„În vremea aceea a intrat Iisus în Capernaum. Iar sluga unui sutaș, care era la el în cinste, fiind bolnavă, trăgea să moară. Și, auzind despre Iisus, a trimis la El bătrâni ai iudeilor, rugându-L să
Vocabular religios
dreaptă (1): ca adjectiv, arată calitatea unui fapt ori persoană sau poziţia unui obiect, lucru sau per-soane pe care le determină în raport cu altele. Termenul este folosit de multe ori, atât în sens propriu, cât şi metaforic. În sens propriu, se vorbeşte de părţi ale corpului omenesc. Căci zice Domnul: „Şi dacă mâna ta cea dreaptă te sminteşte, taie-o“ (Matei 5, 30) sau în sens figurat, ca arme spirituale: „cele de-a dreapta şi de-a stânga“ (II Corinteni 6, 7), de care s-au folosit Sfântul Apostol Pavel şi toţi apostolii şi slujitorii lui Dumnezeu - arme pe care el le aminteşte şi mai înainte. Cele de-a dreapta, ca: propovăduirea Evangheliei întru adevăr, credinţă, nădejde şi dragoste, râvnă, smerenie, îndelungă răbdare, rugăciuni, post şi privegheri etc., iar cele de-a stânga: necazuri, strâmtorări, bătăi, primejdii de moarte, lanţuri şi închisori etc. Mântuitorul spune în pilde: „Dacă ochiul tău drept te sminteşte, scoate-l; dacă mâna ta cea dreaptă te sminteşte, taie-o şi o aruncă... Iar celui ce te loveşte pe obrazul drept, întoarce-l şi pe celălalt“ (Matei 5, 29-39). Se aminteşte apoi: de omul cu mâna dreaptă uscată, pe care l-a tămăduit Iisus sâmbăta (Luca 6, 6); de Malhus, sluga arhiereului, căruia Petru i-a tăiat cu sabia urechea dreaptă (Ioan 18, 10) şi de ologul de la Poarta Frumoasă, pe care vindecându-l Petru, în numele lui Iisus, apucându-l de mâna dreaptă, l-a ridicat îndată sănătos (Fapte 3, 7). Când Domnul Hristos a fost răstignit, pe cap I s-a pus cununa de spini, iar în mâna dreaptă I-au pus trestie (Matei 27, 29). Petru şi Iacov şi-au dat mâna dreaptă spre unire cu Pavel şi Barnaba (Galateni 2, 9). Un înger al Domnului, având o carte în mână, ţinea piciorul drept pe mare şi piciorul stâng pe pământ (Apocalipsa 10, 2), iar alt înger şi-a ridicat mâna dreaptă spre cer (10, 5). Apocalipsa vorbeşte şi de fiara care sileşte pe toţi de pe pământ să-şi pună semnul ei pe mâna lor dreaptă şi pe frunte (13; 16). Termenul indică şi poziţia unor fapte, obiecte sau persoane faţă de altele. Astfel, vedem pe Domnul Hristos răstignit între doi tâlhari, unul la dreapta şi altul la stânga Lui (Matei, 27, 39; Marcu 15, 27; Luca 23, 33). După Înviere, Domnul arătându-Se a treia oară celor şapte apostoli la Marea Tiberiadei - deşi nu prinseseră nimic - le spune: „Aruncaţi mreaja în partea dreaptă a corăbiei şi veţi afla“ (Ioan 21, 6), după care au prins mulţi peşti. (Dicţionar al Noului Testament, pr. dr. Ioan MIRCEA, EIBMBOR, 1995)