Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei, omilia XIV, IV, în Părinți și Scriitori Bisericești (1994), vol. 23, pp. 170-171 „Cel mai bun lucru este să nu păcătuiești, iar dacă păcătuiești, să simți
Absența Duhului Sfânt
Sfântul Ioan Gură de Aur, Predici la Sărbătorile Împărătești, Omilia I la Rusalii, III, în Părinți și Scriitori Bisericești (2015), vol. 14, pp. 228-230
„Ca să vedeți că dăruirea Duhului Sfânt este un dar al împăcării lui Dumnezeu, voi încerca să vă conving din Scripturi. Mai întâi vă voi da o probă contrară, adică vă voi arăta că Dumnezeu oprește harul Duhului când este supărat pe noi. Am să vă fac mai întâi dovada aceasta ca să vă conving că absența Duhului Sfânt arată că Dumnezeu e mâniat și ca să cunoașteți că S-a împăcat cu noi când vedeți că trimite din nou Duhul; căci, dacă nu S-ar fi împăcat, n-ar fi trimis Duhul Sfânt.
- De unde vom ști asta?
- Eli preotul era un bătrân, între altele, blând și înțelept, dar nu știa să îndrepte păcatele copiilor lui, dimpotrivă, își iubea odraslele peste măsură. Ascultați toți câți aveți copii, ca să-i iubiți și să-i cruțați cu măsură! Eli preotul a supărat cu asta pe Dumnezeu și L-a mâniat atât de tare, încât Dumnezeu a întors spatele întregului popor. Cel care a scris aceste lucruri, ca să arate că Dumnezeu S-a mâniat tare pe ei, a spus: Cuvântul era scump și nu era vedenie aievea (I Regi 3, 1). Cuvântul scump înseamnă aici rar, căci prin aceste cuvinte a arătat că erau atunci rare profețiile. (...) Iar evanghelistul zice: Că nu era încă Duhul Sfânt, pentru că Iisus încă nu Se proslăvise (Ioan 7, 39). Pentru că nu Se răstignise încă, spune evanghelistul, de asta nu fusese dat oamenilor Duhul Sfânt.
- (...) Dar, spune-mi, pentru ce nu s-a dat Duhul înainte de răstignire?
- Pentru că omenirea era în păcat, în greșeală, în vrăjmășie, în necinste. Pentru că nu Se jertfise Mielul Cel care ridică păcatul lumii (cf. Ioan 1, 29).
Așadar, pentru că nu Se răstignise încă Hristos, nu se făcuse nici împăcarea; iar odată ce nu se făcuse împăcarea, pe bună dreptate nu s-a trimis nici Duhul, pentru că trimiterea Duhului era dovada împăcării. De asta și Hristos zice: Mai de folos vă este vouă ca Eu să Mă duc, că, de nu Mă voi duce Eu, Acela nu va veni (Ioan 16, 7). Dacă nu Mă voi duce, spune Domnul, și nu voi împăca pe Tatăl Meu, nu vă voi trimite pe Mângâietorul. Ați văzut câte dovezi v-am dat că absența Duhului Sfânt dintre oameni este un semn al mâniei lui Dumnezeu?”
(Cuvânt patristic, pr. Narcis Stupcanu)