Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Dicţionar liturgic

Dicţionar liturgic

Data: 14 Mai 2009

Voscreasna (de la slv. „vascresnie“ = înviere, duminică) sau stihiri ale Învierii (gr. - ta anastasimata, - anastasis = înviere), numite şi Eotinale (gr. - eotinos = matinale, de dimineaţă) sau Mânecânde („manes“ - dimineaţă, de aici mânecare - slujbă de dimineaţă, zorire), este o cântare a Utreniei, vorbind despre „mânecarea“, adică mergerea la mormântul Domnului, dis-de-dimineaţă, în ziua Învierii, a femeilor mironosiţe; aceste 11 stihuri (tropare) ale Învierii stau în strânsă legătură cu cele 11 Evanghelii ale Învierii (care se citesc duminica dimineaţa, la Utrenie), pe care le parafrazează (comentează), şi se cântă la Slava Laudelor, în rânduiala Utreniei duminicilor (se află în Octoihul mare şi în Catavasier). Au fost compuse în secolele IX-X, de împăratul bizantin Leon Filosoful.

Un tropar semnificativ pentru mânecare este şi Irmosul Cântării a 6-a a Canonului Învierii, scris de Sfântul Ioan Damaschin: „Să mânecăm cu mânecare adâncă şi în loc de mir cântare să-I aducem Stăpânului şi să vedem pe Hristos, Soarele dreptăţii tuturor viaţă răsărind“. Termenul „a mâneca“ a devenit arhaic şi neinteligibil majorităţii, dacă nu este explicat, el poate fi înlocuit cu „a se zori“. În acest caz, începutul irmosului ar putea suna: „Să ne zorim cu zorire adâncă“. (pr. asist. dr. Ioan Valentin ISTRATI)