Pornind de la cuvintele Preafericitului Părinte Patriarh Daniel că „fiecare om poate deveni mâinile iubirii milostive a lui Dumnezeu prin care lucrează în lume ca să ridice și să vindece pe cei răniți
Cum ajungem la împărtăşirea continuă cu Sfintele Taine?
Problema frecvenţei împărtăşirii cu Sfintele Taine (Sfântul Trup şi Sfântul Sânge ale Mântuitorului Hristos, oferite în Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie), pusă astăzi în Biserică, nu este o problemă nouă; este o problemă care a apărut în timp, determinată de diminuarea ethosului creştin şi stabilirea participării active şi integrale a creştinilor la Liturghie, începând cu veacul al IV-lea, urcând până în zilele noastre.
Împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Domnului reprezintă:
1. Împlinirea poruncii divine: „Luaţi, mâncaţi, Acesta este Trupul Meu“ (Mt. 26, 26); „Beţi dintru Acesta toţi, Acesta este Sângele Meu, al Legământului Celui Nou, care pentru voi şi pentru mulţi se varsă, spre iertarea păcatelor“ (Mt. 26,27-28);
2. Răspunsul omului, în faţa Darului Dumnezeiesc: pomenirea morţii şi a învierii Domnului: „Aceasta să o faceţi întru pomenirea Mea“ (Lc. 22, 19) şi preamărirea Jertfei: „Fiindcă, de câte ori veţi mânca pâinea aceasta şi veţi bea paharul acesta, moartea Domnului vestiţi, până când El va veni“ (I Cor. 11, 26);
3. Comuniune cu Hristos şi părtăşie la viaţa Lui: „Cel ce mănâncă Trupul Meu şi bea Sângele Meu rămâne întru Mine şi Eu întru el“ (In. 6, 56) şi „Eu îl voi învia în ziua cea de Apoi“ (In. 6, 54).
Apostolii şi primii creştini, înţelegând foarte bine mandatul divin, au făcut din acesta un mod de vieţuire: „Zi de zi într-un cuget stăruind în templu, şi-n casă frângând pâinea, împreună îşi luau Hrana întru bucurie şi întru curăţia inimii“ (Fapte, 2, 46). Nu era nevoie de o reglementare canonică sau disciplinară privind împărtăşirea creştinilor, pentru că aşa îşi trăiau viaţa: în comuniune unii cu alţii şi cu Hristos, prin împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Lui; este adevărat că „nicicând nu s-a realizat mai deplin şi mai în adevăratul înţeles al cuvântului participarea activă şi integral la Liturghie, ca în Biserica primelor veacuri, adică în perioada persecuţiilor şi în vremea de strălucire şi glorie care a urmat după aceea, sau în perioada de aur a istoriei creştine“.
Participarea zilnică la „frângerea pâinii“ avea drept scop împărtăşirea; Trupul şi Sângele Domnului erau Darul la care aveau dreptul toţi cei ce se botezau, dar pe Care Îl puteau pierde prin păcat, pentru ca nu cumva, împărtăşindu-se cu păcat, să-şi atragă osânda bolii sau chiar a morţii: „Căci cel ce mănâncă şi bea cu nevrednicie osândă îşi mănâncă şi bea, nesocotind Trupul Domnului. De aceea sunt mulţi dintre noi neputincioşi şi bolnavi şi mulţi au murit“ (I Cor. 11, 29-30).
Primii creştini „imitau, într-adevăr, în ceea ce priveşte Tainele, continuitatea şsynecheianţ pe care o aveau evreii în ceea ce priveşte mana, pentru că, după ce se botezau toţi, se împărtăşeau încontinuu şsynechosţ şi cu râvnă cât timp se aflau în pustia acestei vieţi; uneori, de trei sau patru ori pe săptămână, potrivit Marelui Vasile, alteori în fiecare zi, potrivit Hrisostomului. Şi încetau numai când intrau în hotarele Ierusalimului Ceresc, ca să se cuminece în chip nemijlocit şi mai apăsat cu Pâinea pământului aceluia“.
Aşadar, la început, creştinii din primele comunităţi creştine se împărtăşeau zilnic (Fapte 2, 46-47), mai târziu, în vremea Sfântului Vasile cel Mare, de patru ori pe săptămână (Duminica, miercurea, vinerea şi sâmbăta), respectând şi îndemnul Bisericii ca tot poporul să primească Trupul şi Sângele Domnului, după episcopi, preoţi şi diaconi, conform unei rânduieli bine stabilite.
Excomunicarea sau excluderea de la împărtăşire era cea mai gravă măsură luată de Biserică în raport cu un creştin; trebuia să se facă chiar spovedania publică, atunci când era vorba de păcate grave; trei erau păcatele care impuneau o astfel de spovedanie: apostazia, uciderea şi adulterul (desfrânarea). Cei ce erau excluşi de la împărtăşire trebuiau să părăsească biserica odată cu catehumenii (cei ce nu erau botezaţi, dar se pregăteau pentru aceasta), după prima parte a Liturghiei - Liturghia Catehumenilor. Era grav când cineva - fie cleric, fie mirean - lipsea de la Liturghie şi nu se împărtăşea trei duminici la rând; dacă nu aveau un motiv întemeiat pentru care s-ar fi aflat în situaţia respectivă, dacă era cleric, se caterisea, dacă era laic, se excomunica.
Treptat, creştinii s-au îndepărtat de Dumnezeiasca Euharistie, încât s-a ajuns în situaţia în care chemarea slujitorilor la împărtăşire: „Cu frică de Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste, apropiaţi-vă!“, rămâne aproape fără răspuns, iar rugăciunile „Drepţi, primind Dumnezeieştile, Sfintele…“, „Să se umple gurile noastre de Lauda Ta, Doamne, că ne-ai învrednicit pe noi a ne împărtăşi…“ sau „Mulţumim Ţie, Stăpâne… că şi în ziua de acum ne-ai învrednicit pe noi de Cereştile şi nemuritoarele Tale Taine…“ nu se mai pot referi decât la slujitori şi, rareori, la câţiva copii şi bătrâni care se mai împărtăşesc şi în alte zile decât la Paşti sau la Crăciun.
Ajungându-se în situaţia aceasta, pe de o parte, şi conştientizând, la un moment dat, unii slujitori şi creştini ai Bisericii, pe de altă parte, s-au creat două curente: unii adepţi ai împărtăşirii regulate şi mai frecvente, motivându-şi intenţia printr-o dorinţă de a se apropia mai mult de Dumnezeu şi de a fi în comuniune cu El şi prin Dumnezeiasca Euharistie; alţii, adepţii împărtăşirii numai la anumite momente (sărbători mari şi mai ales în cele patru posturi), având ca motivaţie nevrednicia cu care s-ar apropia de Sfintele Taine.
Trebuie însă afirmat foarte clar ceea ce reiese şi din afirmaţiile de mai sus: creştinul nu se împărtăşeşte pentru că este vrednic şi nici pentru a fi răsplătit pentru vreo vrednicie, ci pentru că este chemat şi primeşte Darul „spre iertarea păcatelor şi spre Viaţa de Veci“, fără a uita însă că cei ce s-au apropiat, nesocotind Trupul şi Sângele Domnului, s-au îmbolnăvit sau chiar au şi murit.
E adevărat că oricare dintre cele două căi poate deveni o extremă care nu este bună; la fel de adevărat este că viaţa din comunităţile primare rămâne model de vieţuire - însă nu doar în raport cu împărtăşirea, ci cu întreaga viaţă.
Ceea ce era specific primilor creştini nu era nici vrednicia/nevrednicia, nici pregătirea specială/lipsa pregătirii, ci două aspecte: conştiinţa prezenţei lui Dumnezeu întru ei, dublată de iminenta şi apropiata a doua venire a Domnului, şi starea de jertfă - erau permanent pregătiţi de martiriu. Acestea le confereau o „pregătire“ continuă care ducea la o împărtăşire - nu deasă, ci continuă.
Aşadar, nici astăzi nu ar fi corect să vorbim despre o deasă sau o rară împărtăşire, ci despre o „continuă împărtăşire“. Nici cei ce se împărtăşesc rar, nici cei ce se împărtăşesc des, nici cei ce s-au împărtăşit o dată în viaţa lor sau de mai multe ori nu sunt vrednici de laudă, ci cei ce primesc Sfânta Împărtăşanie cu conştiinţa păcătoşeniei, în stare de smerenie profundă însoţită de starea de mulţumire (euharistică); aceasta este starea care îl face „vrednic“ de Darul lui Hristos. Cel ce s-ar împărtăşi o singură dată în viaţă cu Trupul şi Sângele Domnului şi ar trăi permanent prezenţa lui Hristos în viaţă - în sufletul şi în trupul lui - ar fi la fel cu cei ce se împărtăşesc continuu, dar nu doar des. (Responsabil de rubrică diac. Ciprian Bâra)