Cartea „Preoți ortodocși bănățeni cu Sfânta Cruce sub tricolor - Decembrie ´89”, avându‑l ca autor pe părintele Ionel Popescu, vicar eparhial al Arhiepiscopiei Timișoarei, a fost tipărită cu
Răspunsuri duhovniceşti: Crucea, simbol al jertfei, dar şi al Învierii
Se spune că pentru păgâni crucea este nebunie, iar pentru creştini - putere şi mântuire. Care este semnificaţia Crucii în legătură cu Învierea Mântuitorului?
Dragă, Crucea Mântuitorului nu cuprinde numai jerfta Lui. Crucea este simbol al jertfei, dar şi un simbol al Învierii: cuprinde şi jertfa, şi Învierea. Noi nu despărţim Învierea de jertfă, nici jertfa de Înviere. În Persoana Mântuitorului e un tot care ne urmează. Confirmarea eficacităţii jertfei o avem în Învierea Domnului Hristos. Deci, Crucea Domnului Hristos nu este numai un simbol al jertfei, ci este un altar de jertfă, este un simbol al suferinţei Mântuitorului pentru mântuirea noastră, un semn al mântuirii, o arătare a iubirii jertfitoare a Domnului Hristos - pentru că El S-a jertfit din iubire faţă de noi -, este un fel de faţă a lui Dumnezeu îndreptată către oameni. Dumnezeu este iubire, şi în jertfă se arată iubirea, iar în Cruce se arată jertfa şi iubirea sau iubirea jertfitoare. Deci, Crucea este Faţa lui Dumnezeu îndreptată spre oameni, dar nu numai atât: este şi Învierea Domnului nostru Iisus Hristos, adică biruinţa prin Înviere. Prin urmare, când privim Crucea Domnului, noi nu vedem numai simbolul jertfei sau jertfa arătată într-un semn material, ci privim tot ce ţine de jertfă: iubirea jertfitoare, dar şi Învierea Domnului nostru Iisus Hristos. Ştiţi că duminica dimineaţa, după ce în biserică se citeşte Evanghelia Învierii, îndată se spun cuvintele; „Învierea lui Hristos văzând, să ne închinăm Sfântului, Domnului Iisus, Unuia Celui fără de păcat. Crucii Tale ne închinăm, Hristoase, şi Sfânta Învierea Ta o lăudăm şi o mărim - facem legătură între Cruce şi Înviere -, că tu eşti Dumnezeul nostru, afară de Tine pe altul nu ştim, numele Tău numim. Veniţi toţi credincioşii să ne închinăm Sfintei Învierii lui Hristos“. De ce? „Că iată, a venit prin Cruce bucurie la toată lumea. Totdeauna binecuvântând pe Domnul, lăudăm Învierea Lui, că, răstignire răbdând pentru noi, cu moartea pe moarte a stricat.
Deci, iată legătura între Cruce şi Înviere, pentru că Sfânta Cruce cuprinde Învierea. (Convorbiri duhovniceşti cu părintele Teofil Părăian)