Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
Mutarea la viaţă a Maicii Vieţii
„Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului este semnificativă pentru Biserică, deoarece Maica Domnului este icoana vie a Bisericii, care îi trece pe oameni de la viaţa pământească trecătoare la viaţa cerească netrecătoare, la viaţa veşnică”, a spus ieri, 15 august 2017, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, în cuvântul de învăţătură rostit în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din Reşedinţa Patriarhală, cu prilejul sărbătorii „Adormirea Maicii Domnului”.
Întâistătătorul Bisericii noastre a explicat de ce în cazul trecerii la cele veşnice a Fecioarei Maria Biserica a preferat termenul de adormire, evidenţiind faptul că sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului - cea mai mare sărbătoare a Maicii Domnului - este şi sărbătoarea mutării sale la cer cu trupul. „Potrivit Tradiţiei, se spune că Arhanghelul Gavriil a binevestit Maicii Domnului cu trei zile înainte că va trece la viaţa veşnică. Atunci, ea s-a pregătit cu rugăciune, a pregătit hainele de înmormântare şi aşa cum a prevestit Arhanghelul Gavriil, a adormit în Domnul. Astfel este numită moartea celor credincioşi adormire întru Domnul. De ce adormire? Pentru că această trecere la viaţa veşnică este o adormire a trupului, dar sufletul care este nemuritor se înalţă la ceruri, iar adormirea aceasta a trupului durează până la obşteasca înviere, când vor învia din morminte toţi oamenii la glasul Arhanghelului (...). Adormirea Maicii Domnului este o sărbătoare care ne arată taina vieţii noastre pe pământ, ca pregătire pentru trecerea sau mutarea la viaţa veşnică. Maica Domnului a fost înmormântată ca toţi muritorii, dar nu a rămas în mormânt pentru că Fiul său Cel ce a murit şi a înviat din morţi a ridicat la ceruri, adică a mutat la ceruri trupul ei cel sfânt. Această sărbătoare este numită «Adormirea Maicii Domnului» pentru ca să arate că ea împărtăşeşte condiţia vieţii tuturor oamenilor, dar adormirea ei este şi mutare la ceruri, adică mutare la viaţa veşnică, ea fiind Maica Vieţii, după cum ne spune troparul sărbătorii: Mutatu-te-ai la viaţă fiind Maica Vieţii”, a precizat Preafericirea Sa.
Patriarhul României a explicat că după cum Fecioara Maria L-a purtat pe Hristos în lume pe mâinile ei, tot aşa şi Hristos în ceruri, după adormirea Maicii Sale, a ridicat-o cu braţele Lui, arătând-o îngerilor ca fiind Împărăteasa cerurilor. „Această mutare la ceruri a Maicii Domnului a fost profeţită de psalmist în Psalmul 44, versetul 11, când a zis: Stătut-a împărăteasa de-a dreapta Ta, îmbrăcată în haină aurită şi prea înfrumuseţată. Deci, Maica Domnului stă de-a dreapta Împăratului Hristos, Fiul ei. Acest verset din Psalmi se rosteşte de preot când săvârşeşte Proscomidia pentru Sfânta Liturghie, şi anume când ia o părticică specială din prescura închinată Maicii Domnului şi o aşază în dreapta lui Hristos, Mielul lui Dumnezeu (Agneţul), Care Se jertfeşte pentru mântuirea lumii. Vedem deci că atât troparul sărbătorii, cât şi icoana Adormirii Maicii Domnului arată că Maica Domnului, deşi muritoare ca toţi oamenii, se mută la viaţa veşnică după trei zile. Această mutare a ei nu este numită înviere, pentru că ea nu s-a arătat pe pământ cu trupul înviat ca să fie văzută de oameni, cum S-a arătat Hristos. Această mutare nu se numeşte nici înălţare, pentru că ea nu se înalţă la cer cu propriile ei puteri, ci se numeşte mutare. Ea s-a mutat la viaţa cea veşnică fiind mutată sau luată la cer de Fiul ei, Domnul Iisus Hristos, Izvorul vieţii veşnice”, a spus Părintele Patriarh Daniel.
În continuare, Patriarhul României a explicat de ce Biserica prăznuieşte Adormirea Maicii Domnului în data de 15 august, în ultima lună a anului bisericesc. „De ce prăznuim Adormirea Maicii Domnului în 15 şi nu în 16 sau în 17 sau în 20 august? Pentru că în această lună trei mari evenimente se referă la timpul de pe urmă, la timpul Judecăţii de Apoi sau Universale. Schimbarea la Faţă a Mântuitorului la 6 august ne prezintă pe Hristos Cel preaslăvit, aşa cum S-a arătat pe Muntele Tabor şi cum Se va arăta întru slavă în ziua Judecăţii de Apoi. La 15 august, adică la nouă zile după sărbătoarea Schimbării la Faţă, are loc această sărbătoare a Adormirii Maicii Domnului şi a mutării sale la viaţa veşnică, pentru că ea, Maica Domnului, este mai presus decât cele nouă cete îngereşti. Apoi, către sfârşitul lunii august, în data de 29, este serbată pomenirea Sfântului Ioan Botezătorul, dascălul pocăinţei şi rugător pentru iertarea păcatelor noastre împreună cu Maica Domnului, în ceasul morţii şi în ziua judecăţii, la sfârşitul veacului”, a subliniat Preafericirea Sa. La final, Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat că Maica Domnului este chemată în toate rugăciunile Bisericii, ea fiind cinstită în cultul ortodox imediat după Preasfânta Treime. Părintele Patriarh Daniel a mai evidenţiat că „Maica Domnului este ocrotitoarea fecioarelor, a tuturor tinerilor, este ocrotitoarea mănăstirilor, a maicilor şi a călugărilor care au depus votul fecioriei, al sărăciei şi al ascultării. Maica Domnului este deci ocrotitoarea familiei conjugale, a părinţilor care au copii, dar şi a familiilor monahale, care au fii şi fiice duhovniceşti. Maica Domnului este şi ocrotitoarea slujitorilor Bisericii. Ea este ocrotitoarea ierarhilor, a preoţilor şi a diaconilor. De ce? Pentru că Fiul ei Iisus Hristos este Marele Preot, Marele Arhiereu sau Arhiereul veşnic. Ea este şi ocrotitoarea văduvelor, a orfanilor, a bolnavilor şi a săracilor”.