În 18 decembrie 1892, la „Mariinsky Theatre”, în Sankt Petersburg (Rusia), sub bagheta dirijorului italian Riccardo Drigo, avea loc prima reprezentație publică a baletului „Spărgătorul de nuci”, de Piotr Il
Gheorghe Petrașcu, un pictor călător
Gheorghe Petrașcu (1872-1949), discipol al lui Nicolae Grigorescu, a avut o fascinație pentru peisaje, interesul primordial fiind de a obține un efect al temei alese prin colorit. A călătorit mult, inspirându-se din locuri văzute în Egipt, Spania, Italia, Franța, transpuse apoi pe pânză. Podurile și palatele venețiene de pe Canal Grande și palatele din Chioggia le-a evocat cu somptuozitate coloristică în lucrări precum: „Peisaj din Veneția”, „Casa la Chioggia”, „Podul San Martin”, „Curte de mănăstire la Veneția”.
Puțini artiști români au reușit să redea marea atât de plastic ca el. „Marea la Balcic” este o pictură marină dintr-o serie de mai multe lucrări: „Pe malul mării”, „Privind marea la Mangalia”, „Femeie privind marea”, „Țărm către asfințit”, „Marea la Techirghiol”, „După-amiază la Eforie”, „Femeie în roz pe malul mării”.
A pictat şi peisaje de sat - „Târg la Sighişoara”, „Casă țărănească”, „Târg la Văleni”, „Cișmea în Nicorești” -, dar şi Curtea Domnească din Târgoviște, cu arhitectura sa patriarhală, cu clopotniță galbenă din lemn, cu portalul arcuit, prin care se vede curtea plină de lumini. De asemenea, a pictat lăcaşuri de cult: „Biserica veche Sfântul Spiridon”, „Vedere a bisericii din Siliștea”, „Peisaj cu biserică”, „Biserică din Târgoviște”. Artistul a realizat câteva interioare splendide, în care surprinde atmosfera specifică, așa cum reușește în „Interior la Arhondăria Mănăstirii Viforâta”.
Peisajele rurale sunt de un colorit aparte şi redau adesea interioare, obiecte de artă populară românească, naturi statice cu obiecte de uz cotidian, dar şi flori, biserici, curți de mănăstiri. Vastul univers pictural al lui Gheorghe Petrașcu poate îmbogăți sufletește pe oricare iubitor de artă.