Sfânta Muceniţă Ecaterina este prăznuită în Biserica Ortodoxă pe 25 noiembrie, iar printre puţinele biserici ocrotite de jertfelnicia eruditei Ecaterina, născută într-o familie de rang înalt din Alexandria Egiptului, se numără cea din satul ieşean Ulmi. Deşi se află pe drumul Hârlăului, la 50 km de Iaşi, cel mai vechi sat al comunei Belceşti îşi scrie în continuare istoria în tihnă. Asemenea muceniciei Sfintei Ecaterina, oamenii de aici au tras din greu să scoată ochii în lume, dar au răzbit cu ajutorul a trei mari piloni pe care s-au sprijinit: familia, şcoala şi Biserica.
Deficitul de atenţie şi comunicarea la copii
Pentru că toate procesele psihice sunt interdependente, influenţându-se reciproc, la fel şi în momentul în care apar diferite tulburări la nivelul unuia dintre aceste procese, acestea pot atrage după sine manifestări specifice şi în cadrul altor procese.
Studiile arată că aproximativ 30% dintre copiii cu deficit de atenţie manifestă anumite întârzieri la nivelul dezvoltării limbajului oral, mai ales în sfera narării şi în cea a capacităţilor de denumire sau evocare verbală. Aceste manifestări sunt mai vizibile după vârsta de 8-9 ani, atunci când în mediul şcolar se face mai des apel la aceste funcţii ale limbajului oral. În continuare aveţi câteva elemente important de luat în considerare la nivelul intervenţiei asupra limbajului şi comunicării la copiii cu tulburări de atenţie: diminuaţi numărul de instrucţiuni enunţate simultan, vorbiţi clar, într-un ritm moderat, făcând pauze, pentru a facilita înţelegerea; insistaţi pe cuvintele-cheie, verificaţi dacă copilul a înţeles ce i s-a spus înainte de a schimba subiectul, atrageţi-i copilului atenţia înainte de a-i vorbi, asiguraţi-vă că îşi priveşte şi îşi ascultă interlocutorul. Dincolo de aceste aspecte, atât în terapia logopedică, cât şi în orice altă activitate desfăşurată de către copilul cu deficit de atenţie, este foarte importantă stimularea pozitivă a copilului, încurajarea şi recompensarea lui pentru fiecare lucru pozitiv pe care îl realizează în cadrul activităţii respective. (C.S.)