Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Consecințe economice globale ale invaziei rusești în Ucraina
Autoritatea portului Rotterdam, cel mai mare din Europa, şi-a exprimat „preocuparea” faţă de „semnificativele complicaţii” pe care un eventual boicot european în privinţa produselor din Rusia le-ar avea asupra activității portului, relatează agenţia EFE.
Portul Rotterdam manipulează, anual, în jur de 62 de milioane de tone de mărfuri relaţionate cu Rusia (circa 15% din total), în valoare de aproximativ 30 de miliarde de euro, potrivit agenţiei olandeze ANP. Aceste mărfuri sunt în principal cărbune, ţiţei şi gaze, dar şi containere care au legătură cu Moscova, în timp ce Rusia exportă oţel, cupru, nichel şi aluminiu în alte părţi ale lumii prin Rotterdam.
Directorul Autorităţii portuare, Allard Castelein, a avertizat că, în cazul unei crize acutizate cu Moscova, care să presupună o paralizare a furnizărilor de gaze în Europa, portul va fi afectat şi fabricile din zonă ar putea fi închise din cauza lipsei de gaze.
Tot ca o consecință a îngrijorărilor că un război în Europa ar putea perturba aprovizionarea globală cu energie, pentru prima dată după 2014, preţul petrolului a depăşit pragul de 100 de dolari pe baril, iar gazul s-a scumpit cu 40%, transmite Reuters.
Rusia este al doilea mare producător mondial de petrol, iar livrările sale se îndreaptă în principal spre rafinăriile din Europa şi este și cel mai mare furnizor de gaze al UE, căreia îi asigură aproximativ 35% din necesar.
De asemenea, preţurile grâului şi porumbului au atins nivelul maxim permis la bursa de cereale de la Chicago, după atacul Rusiei asupra Ucrainei, transmite Bloomberg.
Ucraina şi Rusia sunt responsabile pentru un sfert din comerţul mondial cu grâu și o cincime din vânzările mondiale de porumb. (C. Z.)