Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Încă o variantă de taxă auto
▲ Ministerul Mediului va propune un nou tip al taxei de poluare auto, care să coreleze nivelul acesteia cu cel de poluare al unui automobil ▲ Noua taxă va fi supusă dezbaterii publice, urmând să intre în vigoare de la 1 iulie, iar actuala taxă auto va rămâne în vigoare până atunci ▲
Guvernul Tăriceanu a mai găsit o soluţie pentru a prelungi taxa auto care este, în prezent, în vigoare. După ce reprezentanţii Guvernului au anunţat că au găsit o soluţie agreată şi de oficialii de la Bruxelles, care ar fi trebuit să intre în vigoare la 1 iulie, acum, aceiaşi reprezentanţi au anunţat că taxa se va modifica încă o dată. Adică, se tot prelungeşte termenul la care să intre în vigoare o taxă mai acceptabilă pentru cei care aduc maşini mai vechi, timp în care Guvernul încasează taxa stabilită iniţial. Premierul Călin Popescu-Tăriceanu tocmai a anunţat că iarăşi se lucrează la o nouă variantă a acestei taxe, variantă ce va fi făcută publică zilele următoare. El a arătat că varianta unei noi modificări a rezultat în urma discuţiilor avute, joi, cu reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale de mediu. „Din aceste discuţii a rezultat o propunere care mi se pare acceptabilă şi la care sunt receptiv. Propunerea care s-a degajat este de a face o taxă care să se reflecte într-o formulă simplă, legată de nivelul taxei şi de nivelul de emisii de CO2, după principiul poluatorul plăteşte. Cu cât poluează mai mult, cu atât plăteşte mai mult“, a spus Tăriceanu. Întrebat dacă proiectul taxei de poluare auto va fi modificat, premierul a răspuns afirmativ. Guvernul român ar putea urma exemplul Franţei şi Austriei „Este foarte posibil să facem aceste modificări, să luăm în considerare propunerile de care am vorbit. Există o legislaţie în domeniu, în Franţa şi în Austria. Am văzut câteva elemente în acest sens, pe care le putem include într-o viitoare propunere“, a spus Tăriceanu. El a apreciat că formula actuală a taxei de poluare a automobilelor pare să nu fie percepută „în esenţă“ ca o astfel de taxă. „Există o percepţie care s-a creat şi care, spun foarte clar, este greşită. Taxa auto nu a fost gândită ca una care să aducă bani la buget, ci care să constituie o frână, o piedică în calea importurilor de maşini de ocazie“, a spus şeful Guvernului. Tăriceanu a precizat că, pe baza discuţiilor de joi, Ministerul Mediului va prezenta, în dezbatere publică, o nouă propunere privind taxa de poluare auto. Întrebat dacă noua taxă va fi foarte diferită faţă de cea discutată în prezent cu reprezentanţii Comisiei Europene, premierul a evitat să răspundă. „Nu aş vrea să spun mai mult de atât, pentru că Ministerul Mediului trebuie să lucreze, să articuleze această propunere. Există un principiu pe care l-am enunţat, o taxă în funcţie de emisia de CO2, dar mai mult de atât în acest moment, nu pot spune“, a arătat şeful Guvernului. Poluatorul plăteşte La finalul discuţiilor dintre premierul Tăriceanu şi reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale de mediu, Guvernul a transmis un comunicat în care se arată, printre altele, că „în cursul consultărilor a rezultat o propunere bazată pe principiul «poluatorul plăteşte». O parte dintre reprezentanţii ONG-urilor participante la consultări au arătat că este firesc ca cei care merg cu maşina şi îi poluează pe ceilalţi să plătească. Astfel, în discuţie au fost menţionate modelul francez şi austriac de aplicare a taxei pe poluare“. Taxa de poluare auto se calculează, în varianta propusă în luna ianuarie de Guvern, printr-o formulă care include coeficienţi în funcţie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului şi de vechimea maşinii. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care creşte de la 0 la 95%, în raport direct proporţional cu vechimea maşinii. Cota de reducere este stabilită în funcţie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnică şi nivelul de dotare al autovehiculului, prevăzute în normele metodologice. (S.D.)