Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Amenzi pentru băncile care nu respectă drepturile clienţilor

Amenzi pentru băncile care nu respectă drepturile clienţilor

Data: 13 Octombrie 2008

▲ Clientul bancar trebuie să fie anunţat cu 30 de zile înainte de realizarea unei modificări în contract, iar dacă nu este de acord cu modificarea, poate refinanţa creditul prin transferul la altă bancă sau îl poate rambursa ▲ Dacă un client solicită despăgubiri, acestea se pot obţine printr-o decizie a instanţei de judecată ▲

Legea care prevede sancţionarea băncilor şi instituţiilor financiare nebancare ce nu respectă drepturile consumatorilor ar putea fi aplicată de la începutul anului 2009, iar amenzile se vor ridica la maximum 50.000 de lei, a declarat, ieri, într-o conferinţă de presă, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consu-matorilor (ANPC), Dan Vlaicu. „Prin actul normativ, finalizat de ANPC în urma discuţiilor cu reprezentanţii Asociaţiei Române a Băncilor, furnizorii de servicii financiare sunt obligaţi să nu majoreze comisioanele pe durata derulării unui contract şi să nu introducă altele noi (dacă nu au fost prevăzute în contract). Legea va fi votată rapid şi va putea fi aplicată din ianuarie 2009“, a afirmat Dan Vlaicu. Clientul bancar trebuie să fie anunţat cu 30 de zile înainte de realizarea unei modificări în contract, iar dacă nu este de acord cu modificarea, poate refinanţa creditul prin transferul la altă bancă sau îl poate rambursa. „Piaţa bancară concurenţială va determina ca băncile să ofere produse de creditare mai bune pentru clienţi. Prin acestă prevedere, clientul poate schimba banca, ceea ce nu este în interesul instituţiei creditoare iniţiale“, a precizat Dan Vlaicu.

Amenzi de la 5.000 la 50.000 de lei

Amenzile aplicate băncilor vor varia între 5.000 de lei şi 50.000 de lei. Dacă un client solicită despăgubiri, acestea se pot obţine printr-o decizie a instanţei de judecată. „De la începutul acestui an, am înregistrat 1.300 de reclamaţii pentru domeniul bancar. Majoritatea consumatorilor reclamă modificarea dobânzilor, iar 60% dintre reclamaţii sunt justificate“, a afirmat preşedintele ANPC. Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă interzice introducerea şi perceperea de noi taxe, comisioane, tarife sau alte costuri ce nu au fost menţionate în contract. În cazul în care dobânda este fixă, aceasta va fi precizată cu exactitate. În ceea ce priveşte dobânda variabilă, variaţia ratei dobânzii trebuie să fie raportată la fluctuaţiile unor indici de referinţă verificabili, menţionaţi în contract, a explicat Dan Vlaicu. „Indicele în funcţie de care se calculează dobânda şi punctele procentuale adăugate nu pot creşte mai mult de ROBOR plus 5%, în cazul creditelor în lei“, a adăugat preşedintele ANPC.

Totodată, în publicitatea pe care o fac produselor oferite, băncile trebuie să afişeze toate costurile cu aceleaşi caractere ale literelor. Orice formă de publicitate a unei bănci sau IFN trebuie să cuprindă informaţii despre rata dobânzii creditului, dobânda anuală efectivă (DAE), durata contractului, valoarea totală plătită de consumator. În cazul în care, pentru acordarea creditului, consumatorul este obligat să încheie un contract de asigurare, se va menţiona acest aspect în momentul promovării produsului.