj pe scara 1-100, acordându-se 90 de puncte pentru răspunsurile corecte şi complete şi 10 puncte, din oficiu, cu respectarea strictă a baremului unic de evaluare şi notare. După corectare, fiecare evaluator stabileşte nota prin împărţirea la 10 a punctajului obţinut de elev, fără rotunjire. Nota finală se stabileşte prin media aritmetică a notelor acordate de fiecare profesor evaluator. Fracţiunile de punct rezultate din împărţire se rotunjesc la nota imediat superioară, dacă sunt cuprinse în intervalul 0,50 - 0,99, sau se anulează, dacă sunt cuprinse în intervalul 0,01 - 0,49.

Metodologia prevede şi existenţa unui interval de 5 zile după afişarea notelor, în care profesorul care predă la clasă are obligaţia de a analiza, împreună cu elevii, lucrările şi notele obţinute. În urma acestei analize, elevii pot depune eventualele contestaţii la comisia din unitatea de învăţământ. Profesorul care predă la clasă răspunde, în această perioadă, de integritatea şi de neintervenţia pe textul lucrării scrise.

În fiecare judeţ/ sector al municipiului Bucureşti se constituie câte un centru de contestaţii, în care se reevaluează, pentru fiecare disciplină, tezele ale căror note iniţiale au fost contestate. Reevaluarea tezelor se desfăşoară pe o perioadă de două zile de la data depunerii contestaţiilor, conform calendarului. În situaţia în care între nota iniţială a comisiei din centrul de evaluare şi nota comisiei din centrul de contestaţii se constată o diferenţă de cel puţin 0,50 puncte, nota finală a tezei reevaluate este cea acordată de comisia din centrul de contestaţii. Dacă diferenţa dintre cele două note este mai mică de 0,50 puncte, nota finală a tezei reevaluate este cea acordată de comisia din centrul de evaluare.

Cadrele didactice care participă la activitatea comisiilor nominalizate în prezenta metodologie beneficiază de plată pentru activitatea desfăşurată. Comisiile din centrele de evaluare şi cele din centrul de contestaţii asigură, o sesiune de instruire pentru evaluatori, pentru fiecare disciplină la care se organizează teze, cu scopul de a diminua diferenţele dintre evaluatori în aplicarea baremului de evaluare şi de notare.

Elevii care au absentat pot susţine teza în perioade speciale

Elevii surprinşi având asupra lor materiale care ar putea fi folosite pentru copiat sau mijloace de comunicare cu exteriorul, cei surprinşi copiind în timpul desfăşurării tezelor sau comiţând alte fapte menite să le favorizeze rezolvarea subiectelor primesc nota 1 la teza respectivă. Elevii care, în perioada de analiză a tezelor, modifică sau completează conţinutul acestora, primesc nota 1 la teza respectivă, iar nota la purtare se scade cu 3 puncte. Cadrele didactice care, în perioada de teze, furnizează răspunsuri, falsifică lucrări, manifestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin sau săvârşesc orice alte fapte care împiedică desfăşurarea în condiţii normale a tezelor şi aduc prejudicii imaginii învăţământului sunt sancţionate disciplinar conform Statutului personalului didactic. După caz, se procedează şi la sesizarea organelor de urmărire penală.

MECT sau comisia judeţeană/ a municipiului Bucureşti decid, în perioada de evaluare a tezelor sau ulterior, reevaluarea prin sondaj a unui număr de teze, urmărindu-se astfel corectitudinea respectării baremelor de evaluare şi notare.

În situaţii speciale, temeinic motivate, elevii susţin teza cu subiect unic la care au absentat, în perioadele speciale de teze prevăzute prin calendar. Pentru semestrul I, elevii pot susţine teza la care au absentat în perioada specială din luna februarie sau în cea din lunile mai - iunie. Pentru semestrul al II-lea, elevii pot susţine teza la care au absentat în perioada specială din lunile mai - iunie.

Admiterea la liceu şi la SAM

Tot vineri, MECT a publicat şi ordinul de ministru privind aprobarea procedurilor de organizare şi desfăşurare şi a calendarului admiterii în învăţământul liceal şi profesional de stat pentru anul şcolar 2008-2009. Pentru elevii claselor a VIII-a, media generală obţinută la tezele cu subiect unic constituie unul dintre criteriile pentru admiterea computerizată în licee şi în învăţământul profesional de stat, organizat în şcoli de arte şi meserii. Media generală la tezele cu subiect unic se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, din notele obţinute la tezele cu subiect unic susţinute doar în clasa a VIII-a.

Înscrierea în licee sau în şcoli de arte şi meserii de stat se face fără examen, pe baza mediei de admitere, în care media generală obţinută la tezele cu subiect unic (respectiv la examenul de capacitate, pentru absolvenţii de până în anul 2003 inclusiv, ori la testele naţionale, pentru absolvenţii din promoţiile 2004-2007) are o pondere de 50%, iar media generală de absolvire a claselor V-VIII are o pondere de 50%. Excepţie fac liceele/clasele pentru care se susţin probe de aptitudini, clasele cu regim de predare bilingv pentru care se susţin probe de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă şi clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale, pentru care se susţin şi probe de verificare a cunoştinţelor la limba maternă.

Termenul limită până la care poate fi efectuată prima etapă a repartizării computerizate în învăţământul liceal şi profesional de stat a absolvenţilor clasei a VIII-a este 27 iunie, inclusiv. Repartizarea se face în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere şi în funcţie de opţiunile candidaţilor, înscrise în fişa de opţiuni. Până la data de 12 iulie 2008, inclusiv, Centrul Naţional de Admitere realizează repartizarea computerizată a candidaţilor din a doua etapă de admitere.