Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Producătorii de automobile au 3 ani pentru a reduce emisiile de CO2
▲ UE doreşte ca, până la sfârşitul anului, să adopte un pachet legislativ pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puţin 20% până în 2020 ▲ În această toamnă, comisiile responsabile îşi vor defini poziţia pe baza propunerilor din ianuarie ale Comisiei Europene ▲ Deputaţii europeni şi-au spus deja cuvântul în ceea ce priveşte reducerea emisiilor de CO2, producătorii de automobile având posibilitatea să aplice planul în mod gradat, până în 2015 ▲ Organizaţiile neguvernamentale pe probleme de mediu au criticat soluţiile europarlamentarilor, susţinând că au fost influenţaţi de producătorii de automobile ▲
Producătorii de automobile mai au doar trei ani la dispoziţie pentru a implementa reducerea emisiilor de CO2, menţionează un raport adoptat luni seară de către europarlamentari, spre nemulţumirea militanţilor ecologişti. Textul, adoptat de către Comisia pentru industrie şi energie a Parlamentului European cu 35 voturi pentru şi 21 împotrivă, reprezintă o versiune mult mai permisivă a propunerilor Comisiei prin care producătorii de automobile ar fi trebuit să reducă emisiile de CO2 ale vehiculelor produse de la un nivel mediu de 160g/km din prezent la 120g/km până în 2012. În schimb, textul adoptat susţine legislaţia conform căreia parcurile auto ale producătorilor de automobile vor fi obligate să respecte acest nivel în proporţie de 60% până în 2012, 70% până în 2013, 80% până în 2014 şi 100% până în 2015. Comisia parlamentară a redus şi cuantumul propus de Comisia Europeană, amenzile impuse asupra producătorilor de automobile pentru depăşirea limitei fiind stabilite la 40 de euro pentru fiecare gram de CO2 în plus, cu 55 de euro mai puţin faţă de cea propusă de Comisia Europeană. „Prezentul text reprezintă un compromis rezonabil între politica climatică şi competitivitatea industriei automobilelor“, a explicat europarlamentarul conservator german Werner Langen, care se ocupă de aprobarea legislaţiei în Parlamentul European. Organizaţiile ecologiste protestează Grupurile ecologiste acuză europarlamentarii că au cedat în faţa presiunilor exercitate de reprezentanţii industriei automobilelor. Aceste organizaţii susţin că o reintroducere gradată a constrângerilor ar duce la încă o amânare a obiectivului stabilit pe 14 ani şi ar pune în pericol realizarea obiectivelor climatice europene. Jeroen Verhoeven, reprezentant al organizaţiei militante „Friends of the Earth Europe“ (FoEE), regretă că votul comisiei „favorizează industria automobilistică în ciuda oamenilor şi climatului prin faptul că a sprijinit o poziţie plină de lacune“. De cealaltă parte, introducerea progresivă a măsurilor reprezintă o cerinţă importantă a mişcării de lobby a producătorilor de automobile ACEA, care susţine că răgazul acordat este crucial „supravieţuirii industriei prin introducerea îndelungată necesară în dezvoltarea sectorului şi marilor investiţii necesare“. Aceeaşi asociaţie a mai susţinut reducerea nivelului „exorbitant şi disproporţionat“ al penalităţilor propuse de Comisie, pe care le-a calificat ca pe o „ameninţare la adresa ocupării locurilor de muncă şi economiei“ care limitează diversitatea şi face ca automobilele să devină inabordabile pentru consumatori. Executivul european recunoaşte că propunerile sale ar antrena o creştere medie a preţurilor automobilelor de aproximativ 1300 de euro, în timp ce economiile medii de combustibil realizate ar ajunge la 2700 de euro pe întreaga durată de viaţă a automobilului. Ce spun consumatorii Un sondaj de opinie realizat de TNS Opinion pentru FoEE în rândul a 5.000 persoane din Franţa, Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie arată că 87% dintre cetăţeni sprijină măsurile de reducere a consumului de combustibil cu circa 25%. 64% dintre cei intervievaţi cred că astfel de măsuri ar fi benefice economiei, întrucât oamenii ar cumpăra mai puţin combustibil şi ar avea mai mulţi bani să cumpere alte lucruri. Propunerile legislative aşteaptă încă aprobarea plenului Parlamentului şi pot fi întărite printr-un vot al Comisiei pentru mediu în 9 septembrie. Miniştrii mediului din statele membre vor discuta propunerile în luna octombrie. Pe drumurile Europei circulă 220 de milioane de maşini şi numărul este în continuă creştere. Cantitatea de CO2 pe care o emit acestea reprezintă 12% din totalul de emisii de CO2 în Uniunea Europeană, susţin datele statistice.