Medicina de urgență este o specializare deosebită între cele din acest domeniu vast care are în vedere vindecarea omului. Una e să fii medic legist, medic de familie, medic de medicina muncii și cu totul altceva să lucrezi în UPU (Unitatea de Primiri Urgențe). Aici intri fie pentru că ai un spirit de jertfelnicie ieșit din comun, fie ai nevoie de adrenalină și nu o găsești decât în contact cu situațiile dificile. În UPU gărzile sunt... gărzi adevărate. Nu ai timp nici să te uiți pe geam și să-ți spui: Hmmm, deja s-a făcut dimineață. Uneori te duci cu mâncarea pe care ai adus-o de acasă neatinsă. Un medic de urgență seamănă cu un pilot de supersonic, ia deciziile corecte nu în minute, ci în secunde. Doctorița Diana Cimpoeșu e șefa UPU de la Spitalul „Sfântul Spiridon” din Iași, dar și profesoară la UMF „Gr. T. Popa” din capitala Moldovei. Despre o gardă mai puțin obișnuită, petrecută de Crăciun, ne povestește domnia sa în materialul de față.
Deficitul de atenţie şi comunicarea la copii
Pentru că toate procesele psihice sunt interdependente, influenţându-se reciproc, la fel şi în momentul în care apar diferite tulburări la nivelul unuia dintre aceste procese, acestea pot atrage după sine manifestări specifice şi în cadrul altor procese.
Studiile arată că aproximativ 30% dintre copiii cu deficit de atenţie manifestă anumite întârzieri la nivelul dezvoltării limbajului oral, mai ales în sfera narării şi în cea a capacităţilor de denumire sau evocare verbală. Aceste manifestări sunt mai vizibile după vârsta de 8-9 ani, atunci când în mediul şcolar se face mai des apel la aceste funcţii ale limbajului oral. În continuare aveţi câteva elemente important de luat în considerare la nivelul intervenţiei asupra limbajului şi comunicării la copiii cu tulburări de atenţie: diminuaţi numărul de instrucţiuni enunţate simultan, vorbiţi clar, într-un ritm moderat, făcând pauze, pentru a facilita înţelegerea; insistaţi pe cuvintele-cheie, verificaţi dacă copilul a înţeles ce i s-a spus înainte de a schimba subiectul, atrageţi-i copilului atenţia înainte de a-i vorbi, asiguraţi-vă că îşi priveşte şi îşi ascultă interlocutorul. Dincolo de aceste aspecte, atât în terapia logopedică, cât şi în orice altă activitate desfăşurată de către copilul cu deficit de atenţie, este foarte importantă stimularea pozitivă a copilului, încurajarea şi recompensarea lui pentru fiecare lucru pozitiv pe care îl realizează în cadrul activităţii respective. (C.S.)