„În vremea aceea, mergând Iisus pe cale, a zis cineva către El: Te voi însoți oriunde Te vei duce. Și i-a zis Iisus: Vulpile au vizuini și păsările cerului cuiburi; dar Fiul Omului nu are unde să-Și plece
Portul popular românesc - încântare, teologie şi viaţă
Se spune că portul popular reprezintă una dintre formele de cultură ale unui neam, un „templu la purtător“, o parte din istoria şi devenirea unei naţii. În cazul românilor, costumul popular este, fără doar şi poate, unul dintre punctele de reper, atunci când ne referim laidentitate, la valorile noastre naţionale. Dacă până la Revoluţie portul popular era legat cu precădere de grandioasele festivaluri organizate de structurile etatizate ale statului, după 1990, el a început să-şi recapete locul şi rolul în viaţa de zi cu zi a românului înainte de instaurarea regimului comunist în România. Timid, oameni iubitori de frumos şi – de apreciat –, în mod deosebit, tineri, au început să se înveşmânteze în portul strămoşilor la sărbătorile religioase ori la cele cu caracter istoric, ajungându-se astăzi ca purtarea costumului popular să devină un adevărat curent „etno“. Mi se pare emoţionant să vezi un cuplu de tineri care, în ziua nunţii, preferă să meargă la slujba Cununiei înveşmântaţi în straie populare, „obligând“ alaiul nuntaşilor să se arate solidar cu mirii, accesorizându-şi ţinuta aidoma lor. S-a ajuns până la statornicirea unei zile dedicate iei româneşti, implicit costumului nostru popular – 24 iunie, de Sânziene. O iniţiativă lăudabilă, temeluită în urmă cu doar câţiva ani, a devenit chiar un eveniment internaţional, căci ia este sărbătorită peste tot în lume, acolo unde trăiesc români.
Practic, în această zi se obişnuieşte ca ţinuta confraţilor noştri, oriunde s-ar găsi, să conţină măcar elementul de bază al costumului popular, ia sau cămaşa. „Curentul“ a cuprins în chip fericit şi viaţa eclesiastică. Ce este oare mai frumos decât să vezi un ierarh, un preot sau un diacon purtând veşminte liturgice cusute cu motive naţionale ori să admiri un sfânt prestol înveşmântat cu pânză ce poartă pe ea motive tradiţionale? La fel de impresionantă mi se pare o biserică unde, în loc de somptuoasele covoare sau traverse moderne, s-au „aşternut“ lăicere sau covoare de lână ţesute în războaie şi împodobite cu inegalabile motive populare.
Asistăm, cred, la un reviriment fără precedent al tradiţiilor româneşti, al locului şi rolului lor în viaţa cotidiană, nutrind astfel speranţă că viitorimea nu-şi va uita ori renega istoria şi cultura. Însă, pe lângă această şansă, fenomenul „emancipării“ portului popular şi, odată cu el, a tradiţiilor seculare comportă şi un risc: acela de a rezuma toată mişcarea la un simplu „trend“ care se poate demoda facil, fiind înlocuit cu altul. De aceea, pe lângă efervescenţa momentului sărbătoresc, pe lângă confecţionarea şi purtarea costumului popular, trebuie să ne „înveşmântăm“ şi cu o cultură a lui, cu semnificaţia sa spirituală şi istorică, înţelegând că el reprezintă chintesenţa a ceea ce strămoşii au trăit şi simţit: portul nostru popular s-a dezvoltat din momentul definitivării procesului etnogenetic românesc, în condiţii istorico-economice specifice, având caracteristici etnice proprii.
Din punct de vedere istoric, despre portul popular românesc putem vorbi abia după formarea poporului, în secolele IX-X. Mărturii mai numeroase, ce ne oferă importante indicaţii despre structura şi evoluţia acestuia, avem încă din secolul al XIV-lea. Cea mai veche reprezentare a portului autentic românesc este consemnată în Cronica Pictată de la Viena din 1358, care descrie bătălia de la Posada între regele Ungariei, Carol Robert de Anjou, şi voievodul muntean Basarab I. În acele imagini se observă clar portul autentic al bărbaţilor. Au cămăşi lungi, strânse la mijloc cu brâu sau centură, iţari, opinci şi căciuli din pielicele de oaie în cap.
Produs pentru necesităţi materiale imediate şi stringente, portul popular se confecţiona iniţial în cadrul gospodăriei închise. Costumul de pe întreg cuprinsul ţării se caracterizează prin folosirea masivă, ca fond, a culorii albe, iar în ceea ce priveşte materia primă, s-a impus ţesătura din in, cânepă sau bumbac.
Ornamentica, în cadrul căreia observăm plasarea, compoziţia, motivele, o regăsim în diferite câmpuri, ea subliniind linia croielii şi punând în evidenţă motivele caracteristice, în forme geometrice sau de inspiraţie agrară. Dintre simbolurile cusute sau ţesute pe pânză amintim soarele şi stelele, Pământul şi Cerul, multe flori, anumite momente din viaţa omului, trecerea spre lumea de dincolo. Un loc aparte îl reprezintă simbolul crucii ornat şi stilizat în foarte multe forme, dar şi a altor simboluri religioase: peştele, crucea bizantină, scara vieţii, viţa-de-vie, spicul de grâu, strugurele, păunul etc.
Cromatica (coloritul) motivelor constituie un alt element specific, de o sobrietate remarcabilă, întrebuinţându-se culori de bază: roşu, negru, brun închis, albastru, anumite tonuri de verde şi violet. Peste toate, straiele româneşti impresionează prin măiestrie şi diversitate, distingându-se în trecut prin zone etno-geografice de provenienţă, prin perioadele în care oamenii le purtau, ocupaţiile acestora, starea socială sau vârsta lor. În portul nostru popular se îmbină utilul cu frumosul, realizându-se echilibrul necesar între suflet şi trup, menit, după spusele Sfântului Apostol Pavel, să devină „templu al Duhului Sfânt“. Carevasăzică, straiele populare sunt martore tăcute, dar mărturisitoare ale credinţei şi pietăţii poporului nostru.
Înaintaşii noştri nu s-au preocupat doar de confecţionarea straielor şi de diversificarea tehnicilor de execuţie sau a materialelor folosite, ci şi de simbolisticalor aparte. Prin motivele aşezate cu acul şi aţa pe pânză sau rostuite prin nividiturile războaielor de ţesut, harnicele gospodine au rânduit acoperămintelor populare simboluri profunde, prin care purtătorul iei sau sumanului, scoarţei ori brâului îmbrăca întregul univers, recapitulându-se astfel, simbolic, toată mitologia şi cosmogonia daco-geţilor, încreştinată apoi, după ivirea zorilor Evangheliei Mântuitorului Hristos.
Fără a greşi, putem afirma cu toată convingerea că portul nostru românesc reprezintă emanaţia esenţei spiritualităţii sufletului poporului, deschis în faţa celor ce doresc să-i simtă pulsul, să-i desluşească şi să-i aprofundeze tainele cu vechime milenară. Elemente de bază al culturii spirituale şi materiale, straiele populare oferă referinţe directe despre modul de viaţă, gândire şi activitate al înaintaşilor, dar şi despre puterea lor creatoare, credinţa lor şi modul ei de manifestare. De aceea, portul popular rămâne o emblemă a identităţii româneşti, reverberaţie a credinţei strămoşeşti.