Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Număr dublu de ore de practică în învăţământul profesional
Începând cu anul şcolar 2014-2015, învăţământul profesional va avea o durată de trei ani, cu un număr dublu de ore de practică, stagiile de pregătire urmând să fie efectuate în cadrul companiilor partenere. În învăţământul profesional, în prezent, cei mai mulţi elevi sunt şcolarizaţi la profilul „Mecanică“ (peste 50,4%), urmează „Turism şi alimentaţie“ (12,2%) şi „Industrie textilă şi pielărie“. În schimb, din partea angajatorilor există o cerere mai mare pentru absolvenţi în domeniile „Construcţii, instalaţii şi lucrări publice“ şi „Electric“.
Începând cu anul şcolar 2014-2015, elevii claselor terminale de gimnaziu care optează pentru învăţământul profesional se vor înscrie înainte de admiterea la liceu, precizează Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) într-un comunicat de presă. Durata pregătirii practice prin stagii în firme s-a dublat, de la 11 săptămâni la 24 săptămâni: 5 săptămâni în primul an, 9 săptămâni în anul doi şi 10 săptămâni în cel de-al treilea an.
În învăţământul profesional din ţara noastră, în prezent, cei mai mulţi dintre elevi urmează profilul „Mecanică“ - peste 50,4% -, care cuprinde o serie de calificări foarte solicitate, respectiv mecanic auto, tinichigiu vopsitor auto, după cum transmite MEN. Urmează domeniul „Turism şi alimentaţie“ cu o pondere de 12,2% din planul de şcolarizare realizat la învăţământul profesional, „Industrie textilă şi pielărie“ - 7,3%, „Construcţii, instalaţii şi lucrări publice“ - 7,2%, „Fabricarea produselor din lemn“ - 5,6% din totalul elevilor înscrişi la învăţământul profesional. În acelaşi timp, din partea angajatorilor există o cerere mai mare în domeniile în care elevii prezintă un interes redus: Construcţii, instalaţii şi lucrări publice (8,3%) faţă de opţiunile elevilor (7,2%), Electric (3,6%) faţă de opţiunile elevilor (2,2%), Industrie textilă şi pielărie (8,6%) faţă de opţiunile elevilor (7,3%). „În vederea unei mai bune corelări cu cerinţele angajatorilor şi a unei mai bune articulări în structura învăţământului preuniversitar, începând din anul şcolar 2014-2015, învăţământul profesional va avea durata de 3 ani şi este organizat după finalizarea clasei a VIII-a (după ciclul gimnazial). În acelaşi timp, pregătirea este organizată atât în şcoală, cât şi la angajator, iar programul de pregătire este stabilit de şcoală împreună cu angajatorii. Astfel, în primul an, pregătirea practică realizată în atelierele şcolii şi la agentul economic reprezintă aproximativ 20% din timpul total alocat programului, în al doilea an, aproximativ 60% din timp este alocat pregătirii practice, în anul al treilea, aproximativ 72% din timp este alocat pregătirii practice“, precizează MEN.
Învăţarea prin practică, un concept didactic promovat la Bucureşti
Timp de trei zile, la Bucureşti se desfăşoară o manifestare care reuneşte peste 100 de firme de exerciţiu din ţară şi străinătate care promovează un concept didactic bazat pe învăţarea prin practică, respectiv simularea unei firme reale ce poate fi realizată prin implicarea directă a unui profesor coordonator. „O firmă de exerciţiu oglindeşte operaţiunile lumii afacerilor în mediul virtual. În cadrul competiţiei, elevii claselor XI-XII din liceele din Bucureşti şi din ţară care fac parte din învăţământul profesional şi tehnic, filiera tehnologică - profil servicii, care îşi desfăşoară activitatea în cadrul laboratorului tehnologic se vor comporta exact ca oamenii de afaceri responsabili şi îşi vor educa şi forma spiritul antreprenorial“, explică organizatorii, respectiv Primăria sectorului 6, citaţi de Agerpres.
Astfel, elevii români vor învăţa de la colegii lor din străinătate, care au iniţiat alături de profesorii coordonatori acest concept, cum să facă tranzacţii, să negocieze, să realizeze materiale publicitare şi oferte, să ţină evidenţa contabilă a activităţii. Totodată, prin acest eveniment organizatorii îşi propun să-i înveţe pe tinerii participanţi să simuleze activităţile unei firme reale, să dobândească competenţe în toate activităţile şi departamentele unei firme. (Oana Nistor)