Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Românii sunt rezervaţi în a face cumpărături
Cu toate că economia României a avut o creştere semnificativă anul trecut, consumatorii sunt mai cumpătați la cumpărături fața de 2015. Pe de altă parte, guvernatorul Băncii Naționale a României (BNR), Mugur Isărescu, avertizează asupra faptului că producătorii autohtoni pierd treptat piaţa internă, în competiția cu producătorii globali, situație ce îngreunează o întărire a monedei naționale.
Un raport privind climatul de consum în țările Uniunii Europene ne arată că economia românească a avut o creştere semnificativă în 2016, în al patrulea trimestru al anului, dar estimările economice cu privire la consumatorii români au scăzut cu aproape 8 puncte faţă de aceeaşi perioadă din 2015.
Indicatorul de consum, care reflectă estimările economice, cele privind veniturile, cât şi tendinţa de a cumpăra, s-a oprit la 3 puncte în decembrie 2016, comparativ cu valoarea acestuia în urmă cu un an, peste 10 puncte. Veniturile estimate ale românilor au suferit o scădere uşoară în al patrulea trimestru din 2016, iar indicatorul a scăzut cu valori de la peste un punct până la peste 19 puncte între septembrie şi decembrie, conform unui studiu al GfK, companie internațională de cercetare de piață, privind climatul de consum. În comparaţie cu aceeaşi perioadă din anul precedent, aceasta înseamnă o creştere de 4,5 puncte. Nivelul general pozitiv se datorează în parte ratei scăzute a şomajului. Conform Comisiei Europene, acesta s-a oprit la 6 procente şi s-a aflat la cel mai scăzut nivel din ultimii opt ani (trimestrul 4 din 2008: 5,7 procente).
În ansamblu, încrederea consumatorilor din Europa a trecut printr-o creştere pozitivă semnificativă în al patrulea trimestru din 2016, conform rezultatelor aceluiași studiu GfK. Indicatorul de consum pentru cele 28 de ţări membre UE a crescut cu 5,6 până la 17,9 puncte între lunile septembrie şi decembrie, fiind cea mai mare valoare de după ianuarie 2008. Realizatorii studiului remarcă faptul că avalanșa de ştiri negative ce a dominat Europa în perioada analizată (războiul din Siria, terorismul în Europa, alegerile prezidenţiale din SUA şi apariţia partidelor naţionaliste în aproape fiecare ţară europeană) nu a reuşit să influenţeze optimismul consumatorilor. Se pare că europenii sunt tot mai selectivi în ceea ce priveşte subiectele de care se lasă influenţaţi în viaţa lor de zi cu zi, potrivit GfK. Pe de altă parte, reprezentanții Bancii Naţionale a României (BNR), deși optimiști cu privire la creșterea economică din acest an, estimată între 4% şi 5%, avertizează asupra faptului că producătorii autohtoni pierd piaţa internă, deoarece nu pot menține prețuri competitive în raport cu alți producători, globali. „Cursul de schimb real efectiv denotă o pierdere de competitivitate. Producătorii autohtoni pierd piaţa internă treptat. Nu facem prognoze de cost niciodată, dar, pentru că le găsim în presă făcute de alţii, nu prea e loc de apreciere a cursului. Nu prea e loc, să nu spun că nu e loc deloc”, a declarat guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, într-o conferinţă de presă. Potrivit acestuia, „investiţiile sunt, în continuare, relativ modeste. Avem de aproape 20 de luni o creştere economică robustă, dar bazată în special pe consum, cu revenire a creditelor acordate societăţilor nefinanciare. BNR a mai arătat în câteva rânduri că marea problemă este decapitalizarea (sau indicatorii scăzuţi de capital) a întreprinderilor româneşti. BNR a revizuit în jos prognoza de inflaţie pentru finalul acestui an, cu 0,4 puncte procentuale, la 1,7%.