Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MCCLXXXIII): Biserica Ortodoxă Română din Basarabia în perioada 1812-1918 (VI)

Istoria creştinismului (MCCLXXXIII): Biserica Ortodoxă Română din Basarabia în perioada 1812-1918 (VI)

Un articol de: Cezar ţăbârnă - 06 August 2009

În secolul al XVIII-lea, pe lângă numeroasele biserici de mir din târguri (mai ales în Chişinău) şi sate, în teritoriile de dincolo de Prut s-au ridicat noi mănăstiri: Hărbovăţ, Hârjauca, Ţigăneşti, Saharna, Condriţa, Curchi, Tabăra, Radula, Hirova, Frumoasa (la începutul secolului al XIX-lea), toate în ţinutul Orhei, apoi Japca (Şabca), Dobruşa, Călărăşeuca, Coşilauca (Coşeleuca), în ţinutul Soroca, Suruceni în Lăpuşna şi mai multe schituri. Erau ctitorite fie de mici boieri, fie de călugări, de călugăriţe sau de preoţi de mir. Acestea aveau o situaţie materială corespunzătoare, fiind înzestrate de ctitorii lor cu moşii, fapt pentru care unele au fost închinate, în decursul veacurilor, fie Locurilor Sfinte, fie Mitropoliei din Iaşi, Episcopiei de Huşi sau Mănăstirii Neamţ. În martie 1808, deci chiar în cursul războiului ruso-turc de atunci, printr-un ucaz al ţarului Alexandru I (1801-1825), se înfiinţează un „exarhat“, care cuprindea Mitropoliile din Moldova şi Ţara Românească, subordonat Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse din Petersburg. Se urmărea prin aceasta întreruperea legăturilor cu Patriarhia Ecumenică, aflată în cadrul Imperiului Otoman. În funcţia nouă de „exarh“ fiind numit mitropolitul Gavriil Bănulescu-Bodoni. Noul exarh era român de neam, născut în 1746 în Bistriţa Transilvaniei, dintr-o familie originară din Câmpulungul Moldovei. A studiat în Transilvania, apoi la Kiev, insula Patmos, Smirna, Muntele Athos şi Constantinopol (aici s-a călugărit). A fost un timp profesor la Iaşi, la Poltava, apoi în Rusia. În 1791, în timp ce Moldova se afla sub ocupaţie rusească, arhiepiscopul Ambrozie Serebrenicov l-a hirotonit, la Iaşi, ca „episcop-vicar de Cetatea Albă şi Tighina“ (Akerman şi Bender). La 10 februarie 1792, Sinodul Bisericii Ruse de Petersburg l-a numit mitropolit al Moldovei.