Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Maşinile second-hand au invadat România

Maşinile second-hand au invadat România

Data: 29 Octombrie 2008

▲ În primele nouă luni din 2008, importurile de maşini second-hand au fost de 168.339 de unităţi, faţă de 84.789 în perioada similară a anului 2007, iar în trimestrul trei al anului în curs importurile au explodat comparativ cu primul semestru sau cu aceeaşi perioadă a anului trecut ▲ Consecinţele pe care le implică importul masiv de autovehicule second-hand sunt pierderile la buget din neîncasarea TVA-ului, pierderea locurilor de muncă din industria auto, amânarea investiţiilor noi şi descurajarea altor posibile investiţii străine ▲

Importurile de automobile rulate au crescut de peste două ori în România, după modificarea taxei auto, iar cele de maşini foarte vechi, de peste 10 ani, şi-au majorat ponderea de şase ori, conform datelor prezentate, ieri, de vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar. În primele nouă luni din 2008, importurile de maşini second-hand au fost de 168.339 unităţi, faţă de 84.789 în perioada similară a anului 2007, iar în trimestrul trei al anului în curs importurile au explodat comparativ cu primul semestru sau cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Potrivit APIA, în trimestrul trei 2008 importurile de maşini rulate s-au cifrat la 92.996 unităţi, mai mult decât pe ansamblul primei jumătăţi a anului - 75.349 unităţi. Mai îngrijorător este că ponderea maşinilor mai vechi de 10 ani în aceste importuri a crescut de la 7% în primele şase luni la 42% în trimestrul trei, în timp ce ponderea maşinilor cu vechime mai mică de patru ani a scăzut de la 29% la 17%, iar a celor între 4 şi 10 ani a scăzut de la 64% la 41%, consideră importatorii. Cele mai multe maşini second-hand provin din Germania - 68,6%, Franţa - 5,16%, Italia - 4,54%, dar au fost importate maşini uzate şi din Ungaria - 0,67%. În aceeaşi perioadă vânzările de autoturisme noi au suferit un uşor recul, de 2,6%, de la 228.877 unităţi la 222.997 unităţi. Evoluţia pieţei auto a fost afectată de importurile de maşini second-hand, care au năpădit piaţa românească în acest an, a declarat premierul Călin Popescu-Tăriceanu. „Importurile de maşini second-hand nu aduc un leu la buget, nu creează locuri de muncă, nu au contribuţie economică. Ne trezim cu zeci de mii de rable care evoluează pe şoselele româneşti. Firmele din economia vizibilă nu au decât de pierdut“, a avertizat Tăriceanu. Prim-ministrul a mai spus că România nu merită să devină cimitirul de maşini al Europei, chiar dacă pentru statele occidentale acest lucru este extraordinar, pentru că industria auto de acolo are tot interesul să se debaraseze de maşinile vechi.

Industria locală, afectată de importurile masive

Importul masiv de autovehicule rulate prezintă multe riscuri, precum pierderi la buget, ale locurilor de muncă şi descurajarea posibilelor investiţii străine, a declarat vicepreşedintele APIA, Brent Valmar. Riscurile pe care le implică importul masiv de autovehicule second-hand sunt pierderi la buget din neîncasarea TVA-ului, pierderea locurilor de muncă, amânarea investiţiilor noi şi descurajarea altor posibile investiţii străine, a spus reprezentantul Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). O pierdere de 5% din actuala forţă de muncă din industria auto ar duce la concedierea a 7.500 de persoane, potrivit lui Valmar. Printre alte riscuri menţionate de vicepreşedintele APIA sunt evaziunea fiscală, creşterea poluării, deteriorarea infrastructurii şi scăderea siguranţei în trafic, precum şi neîncasarea impozitului pe profit şi a altor taxe. Un alt efect al introducerii noii taxe a fost creşterea vechimii maşinilor rulate care au fost importate. Astfel, ponderea maşinilor care au o vechime între 4-10 ani a fost de 64% în primul semestru, în timp ce în trimestrul al treilea ponderea a fost de 41%. În acelaşi timp, ponderea maşinilor cu vârsta mai mare de 10 ani a fost de 7% în primele şase luni, dar a crescut în perioada iunie-septembrie la 42%. Cele mai multe importuri de maşini second-hand au fost din Germania, iar pe al doilea loc s-a plasat Franţa.