De sărbătoarea Intrării Maicii Domnului în biserică, joi, 21 noiembrie, Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop‑vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, a slujit la hramul Mănăstirii Peștera din
A fost resfinţit paraclisul Facultăţii de Teologie
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a resfinţit sâmbătă, 19 decembrie, paraclisul Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Justinian Marina” din Bucureşti. La slujba de resfinţire, împreună-slujitor a fost Preasfinţitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, iar în soborul de preoţi şi diaconi au fost consilieri din Administraţia Patriarhală şi ai Arhiepiscopiei Bucureştilor, precum şi preoţi profesori. Au fost prezenţi la slujbă reprezentanţi ai Secretariarului de Stat pentru Culte, ai Universităţii din Bucureşti, numeroși studenți de la instituţia teologică şi mulți credincioşi.
Resfințirea acestei biserici bucureștene s-a datorat amplei restaurări care a început în anul 2009 și s-a încheiat recent. Au fost realizate lucrări de conservare și restaurare interioară şi exterioară. Acest locaş de cult, închinat Sfintei Mari Muceniţe Ecaterina şi Sfinţilor Trei Ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul şi Ioan Gură de Aur, este şi biserică de parohie, pentru ca studenţii teologi care se pregătesc să fie îndrumători duhovniceşti ai credincioşilor să cunoască mai bine această slujire, dar şi pentru faptul că la această biserică s-a format o comunitate importantă de credincioşi. De aceea, la slujba de resfinţire au participat nu doar mulți studenţi şi studente de la instituţia de învăţământ teologic, dar şi numeroşi credincioşi bucureşteni.
După săvârşirea slujbei de resfinţire, Părintele Patriarh Daniel a arătat că prin slujba de târnosire sau resfinţire a unei biserici ortodoxe se aduce o cinstire deosebită sfinţilor martiri. În acest sens, Preafericirea Sa a explicat semnificaţia purtării în procesiune a sfintelor moaşte şi a aşezării numai a moaştelor sfinţilor martiri sau mucenici în piciorul Sfintei Mese din Sfântul Altar sau în Sfântul Antimis. „Dintre toate categoriile și cetele de sfinţi, cei mai jertfelnici au fost sfinţii mucenici. Pe masa Sfântului Altar, în faţa Crucii, care se află între masa Sfântului Altar şi Tronul cel de sus, care reprezintă pe Hristos Domnul şezând pe tron împreună cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt, se aduce şi Sfânta Jertfă cea fără de sânge, Sfânta Euharistie. De aceea, moaştele sfinţilor celor mai jertfelnici stau pe jertfelnic şi în jertfelnic, adică în Masa Sfântă a Sfântului Altar. Jertfa lor este expresia iubirii jertfelnice a lui Hristos prezentă în ei. În general, omul în faţa morţii are teamă. Instinctul de conservare, de supravieţuire, îl face să tremure, să fie copleşit de frică, dar curajul sfinţilor martiri, a căror iubire faţă de Hristos a fost mai tare decât moartea, s-a arătat prin însuşi faptul că iubirea jertfelnică a lui Hristos, harul lui Hristos era prezent în ei şi îi întărea. (...) Această apropiere maximă între Hristos Cel jertfit sau răstignit pe Cruce şi înviat din morţi şi sfinţii martiri se arată în slujba de sfinţire a unei biserici ortodoxe”, a spus Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.
Sfinţii mucenici, deşi au fost omorâţi, sunt numiţi în slujbele Bisericii Ortodoxe „buni biruitori mucenici”, pentru că au biruit duhul lumesc şi duhurile diavoleşti, nu prin viclenie, ci „prin jertfă curată, prin credinţă dreaptă, răbdare desăvârşită până la moarte”. „Sfinţii martiri nu au răspuns la ură cu ură, la violenţă cu violenţă şi nici la răutate cu răutate, ci au biruit ura cu iertarea și răbdarea. Această iubire jertfelnică în care nu se vede duh de răzbunare, de ură este un dar de la Dumnezeu. Aceasta nu este un simplu calcul omenesc, pentru că este mai presus de logica omenească a legitimei apărări... Sfinţii buni mărturisitori mucenici au biruit cu puterea harului puterea demonilor vicleni, urâtori de oameni şi vrăjmaşi ai oamenilor”, a spus Părintele Patriarh Daniel.
Cinstirea deosebită a sfinţilor mucenici în Biserica Ortodoxă nu este întâmplătoare - a subliniat Patriarhul Bisericii noastre -, fiindcă temeiul scripturistic al cinstirii lor şi al aşezării sfintelor moaşte în piciorul Sfintei Mese se află în cartea Apocalipsei, capitolul 7. La fel, părţile semnificative ale sfintelor slujbe îşi au fundamentul în Sfânta Scriptură, precum Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, care conţine 124 de referinţe din Noul Testament, respectiv 98 din Vechiul Testament, adică aproape 95% din textul Sfintei Liturghii este din Sfânta Scriptură.
La finalul cuvântului de învăţătură, Părintele Patriarh Daniel a hirotesit iconom-stavrofor pe pr. Georgian Păunoiu, parohul Bisericii „Sfânta Ecaterina”, şi pe pr. Olivian Constantin, coslujitor la acest sfânt locaș de cult. De asemenea, a oferit parohiei mai multe obiecte liturgice, iar persoanele implicate în lucrările de consolidare şi restaurare au primit distincţii bisericeşti şi icoane. După acest moment festiv, Preasfinţitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, a săvârşit Sfânta Liturghie. În timpul sfintei slujbe, ierarhul a hirotonit diacon pe teologul Constantin Valentin Merezeanu, pe seama Parohiei Tisa, Protopopiatul Urlaţi. În cursul zilei de sâmbătă, până la miezul nopţii, credincioşii bucureşteni, femei şi bărbaţi, s-au închinat în Sfântul Altar.