Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Răspunsuri duhovniceşti: Maica Domnului, “pricina mântuirii neamului omenesc“

Răspunsuri duhovniceşti: Maica Domnului, “pricina mântuirii neamului omenesc“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Evanghelia zilei
Un articol de: Pr. Ioniță Apostolache - 23 Septembrie 2011

Părinte Vasile Popescu, ce ne puteţi spune despre originea pământească a Maicii Domnului?

Maica Domnului a fost o fecioară din seminţia lui David, din care trebuia, după făgăduinţă, să se nască Mântuitorul lumii. Ea trăise în curăţie desăvârşită şi era logodită cu Iosif, un bărbat bătrân din aceeaşi seminţie. Prin viaţa ei de curăţenie desăvârşită, Sfânta Fecioară Maria a contribuit la mântuirea comună încă înainte de coborârea lui Dumnezeu pe pământ. Sfântul Nicolae Cabasila ne spune că, "odată cu naşterea ei minunată din Ioachim şi Ana, Fecioara a început să înalţe din făptura sa Împăratului ei Dumnezeu un palat frumos sau o cetate, în acelaşi timp ospitalieră şi inexpugnabilă. Pregătirea ei a constituit consimţământul coborârii lui Dumnezeu pentru îndumnezeirea noastră. Sfatul lui Dumnezeu este întărit de consimţământul Fecioarei prin acel "Fie". Opera Întrupării Cuvântului a fost astfel nu numai a Sfintei Treimi, ci şi a voinţei şi credinţei Fecioarei, fiind imposibilă fără acestea".

Ce spun Sfinţii Părinţi despre viaţa plină de har a Maicii lui Dumnezeu?

Vieţuirea Sfintei Fecioare Maria este model desăvârşit de viaţă, ea fiind gata să îl primească în orice moment pe Fiul lui Dumnezeu, ceea ce înseamnă că atinsese culmile sfinţeniei: "Fiindcă El nu îşi putea alege drept Mamă decât pe cel mai bun dintre toţi oamenii, cel în care să se vadă obiectivul pentru care a creat Dumnezeu natura umană, şi anume ca aceasta să producă un om în stare să slujească cum se cuvine scopului său ultim". Vorbind despre vieţuirea întru curăţie a Sfintei Fecioare Maria, Sfântul şi neîntrecutul mariolog, Chiril al Alexandriei, aduce aminte şi de dreptul Iosif, care nu a fost un tată în sens fizic, ci un om ce a purtat de grijă Sfintei Fecioare şi pruncului Iisus. Pentru a arăta fecioria Maicii Domnului, el tâlcuieşte profeţia Proorocului Iezechiel (44, 1-2), unde se vorbeşte despre "poarta închisă" prin care nimeni nu a trecut şi nu va trece, iar Domnul o va lăsa închisă; apoi despre "rugul aprins" (Ieşire 3), în care sălăşluia Dumnezeu şi nu se mistuia de flăcări.

În teologia Părinţilor, Maica Domnului mai este înfăţişată şi ca "pricina mântuirii neamului omenesc". Rolul ei nu este unul pur biologic, ci ea conlucrează la planul Sfintei Treimi de restaurare a neamului omenesc. Pentru sublinierea maternităţii, ea este pusă în paralel cu Eva de către Sfântul Irineu de Lyon, care o arată ca apărătoare a vechii Eva, "Adam a fost recapitulat în Hristos, aşa încât moartea s-a transformat în viaţă. Eva a fost recapitulată în Maria, aşa încât Fecioara s-a arătat apărătoarea celeilalte fecioare ca să strice neascultarea fecioarei celei dintâi".