Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Firmele pot direcţiona 20% din impozitul pe profit
În baza unui contract de sponsorizare, firmele din România pot direcţiona 20% din impozitul pe profit către organizaţiile nonguvernamentale, respectiv pentru susţinerea unor proiecte cu caracter umanitar, social sau educaţional.
Legislaţia în domeniul fiscal permite contribuabililor, persoane fizice sau juridice, să direcţioneze anumite sume pe care le datorează statului sub formă de impozite. Dacă persoanele fizice au posibilitatea redirecţionării a 2% din impozitul pe venit datorat statului, firmele româneşti, indiferent de cifra de afaceri, pot susţine cu sume considerabile anumite proiecte umanitare, sociale, educaţionale etc.
Astfel, toate companiile din România pot opta pentru direcţionarea a 20% din impozitul pe profit pe care urmează să-l achite statului pe anul 2014 către o organizaţie nonguvernamentală. Potrivit codului fiscal, termenul-limită pentru depunerea declaraţiilor este 31 decembrie. Donaţiile se vor face ţinând cont de două condiţii - suma nu poate depăşi 0,3% din cifra de afaceri a firmei şi trebuie să se încadreze în limita de 20% din impozitul pe profit ce revine statului.
Procedura de direcţionare a acestor 20 de procente nu este una complicată, aceasta constând în elaborarea unui contract de sponsorizare al cărui obiect îl reprezintă ONG-ul sau cauza (misionară, umanitară, socială etc.) către care se doreşte direcţionarea sumelor. Astfel, în baza acestui contract semnat de ambele părţi se va realiza, prin plata în numerar sau virament bancar reflectat în contabilitate, donaţia. Potrivit legii, din profitul calculat, se va stabili valoarea impozitului de 16%, iar din acest impozit se va scădea suma direcţionată ONG-ului în limita a 20 de procente.
La nivel european, astfel de practici care iau forma unor cheltuieli deductibile sunt des întâlnite şi au ca obiect responsabilizarea contribuabililor în ceea ce priveşte sectorul neguvernamental şi susţinerea proiectelor publice. Sub diferite forme, donaţiile de acest tip se întâlnesc în legislaţia fiscală din ţările UE, iar în state precum Polonia facilităţile cresc în cazul proiectelor de cercetare.
Potrivit datelor Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în 2011, deşi ONG-urile ar fi putut beneficia de circa 440 de milioane de euro din partea companiilor, mediul neguvernamental a primit doar puţin peste 100 de milioane de euro, o posibilă explicaţie ar putea fi lipsa de informare în ceea ce priveşte existenţa acestei pârghii fiscale. Mai mult, revizuirea regimului fiscal a făcut posibil ca, de la 1 ianuarie 2014, sumele care nu au putut fi scăzute din impozitul pe profit al anului fiscal respectiv să poată fi reportate şi deduse în următorii şapte ani. (Oana Nistor)