Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MCCI): Justinian Marina, patriarhul Bisericii Ortodoxe Române (1948-1977) (XII)

Istoria creştinismului (MCCI): Justinian Marina, patriarhul Bisericii Ortodoxe Române (1948-1977) (XII)

Un articol de: Cezar Țăbârnă - 23 Feb 2009

La 16 iulie 1947 mitropolitul Irineu Mihălcescu al Moldovei, din motive de sănătate, s-a retras din scaunul mitropolitan, şi l-a recomandat cu toată căldura ca succesor pe arhiereul-vicar Justinian Marina, „cunoscându-l ca pe un bărbat destoinic, muncitor şi foarte bun gospodar“. Până la alegerea şi instalarea în scaunul mitropolitan, Justinian Marina a condus treburile spirituale, culturale, administrative şi economice ale Arhiepiscopiei Iaşilor, în calitate de locţiitor de arhiepiscop şi mitropolit, în conformitate cu normele canonice şi dispoziţiile legale, continuând aceeaşi muncă rodnică. „În calitate de locotenent de mitropolit“, spunea în cuvântarea rostită la deschiderea Adunării Eparhiale din 19 august 1947, „voi căuta din toate puterile să rezolv în modul cel mai eficace toate interesele acestei Sfinte Mitropolii până când forurile în drept vor alege pe noul conducător“. Tot atunci, subliniind necesitatea conlucrării armonioase a clerului cu credincioşii, aşa cum a fost în veacurile de glorie ale Bisericii, fixa nevoile imediate ale Eparhiei: refacerea bisericilor dărâmate din cauza războiului; problema stilismului şi a altor curente religioase deviate de la adevărata învăţătură creştină şi organizarea administraţiei eparhiei. Ca o primă măsură pentru reînviorarea spirituală a eparhiei, reînfiinţează protopopiile de plasă, precizând totodată atribuţiile noilor protoierei şi modul cum trebuie să-şi desfăşoare activitatea. Apoi, Preasfinţitul Justinian a aprobat regulamentul pentru ocuparea posturilor vacante de cântăreţi, diaconi şi preoţi, care prevedea un concurs pentru o mai bună selecţionare a personalului bisericesc de la oraşe. Continuându-şi strădaniile pentru renaşterea şi reorganizarea monahismului, a transformat biserica parohiei Bârnova în mănăstire de maici, readucând astfel pe făgaşul iniţial fosta mănăstire ctitorită de voievodul Miron Barnovschi, urmând ca aici să fie introdus, după cum se menţionează în decizia de înfiinţare, meşteşugul lucrărilor de industrie casnică, adică ţesutul de stofe de şiac, mohair şi diferite pânzeturi, precum şi pentru ţesutul stofelor necesare veşmintelor de cult, întrucât atelierele existente la mănăstirile Agapia, Văratec şi Agafton erau la periferia Arhiepiscopiei.