Sfânta Muceniţă Ecaterina este prăznuită în Biserica Ortodoxă pe 25 noiembrie, iar printre puţinele biserici ocrotite de jertfelnicia eruditei Ecaterina, născută într-o familie de rang înalt din Alexandria Egiptului, se numără cea din satul ieşean Ulmi. Deşi se află pe drumul Hârlăului, la 50 km de Iaşi, cel mai vechi sat al comunei Belceşti îşi scrie în continuare istoria în tihnă. Asemenea muceniciei Sfintei Ecaterina, oamenii de aici au tras din greu să scoată ochii în lume, dar au răzbit cu ajutorul a trei mari piloni pe care s-au sprijinit: familia, şcoala şi Biserica.
«Casa de la şcoală», locul în care se înmulţesc talanţii“
Într-o societate în care nimic nu este pe gratis, există ici-colo contraexemple care, pe de o parte, oferă măsura valorii oamenilor implicaţi, iar, pe de altă parte, dau curaj şi speranţă acelora dintre noi care au nevoie de ajutor. Cu atât mai îmbucurătoare sunt astfel de semnale, cu cât vin ca urmare a parteneriatului dintre Biserică şi sistemul de învăţământ. Centrul educaţional „Casa de la şcoală“ este un exemplu în acest sens, un produs al Asociaţiei „Aşezământul Social «Sfinţii Martiri Brâncoveni»“ a Bisericii „Sfântul Nicolae“ şi „Sfântul Stelian“, din cadrul Spitalului clinic de urgenţă pentru copii „Maria S. Curie“ şi al Şcolii Generale nr. 111 „George Bacovia“, din Capitală.
Ideea înfiinţării acestui aşezământ, cu programe dedicate misiunii social-educaţionale, îi aparţine părintelui Daniel Smuc, de la Biserica „Sfântul Nicolae“ şi „Sfântul Stelian“, care este şi vicepreşedinte al asociaţiei. Preşedintele de onoare al asociaţiei este acad. prof. dr. Alexandru Pesamosca, considerat de foarte mulţi specialişti drept cel mai mare chirurg pediatru din ţara noastră. Noutatea pe care o aduce aşezământul de pe lângă biserica Spitalului clinic de urgenţă pentru copii „Maria S. Curie“ este Centrul „Casa de la şcoală“, un spaţiu educaţional în care copii talentaţi, dar fără posibilităţi financiare, sunt susţinuţi de o echipă de specialişti să îşi valorifice abilităţile şi aptitudinile. Cursurile sunt gratuite şi au loc în afara orelor de la şcoală. De trei ani, de când există centrul, copiii au parte de campanii de informare pe diferite teme de interes general, cum ar fi: alegerea unei cariere, sănătate, drepturile copilului, discriminare. „«Casa de la şcoală» nu se vrea a fi o societate de binefacere. Este un loc în care copilul este învăţat să aibă pâinea şi cuţitul, dar să ştie să şi taie. Aici se creează oameni. În timp, am încercat să nu cooptăm doar cazurile sociale, ci să stimulăm performanţa, talentul, chiar şi în rândul copiilor cu o situaţie materială bună, dar care nu reuşesc să-şi înmulţească talantul. Şi roadele se văd. De la 50 de copii, în primul an, am ajuns să avem, anul acesta, peste o sută de elevi. Pentru că semnalele sunt pozitive, ne dorim ca acest proiect să nu se limiteze doar la clasele V-VIII. Am găsit oameni cu suflet care ne-au promis sprijin financiar, burse pentru acei adolescenţi din clasele mai mari care îşi doresc să facă cu adevărat ceva în viaţă“, a spus părintele Daniel Smuc. „Amicii comediei“, actori şi regizori În cadrul centrului educaţional sunt primiţi doar copii de la Şcoala nr. 111 „George Bacovia“, cu vârste cuprinse între 8 şi 14 ani, care au obţinut în anul şcolar anterior primirii în programul centrului rezultate bune la învăţătură, au o recomandare scrisă din partea unui cadru didactic, care îi recunoaşte o aptitudine deosebită. „Venim în completarea educaţiei primite de elevi la şcoală. Dezvoltarea aptitudinilor şi abilităţilor elevilor se face în cadrul cercurilor de specialitate, atelierelor de lucru şi al programelor de educaţie: artă teatrală, jurnalism, informatică, pictură şi lucru manual, cor, limbă franceză, comunicare“, a precizat Raluca Tănase, coordonator de proiecte în cadrul aşezământului. Activităţile propuse de Centrul educaţional „Casa de la şcoală“ sunt numeroase. Printre acestea se regăseşte şi trupa de teatru „Amicii comediei“, al cărei îndrumător, Elena Stoica, este şi coordonator al centrului. „În cei doi ani, de când există trupa de teatru, am lucrat cu elevi din clasa a V-a, în medie, două ore pe zi. Ceea ce facem noi nu sunt neapărat repetiţii. Am încercat să-i stimulez pe ei să-şi creeze propriile personaje, să-i pun în valoare ca actori, dar şi ca regizori. Centrul este o idee nouă, binevenită, pentru că se desfăşoară într-un cadru organizat, într-o şcoală, cu oameni pregătiţi şi sufletişti“, a subliniat Elena Stoica, coordonator al centrului. Familia de la centru Dincolo de relaţia pedagog-elev, elevii de la centru văd în fiecare dintre cei 13 membri ai echipei de la centru un om de încre-dere, căruia îi pot împărtăşi din bucuriile şi tristeţile lor de copii. Înainte de toate sunt o mare familie, aspect subliniat şi de direc-toarea şcolii, prof. Dorina Constantin: „La fel precum copiii, sunt foarte încântată că avem în şcoală un astfel de centru. Este o oportunitate mai ales pentru copiii deosebiţi, care nu au posibilităţi materiale suficiente, dar care sunt stimulaţi cu multă afecţiune de echipă. Voluntarii sunt aproape de noi nu numai prin acest proiect, ci şi prin alte activităţi; la premierea de sfârşit de an, de sărbători, sunt doar câteva exemple. Ceea ce m-a impresionat pe mine în mod deosebit este faptul că, de la an la an, copii care doresc să participe la activităţile desfăşurate în centru sunt din ce în ce mai mulţi. Seriozitatea voluntarilor şi afecţiunea, profesionalismul şi consecvenţa lor îi dermină pe copii să fie atât de mulţi la cursurile organizate. Sunt ca o familie“. Cu privirea spre viitor Pe viitor, membrii echipei îşi doresc înfiinţarea unui cor de muzică religioasă. De asemenea, copiii înclinaţi spre pictură şi muzică vor fi coordonaţi, pe lângă profesorii deja existenţi, de studenţi de la Academia de Arte, de la Academia de Muzică. Se doreşte, în viitorul apropiat, cooptarea câtorva specialişti plătiţi, unei asistente sociale, unui psiholog, câtorva cadre specializate care vor lucra special pentru acest centru. În centru, alături de profesorul de religie al şcolii, vor veni şi câţiva teologi care se vor ocupa, pe de o parte, de îndrumarea duhovnicească, iar pe de altă parte, de iniţierea unor cursuri de muzică psaltică, sprijiniţi fiind de părintele Daniel Smuc.