Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Un nou sistem de etichetare a produselor alimentare

Un nou sistem de etichetare a produselor alimentare

Data: 02 Iulie 2008

▲ Şapte dintre cele mai importante companii de pe piaţa de alimente şi băuturi răcoritoare au lansat, luni, un plan naţional de etichetare nutriţională, bazat pe cantitatea zilnică estimată (CZE) ▲ CZE reprezintă un ghid cu informaţii despre câtă energie, proteine, glucide/carbohidraţi, din care zaharuri, lipide/grăsimi, din care saturate, fibre şi sare/sodiu trebuie să consume o persoană pentru a-şi menţine o dietă echilibrată ▲ Noile etichete vor însoţi produsele, cel mai probabil, de la finele acestui an ▲

Acest sistem are la bază recomandările Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii pentru un adult sănătos, cu greutate medie şi cu activitate fizică moderată. CZE diferă în funcţie de sex, greutate, activitate fizică. Produsele vor avea pe faţa principală a ambalajului conţinutul de energie/porţie, alături de procentul pe care îl reprezintă CZE. Pe verso, consumatorii pot citi informaţii detaliate, cu privire la conţinutul din categoriile importante de nutrienţi/100 g/porţie, respectiv energie, proteine, glucide/carbohidraţi, din care zaharuri, lipide/grăsimi, din care saturate, fibre, sodiu/sare, şi procentul pe care acestea îl reprezintă din CZE pentru un adult.

Scopul campaniei lansate luni este educarea consumatorului român privind conţinutul nutriţional al alimentelor, înţelegerea şi utilizarea acestei informaţii în constituirea unei diete echilibrate şi sănătoase.

Conţinutul noilor etichete ajută consumatorii să compare cât din fiecare nutrient se regăseşte într-o porţie de aliment şi cât ar trebui să consumăm într-o zi obişnuită, a declarat dr. Corina Zugravu, de la Fundaţia pentru o Alimentaţie Sănătoasă. Ea a subliniat că această etichetare ne ajută să echilibrăm dieta şi ne dă posibilitatea să facem o alegere informată potrivită necesităţilor individuale.

Această iniţiativă voluntară a fost deja anunţată la nivel european, în iulie 2006, de reprezentanţii industriei de alimente şi băuturi răcoritoare din Uniunea Europeană, reuniţi în Federaţia Europeană a Industriei Alimentare şi Băuturilor Răcoritoare (CIAA).

Milioane de copii obezi

Prin această iniţiativă comună, firmele Coca-Cola, Danone, Kraft, Mars, Nestle, Star Foods şi Unilever, reunite sub „umbrela“ Romalimenta, doresc să ofere consumatorilor informaţii nutriţionale clare pe ambalajele lor, pentru a-i ajuta să aleagă produsele în mod responsabil şi pentru a păstra o dietă echilibrată. „Salut iniţiativa celor şapte companii alimentare de pe piaţa românească de a îmbunătăţi informarea consumatorilor cu privire la principalii nutrienţi din produsele alimentare“, a declarat Mogor Csibi, vicepreşedintele Comisiei pentru mediu, sănătate publică şi siguranţă alimentară din Parlamentul Europei. El a adăugat că, prin apariţia noii etichetări CZE în România, consumatorul va beneficia de o informare mai clară asupra compoziţiei produselor. „În momentul de faţă, în Parlamentul European, se află în lucru propunerea legislativă referitoare la informarea consumatorului în ceea ce priveşte produsele alimentare. Eu voi încerca să contribui la conturarea unei legislaţii care să vină atât în întâmpinarea nevoilor consumatorului european, cât şi a cerinţelor industriei de profil“, a precizat Mogor Csibi. El a menţionat că, în prezent, nu există un consens la nivel european privind legislaţia în acest domeniu, dar se speră ca până în 2012 -2013, să se poată contura o legislaţie europeană.

Parlamentarul european a spus că, anual, în lume se înregistrează aproximativ 400.000 de cazuri noi de copii cu obezitate, ceea ce reprezintă un fenomen extrem de îngrijorător. Campania este lansată într-un proiect pilot la Bucureşti şi apoi se va analiza şi extinderea în alte localităţi din ţară, cu sprijinul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului şi avizul Ministerului Sănătăţii Publice. Reprezentanţii companiilor iniţiatoare spun că etichetarea produselor se va face până la sfârşitul anului.

Etichetele clare evită declanşarea unor alergii alimentare

Comisia Europeană a propus, încă din luna februarie a acestui an, etichetarea mai clară şi mai pertinentă a alimentelor şi băuturilor. Potrivit unei noi propuneri a comisiei, informaţiile esenţiale ar trebui să fie afişate pe partea superioară a ambalajului. Regulile în materie de etichetare a alimentelor preambalate care conţin alergeni (arahide, lapte, muştar, peşte, etc.) vor fi aplicate şi alimentelor vândute în restaurante, baruri, etc. Etichetarea clară ne ajută să mâncăm mai sănătos, întrucât ştim exact ce cumpărăm. În baza noilor reglementări, etichetele trebuie să indice valoarea energetică şi conţinutul de grăsimi, carbohidraţi, zahăr şi sare pentru o cantitate de 100 ml/g (sau pentru o porţie) din produs, precum şi proporţia respectivului conţinut din doza zilnică recomandată. În ceea ce priveşte mărimea caracterelor folosite la tipărirea etichetei, dimensiunea propusă de 3 mm ne-ar scuti de eforturile pe care le facem pentru a găsi informaţiile dorite. La rândul lor, sloganele comerciale nu vor mai putea să ne deturneze atenţia de la informaţiile obligatorii.