Anul 2024, dedicat în Patriarhia Română pastorației și îngrijirii bolnavilor și Sfinților tămăduitori fără de arginți, ne-a oferit prilejul redescoperirii importanței unei lucrări mari și sfinte, aceea
Rolul duhovnicului
Viaţa duhovnicească înseamnă a trăi în Duhul Sfânt. Viaţa duhovnicească înseamnă a avea dreapta credinţă şi fapte bune. Părintele duhovnic împlineşte ascultarea lui rânduită de la Dumnezeu pentru mântuirea şi călăuzirea noastră pentru a ne ajuta să ne curăţim, să ne iluminăm, să ne desăvârşim duhovniceşte. Adică să ne împlinim în Hristos şi să trăim în El, să ajungem cu El de-a dreapta lui Dumnezeu Tatăl, la mântuire, pe care unii dintre noi am gustat-o când am mers la biserică, sau când ne-am rugat, sau de care am auzit din cărţile sfinte citite fără să-i ştim gustul.
Viaţa duhovnicească înseamnă: o înălţime neajunsă de iubire, o adâncime nepătrunsă de smerenie, unite între ele cu un foc nestins de rugăciune. Această treime de virtuţi, iubirea, smerenia şi rugăciunea, nu trebuie despărţită niciodată. În jurul lor gravitează celelalte virtuţi, ca instrumente necesare spre a ne uni cu Dumnezeu. Fără duhovnic nu putem însă ajunge să le trăim cu adevărat.
Duhovnicul este mama sufletului nostru, care se roagă lui Dumnezeu pentru noi. Părintele duhovnic are multe roluri, multe atribuţii. El împlineşte mai multe nevoi în viaţa noastră. Una din ele este legată de rolul de pedagog, alta de cel de medic duhovnicesc, alta de cel de judecător, şi bineînţeles şi aceea care ne place cel mai mult, cea legată de rolul de povăţuitor, de părinte. Toţi avem sufletele rănite de iubire şi căutăm această iubire pentru că suntem după chipul lui Dum-nezeu, Care este Iubire. Noi suntem după chipul acestei iubiri şi nu ne putem împlini decât în această iubire infinită care se cheamă Dumnezeu. Cred că cel mai neplăcut pentru noi este atunci când duhovnicul îşi exercită rolul de pedagog sau de judecător al atitudinilor noastre, al faptelor noastre. Atunci el se vede nevoit să ne mustre pentru păcatele noastre, pentru neatenţiile noastre, lucru de care, dacă inima noastră nu este destul de deschisă spre a primi această mustrare, ne rănim şi care ridică multe gânduri în inimile noastre potrivnice.
Anatomia duhului
Sigur, duhovnicul are şi cuvinte de mustrare, dar şi cuvinte de îmbărbătare. „Toiagul tău şi varga ta, acestea m-au mângâiat“ (Psalmul 22, 5), spune prorocul David. Toiagul şi varga duhovnicului reprezintă cuvântul aspru care ne trezeşte din amorţire, pentru că noi, de multe ori conştient, greşim în fel şi chip.
Deci părintele nostru îşi îndeplineşte acest rol duhovnicesc de pedagog şi judecător. Ca judecător, el trebuie să ştie Legea lui Dumnezeu după care să ne călăuzească. Ca medic, desigur are nevoie să cunoască anatomia omului, dar nu atât aceea a trupului, cât cea a duhului, pentru a şti să pună medicamentul potrivit la rana respectivă, la partea raţională, la partea poftitoare. Pentru că avem o voinţă încâlcită în propriile ei alegeri.
Ca povăţuitor, el trebuie să ştie calea. Iar calea nu este alta decât Hristos, Cel ce a spus: „Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa“ (Ioan 14, 6). El ne conduce uneori ţinându-ne de mână, când suntem prunci, alteori dându-ne drumul, ca să facem câţiva paşi pentru a experia şi noi viaţa, iar când cădem, să ne întoarcem fuguţa la părintele pentru a ne spune căderile şi murdăriile spre a primi curăţire.
Părintele nostru împlineşte multe laturi duhovniceşti. Această ascultare de duhovnic exprimă o taină adâncă, ascunsă în Dumnezeu, este chipul în care Dumnezeu ni se prezintă în modul cel mai pragmatic zi de zi.
„Îngerul Meu, povăţuitorul tău“
Aţi citit multe cuvinte duhovniceşti ale Sfinţilor Părinţi unde este elogiată mult această relaţie dintre părinte şi fiu duhovnicesc. Foarte multe cuvinte luminoase despre ceea ce este un duhovnic, sau poate alte cuvinte înfricoşătoare despre ceea ce ar trebui să fie un părinte şi nu este. Din Sfânta Scriptură vreau să aduc un singur argument despre cum vede Dumnezeu pe duhovnic. Noi îl vedem ca pe un om, aşa ni se înfăţişează nouă, având mâini, picioare, ochi şi urechi. Dar cum gândeşte Dumnezeu despre acest părinte al nostru? Cum îl numeşte El?
În Vechiul Testament, la Cartea Ieşirii, capitolul 23, spune Dumnezeu lui Israel: „Îngerul Meu, povăţuitorul tău“. Îl numeşte Dumnezeu pe părintele îndrumător îngerul meu. În cartea Apocalipsei, Dumnezeu trimite cuvânt episcopilor din mai multe locuri: Sardes, Filadelfia, Laodiceea, Efes, Pergam ş.a.m.d. Şi de fiecare dată se adresează astfel: „Scrie îngerului Bisericii din Efes“, sau „Scrie îngerului Bisericii din Tiatira“. Aici trimiterea mesajului nu este către vreun înger al Bisericii din respectivele cetăţi sau din Împărăţia cerurilor, ci la episcopii din aceste diferite locuri.
Iată cum se raportează Dumnezeu la clericii Bisericii; îi numeşte îngeri. Ce este un înger? Un vestitor, un povăţuitor, un călăuzitor. Această chemare o are părintele nostru duhovnicesc. El este îngerul nostru păzitor, povăţuitor, mustrător de multe ori. Şi este bine să avem înscrisă în inima noastră această imagine, acest cuvânt al lui Dumnezeu: Îngerul Meu, povăţuitorul tău (Ieşirea 23, 23).
Ca povăţuitor, el ne îndrumă în diferitele împrejurări ale vieţii noastre. La el ne ducem cu fel de fel de întrebări, de la cele mai simple până la cele mai complicate, de la problemele de zi cu zi până la alegerile de viaţă: ce fac cu viaţa mea, ce drum să aleg, mă căsătoresc, nu mă căsătoresc, ce profesie îmi aleg, ce facultate să urmez?
Toate aceste alegeri noi trebuie să le discutăm cu acest înger al nostru, pus de Dumnezeu şi pe care trebuie să-l ascultăm, să-l iubim, să ne rugăm pentru el, ca Dumnezeu să-i dea cuvântul vieţii şi discernământ în a ne povăţui pe calea cea dreaptă, cale care este Însuşi Hristos.
Şi dacă noi, ca şi ucenici, ne ducem la el cu rugăciune, Dumnezeu mai împlineşte prin acest părinte al nostru încă un rol duhovnicesc, cel de proroc. Cu toţii vrem să ştim multe lucruri. Dacă mergem cu rugăciune la duhovnic, Dumnezeu pune pe buzele, în mintea şi inima părintelui nostru cuvântul vieţii, ce să alegem. Şi vedem acest dar împlinindu-se în viaţa noastră. Nu-l vedem imediat. Poate ne ducem la duhovnic cu o întrebare şi nu acceptăm, nu primim sută la sută acel cuvânt pe care ni-l spune. Totuşi, plecându-ne legii ascultării, îl împlinim şi după un timp vedem că Dumnezeu a pus pe buzele părintelui nostru cuvântul vieţii, cuvânt prorocesc. Atunci vedem în modul cel mai practic cu putinţă această lucrare, acest dar al lui Dumnezeu făcut duhovnicului.
Cum ne alegem duhovnicul?
Aşa cum faci când te duci la medic şi întrebi care dintre ei este mai bun, aşa procedăm şi în cazul alegerii duhovnicului. Întrebi, te sfătuieşti, vizitezi mai mulţi părinţi, afli părerile altor creştini care merg la părintele respectiv, şi aşa, cu ajutorul lui Dumnezeu, prin multă rugăciune şi cu sfat, ajungi la acest părinte pe care trebuie să îl vezi ca pe îngerul tău păzitor. Învaţă el după legea lui Dumnezeu? Este un bun pedagog? Este un bun medic, îmi poate tămădui rănile mele? Sfaturile lui sunt sănătoase? Cunoaşte tainele inimii omului, ca să pună exact medicamentul potrivit şi pe inima mea? Navighează bine între asprime şi pogorământ? Toate acestea le aflăm prin rugăciune, prin citire şi prin sfat duhovnicesc. (Transcriere de Augustin Păunoiu după conferinţa susţinută tinerilor de protos. David Roşca la Mănăstirea Putna pe 1 ianuarie 2013)