Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Theologica Copiii, avangarda Împăratului ceresc

Copiii, avangarda Împăratului ceresc

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Theologica
Un articol de: Pr. Prof. Dr. Jan Nicolae - 24 Aprilie 2013

Intrarea Domnului în Ierusalim, cetatea cea omorâtoare de profeţi, reprezintă începutul Crucii şi al exodului către Tatăl, provocarea ultimă a autorităţilor religioase şi politice din partea Celui Care este întâmpinat şi recunoscut de la porţile cetăţii drept rege mesianic, făgăduit şi aşteptat de către popor.

Surpriza cea mare es­te că recunoaşterea a­cestuia este o cere­mo­­nie de întâmpi­na­­re la care protagoniştii prin­ci­­pali sunt copiii. Toate eveni­men­­tele şi gesturile lui Hristos Dom­nul sunt o împlinire a Scrip­turilor, a unui plan tainic mai înainte cunoscut lui Dum­nezeu şi prezentat umbros, e­nig­matic, prefigurativ în Lege, în profeţi şi în psalmi. În intra­rea în sfânta cetate toate cele sme­rite şi lipsite de putere şi mă­reţie Îi slujesc Domnului: un pui de asină Îi este deopotrivă tron umblător, animal de pova­ră, iar pruncii iudeilor Îi sunt he­ralzi, vestitori tainici. Asinul de lângă ieslea Betleemului Îl poar­tă pe Cel blând şi smerit că­tre Patimi, iar pruncii Îi aş­tern calea făcând din hăinuţele lor covor minunat, iar din ra­mu­rile de biruinţă umbrar de tai­nă. Dacă lângă ieslea veche bo­ul şi asinul arătau taina u­ni­rii prin Logosul devenit hrană ne­cuvântătoarelor, adică u­ma­ni­tăţii iraţionale decăzute, atât prin cerbicia iudaică, cât şi prin în­tunecarea păgânească, aici mân­zul asinei înfăţişează taina pur­tării lui Hristos prin smerenie. Noi, fiecare în parte, spune Fe­ricitul Augustin, suntem che­­maţi să ne facem animale de povară care să-L ducem me­reu pe Domnul de la Betleem la Ie­ru­sa­lim. Am fost fascinat în co­pilărie atunci când tata mi-a spus că a­si­­nul, măgăruşul, este un animal sfânt pentru că L-a pur­tat pe Iisus către Ierusalim, iar atunci când am văzut pri­mul măgăruş stingher pe un câmp, m-am a­pro­piat să-l stu­di­ez, mai ales că tata adăugase un detaliu interesant: toţi mă­gă­ruşii au o cruce pe spa­te ca semn ales că L-au purtat pe Dom­nul spre Cruce.

Domnul intră doar în cetatea inimii lipsite de răutate

Icoana praznicului este pli­nă de veselie, cetatea sfântă pri­mind alura şi strălucirea Ie­ru­sa­li­mului ceresc, iar copiii au ima­gi­nea unor catehumeni ca­re-şi dez­bracă haina vechiului A­dam îm­brăcând cu jubilaţie hai­nă al­bă pascală de neofit, ur­cându-se cu curaj în pomul ra­iului şi pur­tând în mâini ramuri de bi­ru­in­ţă. Modul în care Bi­serica mamă a Ierusalimului a ţinut să săr­bă­to­rească acest e­veniment sfânt în secolul al IV-lea, descris de pe­­lerina E­ge­ria, are în centru co­­piii: „Şi toţi co­piii din aceste lo­curi, chiar şi cei care nu pot u­m­bla în picioa­re, ci, fiind ei prea ti­neri, îi ţin pă­rinţii pe umeri, cu toţii poar­tă ramuri, unii de pal­mier, alţii de măslin. Şi astfel, e­piscopul es­te condus întocmai aşa cum a fost condus Domnul o­di­­nioară“ (E­geria, Pelerinaj la Lo­curile Sfin­te).

Intrarea istorică în Ierusa­lim prefigurează intrarea Dom­nu­lui şi a celor ce vor crede în El în Cetatea cerească. Toate ele­men­­tele icoanei liturgice au o co­notaţie eshatologică. Pre­zen­ţa copiilor sugerează lipsa de vi­clenie, neîncremenire, ne­rău­ta­te. Ei aduc cântare profetică, în­gerească, fiind imagi­ni ale în­gerilor din cer: „Şezând pe mânz de asină, Hristoase, când ve­neai la Patimă, ai pri­mit de la pruncii cei fără de răutate cân­tare de biruinţă, Tu, Cel ce eşti lăudat de îngeri cu cântare în­treit sfântă“. Ramurile pe ca­re le poartă sunt simboluri ale vir­tuţilor, iar hainele aşternute pe cale simboluri ale făptuirii dum­nezeieşti. Imnografia praz­ni­cului cântă din toată bogăţia a­cestor armonice biblice: „Să ne veselim toţi credincioşii cu un glas, aducând lui Hristos şi noi acum, ca pruncii aceia, stâl­pări de virtuţi. Să-I întindem hai­ne de fapte dumnezeieşti, şi cu taină să-L primim în sufle­te“. Mesajul este unul bogat în sem­nificaţii, dar simplificat ar su­na astfel: Domnul intră doar în cetatea inimii lipsite de ră­u­ta­te; numai nerăutatea Îl recu­noaş­te pe Domnul. În acelaşi timp, copiii sunt o imagine a prun­­cilor iudei întâi-născuţi pe ca­­re îngerul morţii îi cruţă în noap­­tea ieşirii din Egipt, dar şi a celor întâi-născuţi în cer.

Originea semnificaţiilor es­ha­­­tologice amintite vine din lec­­tura tipologică a sărbătorii iu­­daice a corturilor, care avea loc din 15 până în 22 septembrie, şi care nu a cunoscut pre­lun­­­gire directă în anul liturgic creş­­tin, fiind înţeleasă de Pă­rin­­ţii Bisericii ca un tip sau fi­gu­­ră a realităţilor creştine. O­ri­gi­­nea arhaică a acestei săr­bă­tori iudaice se află în ciclul săr­bă­­torilor sezoniere, fiind practic sărbătoarea recoltei (Lev. 23, 39), căreia i s-au adăugat câ­­teva rituri specifice: locuirea în colibe din ramuri timp de şap­­te zile, libaţii cu apă pentru ploa­ie, procesiuni în jurul alta­ru­­lui cu un buchet (lulab) de ra­­muri din salcie, mirt şi pal­mier, purtând un fruct de lă­mâi (etrog). În general, memoria unui eveniment istoric s-a a­­taşat de o sărbătoare arhaică. Paş­­tele, sărbătoarea primelor spi­­ce, a azimelor, a devenit săr­bă­­toarea întâilor-născuţi cru­ţaţi de către înger în Egipt. A­cest proces a fost mult mai târ­ziu în cazul sărbătorii Cor­tu­ri­lor. În cartea Leviticului, săr­bă­­­toarea Tabernacolelor era des­­tinată să le amintească iu­de­i­lor de şederea lor în cort în vre­­mea peregrinării lor prin de­­şert după exod (Lev. 23, 43). În epoca profeţilor, evenimen­te­­le Exodului devin figuri sau ti­­puri ale realităţilor eshatolo­gi­­­ce: viaţa drepţilor în Împă­ră­ţia mesianică este reprezentată ca o locuire în tabernacole, f­i­gu­­r­ate prin corturile şederii în de­­şert (Is. 32, 18). Ritul iudaic al locuirii în colibe a primit sem­­nificaţia eshatologică de pre­figurare a sălaşurilor în ca­re drepţii vor locui în veacul vii­tor.

Ziua marelui Hosanna

Podoaba acestor locaşuri ale pe­­trecerii în veşnicie a fost pu­să în legătură cu faptele să­vâr­şi­­te de către cei drepţi în viaţa pă­­mântească. Există un temei mai vechi şi mai adânc al in­ter­pre­tării eshatologice în săr­bă­toa­­rea anuală a instituirii re­ga­­­le, preluată din religiile si­ri­a­­­ce arhaice, aflată şi ea în par­te la originea sărbătorii Ta­ber­na­­colelor, luând de timpuriu un caracter mesianic: adoraţia re­­gelui actual va fi preschimba­tă în aşteptarea regelui me­sia­nic. Această sărbătoare a deve­nit în iudaismul post-exilic una a prefigurării timpurilor me­sia­­nice: „toate neamurile vor ur­ca în Ierusalim pentru a ser­ba acolo sărbătoarea ta­ber­na­co­­lelor“ (Zah. 14, 16). Psalmul 117 se afla în liturghia post-e­xi­­lică a acestei sărbători, fiind cân­tat în timpul procesiunii so­lem­ne din cea de-a şaptea zi a săr­bătorii, când credincioşii în­con­jurau altarul fluturând lulab-ul din salcie, palmier şi mirt. Versetul 27 face aluzie la a­ceastă procesiune: „săr­bă­toa­re rânduiţi în umbrare până la coar­nele jertfelnicului“, desem­nân­­du-L pe Mesia ca pe Cel ce tre­buie să vină şi cerând veni­rea Sa prin strigătul de Hosan­na. În vechime sărbătoarea a­ceas­­ta mesianică mai era nu­mi­­tă şi ziua marelui Hosanna. Lu­lab-ul şi etrog-ul, destinate să împodobească tabernacolele, au fost interpretate ca simbo­luri ale faptelor bune împlinite în via­ţă de către cei demni de sla­va învierii sau ca pom al vie­ţii, prefigurare a credinţei cu ca­re trebuie să te prezinţi în pri­ma zi la judecata lui Hristos. Ra­murile de palmier din bu­che­t (lulab) prefigurează as­ce­za, ce­le de mirt iubirea, iar ce­le de sal­cie puritatea. Din a­cest simbolism derivă obligaţia iu­daică a fiecăruia de a purta pro­priul său buchet lulab de sărbătoare.

Mai multe episoade şi mo­men­te din Noul Testament sunt legate simbolic de spe­ran­ţe­le mesianice şi eshatologice spe­cifice sărbătorii Ta­ber­na­co­le­­lor. Este vorba în primul rând de Schimbarea la faţă de pe mun­tele Tabor, apoi despre In­trarea Domnului în Ierusalim, şi nu în ultimul rând de episodul apelor vii (In. 7, 37-38). Pro­cesiunea în jurul altarului din­ a opta zi de sărbătoarea Ta­bernacolelor cu lulab-ul şi in­to­narea cântărilor de Hosanna şi Benedictus-ul Psalmului 117 a­vea un caracter mesianic şi ti­po­logic, împlinit în persoana lui Hristos la Intrarea Dom­nu­lui în Ierusalim, iar aceasta din ur­mă prefigura Parusia în sla­vă. Apocalipsa descrie o procesiune similară în jurul altarului ceresc (Ap. 7, 9-17): mulţime imensă în faţa tronului mielului, purtând ramuri de palmier, îm­brăcaţi în haine albe. E­van­ghe­lia foloseşte Ps. 117 şi pentru intrarea triumfală a regelui me­sianic din Duminica Flo­rii­lor şi pentru Parusia finală, iar Gri­gorie de Nissa îl aplică, de pil­dă, primei parusii care este În­truparea, Liturghia expri­mând prin el venirea euharisti­că a Domnului. În acelaşi timp, pro­cesiunea solemnă în jurul al­tarului de la sărbătoarea cor­tu­­rilor, însoţită de psalmodie, pre­figurează corul reconstituit al în­tregii creaţii, oameni şi în­geri u­nindu-şi din nou vocile în cân­ta­re. Sărbătoarea corturilor es­te le­gată profund în primul rând de misterul ultimei Paru­sii, în ca­re va fi destăinuită dom­nia lui Hris­tos asupra istoriei.

Reluând această perspectivă es­hatologică la tema prezenţei co­piilor la Intrarea Domnului în Ierusalim putem afirma că prun­cii sunt pârga cerească a u­manităţii, avangarda acesteia în Cetatea cerească, primii chemaţi la cuminecare.