Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Tristeţe şi bucurie de Adormirea Maicii Domnului
Pe 15 august, toţi creştinii rememorează momentul când Maica Domnului nostru şi-a dat sufletul în mâinile Fiului ei
Înştiinţată din vreme de plecarea din această lume, Sfânta Maria a avut vreme să se pregătească pentru aceasta; sfinţii apostoli au fost aduşi de Sfântul Duh din toate colţurile lumii, ca să-şi poată lua rămas-bun. Minunile au însoţit punerea Preacuratei în mormânt, căci necredincioşii au vrut să-i necinstească sfântul trup şi au orbit, semn al sufletului lor orb, lipsit de lumina Adevărului. Dar prin mila Domnului au fost vindecaţi, când şi-au dat seama de greşeală şi şi-au cerut iertare. Numai Sfântul Apostol Toma nu a fost de faţă la înmormântare, dar amărăciunea lui s-a preschimbat în bucurie, căci, deschizându-se mormântul pentru a mai vedea şi el o dată chipul Sfintei Fecioare, n-au mai găsit decât giulgiul, semn că trupul ei a fost înălţat la cer. Astfel, toată durerea se transformă în speranţă, căci Maica Domnului, adormind pe pământ, s-a mutat la cer, de unde se roagă pentru noi şi ne ocroteşte. Jalea naturii Plini de mâhnire, creştinii au interpretat schimbările de anotimp ca fiind semne ale tristeţii naturii, care regretă plecarea Sfintei Fecioare. Credinţele populare spun că din acest moment iarba nu mai creşte, iar frunzele încep să se îngălbenească. În şcoală învăţăm că nu este chiar aşa; dar aceste legende ascund o tainică poezie şi multă credinţă. De aceea, să vă spun o poveste: „Nu ştiu dacă a mai fost cândva vreo femeie pe lumea asta atât de asuprită, de necăjită şi de amărâtă, cum a fost Maica Domnului! Abia a născut ea pe Iisus, Mântuitorul lumii, şi iată că împăratul Irod, temându-se că Acesta îi va lua tronul împărătesc, dete poruncă ostaşilor săi ca să taie pe toţi pruncii de la doi ani în jos mai mici, cugetând că-L vor afla şi pe Iisus printre ei şi-L vor tăia şi pe Dânsul. Din pricina aceasta apoi, ameninţată fiind atât ea, cât şi Fiul său cu moartea, a trebuit să fugă cu Dânsul şi cu logodnicul ei, Iosif, din Vifleem, călare pe măgari, într-o pustietate, unde petrecură tustrei într-o cetate până după moartea lui Irod. N-a apucat însă bine a scăpa de prigonirea lui Irod, şi iată că acum se răsculară asupra Fiului său Iisus mai-marii şi bătrânii iudeilor, care nu erau înţeleşi cu învăţătura Lui cea nouă, căutând şi aceştia toate chipurile şi mijloacele cum ar putea pune mâna pe Dânsul ca să-I curme firul vieţii. Şi, în răutatea inimii lor, atâta ce-L urmăriră şi-L prigoniră, până ce în urma urmelor, puind mâna pe Dânsul, Îl batjocoriră şi chinuiră în tot felul, iar după aceea, ca paharul amărăciunii Maicii Sale să fie cu vârf, Îl răstigniră pe cruce între doi lotri. Văzând acestea Maica Domnului, o mai duse cât o mai duse, iar mai pe urmă, părăsind această lume plină de răutate şi de păcate, îşi dete sufletul, care se urcă la cer spre a se ruga acolo pentru noi oamenii. Şi jalea şi durerea, când a adormit Maica Domnului, au fost pretutindeni aşa de mari şi de pătrunzătoare, că până şi pomii cu poamele cele mai frumoase şi mai alese s-au adunat la un loc şi s-au format dintr-înşii un pom mare, care s-a pus în fruntea procesiunii cu care a fost petrecută Maica Domnului la mormânt. Şi de atunci este datină în cele mai multe părţi de a se duce, când se înmormântează vreun mort, un pom încărcat cu tot felul de poame înaintea acestuia. Dar nu numai atâta, ci jalea şi întristarea ce au cuprins lumea după Adormirea Maicii Domnului au fost aşa de mari, că până chiar şi frunzele tuturor pomilor şi ale pâinilor s-au îngălbenit de durere şi mâhnire. Iar bostanul, păpuşoiul şi haldanul au făcut un mănunchi mare şi frumos din floarea-soarelui şi le-au pus în chip de cunună pe sicriul Maicii Domnului şi astfel fu ea apoi dusă la locaşul ei cel veşnic. Şi de atunci vine apoi că în tot anul pe timpul acela, când se serbează Adormirea Maicii Domnului, perii, merii, păpuşoii, bostanii şi haldanii se coc şi se îngălbenesc. Iar în urma acestora vine apoi jalea cea mare, adică iarna.“ (Poveste aleasă din lucrarea Carte de credinţe întru Maica Precista, Născătoarea de Dumnezeu, Muzeul Ţăranului Român, Bucureşti) Adormirea Maicii Domnului în calendarul popular Pentru că este o sărbătoare atât de importantă pentru sufletul lor, strămoşii noştri au făcut din această zi un punct de reper în calendarul ocupaţiilor lor de vară-toamnă. Acum se adună ultimele plante de leac; unele femei le puneau la icoana Maicii Domnului, ca să aibă putere de vindecare mai mare. Tot în această zi, femeile se îngrijesc de sufletele morţilor: duc la biserică prune şi struguri timpurii, după frumosul obicei de a duce la biserică, spre sfinţire, primele roade ale gospodăriei din fiecare anotimp. Tot acum, după cum s-a stabilit din vremuri străvechi, ciobanii coboară oile de la munte şi le adăpostesc pe lângă sat, la păşunea de iarnă. În munte se face deja frig şi nu se mai găseşte iarbă, lupii şi urşii, care găsesc mai puţină mâncare, atacă turmele… Ziua este importantă şi pentru vii: pentru că încep să se coacă strugurii, proprietarii tocmesc pândari care să izgonească păsările pofticioase şi hoţii. Şi pentru agricultură începe o perioadă importantă, căci între cele două Sântămării ţăranii fac semănăturile de toamnă: grâu, orz, secară. Află mai mult Domnul Iisus Hristos a venit în lume prin Maica Domnului. Ea L-a însoţit mereu pe Fiul ei, a stat în umbra Lui cu smerenie şi dragoste şi a strâns faptele şi cuvintele Sale în inima ei, să-i fie izvor de credinţă şi înţelepciune. De aceea, viaţa Preacuratei Fecioare este un model de urmat pentru noi toţi. Multe sărbători îi sunt dedicate Maicii Domnului şi marchează principalele momente ale vieţii ei: Zămislirea Sfintei Fecioare de către Sfânta Ana (9 decembrie); Naşterea Maicii Domnului (8 septembrie); Intrarea în Biserică a Maicii Domnului (21 noiembrie); Buna Vestire (25 martie); Adormirea Maicii Domnului (15 august) etc. ▲ Mic glosar de termeni populari bostan: dovleac haldan: aldan, cânepă de toamnă zi onomastică: zi de sărbătoare pentru cei al căror nume de botez coincide cu numele unui sfânt sărbătorit în ziua respectivă păpuşoi: porumb. ▲ Ştiaţi că… Oamenii au numit cele două mari sărbători, a naşterii Sfintei Fecioare şi a adormirii ei, Sfânta Maria Mică şi Sfânta Maria Mare? Sărbătoarea „adormirii“ este „mare“ cu adevărat, căci reprezintă naşterea în cer a Sfintei Fecioare… Din bună-cuviinţă şi respect pentru momentul „adormirii“, mulţi dintre cei ce poartă numele Maicii Domnului, Maria, Mariana, Marin, nu-şi sărbătoresc ziua onomastică pe 15 august, ci pe 8 septembrie? Află mai mult Din cântece, poveşti, legende, proverbe şi credinţe poţi să afli o mulţime de lucruri despre viaţa ţăranilor, dacă eşti atent. O doină ciobănească spune: De Sânta Maria Mare Cobor oile la vale Şi se duc şi nu mai vin Pânâ la Sfântuâ Constantin. Vezi, de multă vreme există obiceiul de a urca oile în munte de Sfinţii Constantin şi Elena (21 mai) şi de a le coborî de Adormirea Maicii Domnului (15 august)! Sărbătorile religioase foloseau sătenilor nu numai pentru suflet, ci şi pentru ocupaţiile zilnice.