Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Vocabular liturgic

Vocabular liturgic

Un articol de: Ioan Valentin Istrati - 27 Feb 2009

Chinonicul este o cântare liturgică din cadrul Sfintei şi dumnezeieştii Liturghii, care se cântă în timpul împărtăşirii preoţilor, după cuvintele „Să luăm aminte! Sfintele sfinţilor!“.

Termenul vine din grecescul koinonia, care înseamnă „împărtăşire“. El se mai numeşte şi priceasnă în limba liturgică veche (de la slav. precistina - în cinstea Maicii Domnului).

În timpul chinonicului, preotul frânge Sfântul Trup al lui Hristos (Agneţul), rostind cuvintele: „Se frânge şi Se împarte Mielul lui Dumnezeu, Cel ce Se frânge şi nu Se desparte, Cel ce se mănâncă pururea şi niciodată nu Se sfârşeşte, şi pe cei ce se împărtăşesc îi sfinţeşte“. Aceste cuvinte arată taina cea veşnică a Trupului euharistic al lui Hristos, Care S-a jertfit o dată pentru totdeauna pe Golgota, dar Se dăruieşte pururea pe miile de sfinte altare, în mod unic şi deplin. La Sfânta Împărtăşanie noi nu primim o parte din Hristos, ci pe Hristos întreg, cu trupul, cu sângele, cu sufletul şi cu dumnezeirea Sa. Euharistia este aşadar prezenţa întregului în parte (pars pro toto), adică taina eshatologică a veacurilor în care limita nu desparte, ci uneşte, iar spaţiul devine nemărginire, timpul devine eternitate, punctual devine totalitate, iar material devine lumină, străpunsă fiind de lumina cea necreată a harului dumnezeiesc.

Chinonicul este aşadar o cântare de pregătire pentru împărtăşirea credincioşilor. Unul dintre cele mai întâlnite chinonice este: „Gustaţi şi vedeţi că bun este Domnul. Aliluia“, preluat din Psalmul 33, 8. Acest chinonic arată bucuria şi lumina profetică a împărtăşirii omului din Dumnezeu.