Biserica Ortodoxă o prăznuiește astăzi pe Sfânta Muceniță Filofteia, ale cărei sfinte moaște se află la Curtea de Argeș din secolul al XIV-lea, secolul începuturilor Ţării Românilor (Ungro-Vlahia, Val
Sfântul Chiril, apărătorul Născătoarei de Dumnezeu
Numele Sfântului Chiril al Alexandriei este legat de Sinodul al treilea Ecumenic, al cărui preşedinte a fost. Arhiepiscopul Alexandriei, demn urmaş al Sfântului Atanasie cel Mare, a avut o contribuţie decisivă la precizarea învăţăturii de credinţă privitoare la persoana Mântuitorului Hristos. Susţinând existenţa unei singure persoane ca subiect al celor două firi - dumnezeiască şi omenească -, Sfântul Chiril a apărat, de fapt, învăţătura ortodoxă a îndumnezeirii omului în şi prin Hristos. De aceea, şi Biserica Ortodoxă îl numără în rândul marilor dascăli ai lumii şi ierarhi.
Despre viaţa Sfântului Chiril avem foarte puţine informaţii până la urcarea pe tronul de arhiepiscop al Alexandriei. S-a născut în jurul anului 370, într-o familie de vază din cetatea pe care o va păstori mai târziu. La puţin timp după naşterea sa, fratele mamei sale, Teofil (385 - 412) ajunge întâistătătorul Bisericii Alexandriei. El se va îngriji îndeaproape de nepotul său, sprijinindu-l în dobândirea unei educaţii temeinice. In anul 403, Chiril l-a însoţit pe arhiepiscopul Teofil la Sinodul de la Stejar, când Sfântul Ioan Gură de Aur a fost depus în mod nedrept din scaun.
Nestorie, „mâncătorul de eretici”
La 18 octombrie 412, după 4 zile de la moartea arhiepiscopului Teofil, Sfântul Chiril a fost ales întâistătător al scaunului Alexandriei.
Sfântul Chiril devine cunoscut începând cu 428. În acest an, scaunul de arhiepiscop al Constantinopolului este ocupat de antiohianul Nestorie, ucenicul lui Teodor de Mopsuestia († 428). Cunoscut mai ales pentru talentul său oratoric, Nestorie a fost chemat la Constantinopol de împăratul Teodosie al Il-lea. Ajuns în capitala imperiului, noul arhiepiscop s-a arătat un neînfricat duşman al ereticilor şi schismaticilor, de unde şi-a atras numele de „mâncătorul de eretici”. În zelul lui de a păstra curată învăţătura de credinţă, a început să predice în biserică împotiva celor care o numeau pe Maica Domnului „Născătoare de Dumnezeu”. Pentru Nestorie, în Iisus Hristos există două persoane: una dumnezeiască, a Fiului lui Dumnezeu, născut mai înainte de toţi vecii din Tatăl, şi alta omenească sau istorică, a lui Iisus Hristos, născut din Fecioara Maria. Concluzia la care ajungea era că Maica Domnului nu poate fi numită „Născătoare de Dumnezeu”, ci „Născătoare de om” sau cel mult „Născătoare de Hristos”. Se năştea astfel erezia care avea să fie cunoscută sub numele de nestorianism sau dioprosopism.
Alexandria si Constantinopol, în luptă pentru adevăr
Învăţătura lui Nestorie a produs mare tulburare clericilor şi mirenilor din capitala imperiului. Toţi murmurau împotriva episcopului eretic; mai puţin familia imperială, Teodosie al II-lea şi soţia sa, Athenais-Evdochia, care îl apreciau mult.
În scurt timp, vestea frământărilor din Constantinopol a ajuns până la Alexandria. Reacţia Sfântului Chiril a fost promptă: în scrisoarea pascală din primăvara anului 429 a respins argumentele lui Nestorie, apărând învăţătura despre o singură persoană a Mântuitorului, numind pe Fecioara Maria „Născătoare de Dumnezeu", nu pentru că ar fi născut dumnezeirea, ci Logosul unit cu natura umană.
I-a scris şi lui Nestorie, dar şi familiei imperiale, care îl susţinea pe acesta. Pentru că arhiepiscopul Constantinopolului continua să îşi susţină învăţătura, Sfântul Chiril a întrunit un sinod în Alexandria în 430, redactând o lungă Scrisoare sinodală, însoţită de 12 anatematisme, care conţineau pe scurt tot ceea ce trebuia să respingă Nestorie pentru a reveni la învăţătura ortodoxă. Nestorie a răspuns prin 12 contraanatematisme în care combătea învăţătura susţinută de Sfântul Chiril.
Situaţia în Biserică devenise tot mai tensionată, încât numai un sinod ecumenic mai putea readuce pacea. Pentru evitarea unei rupturi în Biserică şi pentru precizarea dreptei învăţături, împăratul Teodosie al II- lea a convocat episcopii din întreaga lume ortodoxă în oraşul Efes.
Cel de-al treilea Sinod Ecumenic s-a deschis la 22 iunie 431, în Catedrala „Sfânta Fecioară Maria” din Efes, fiind prezidat de arhiepiscopul Chiril al Alexandriei. Ierarhii veniţi la sinod au analizat cele 12 anatematisme ale Sfântului Chiril, precum şi texte din Sfinţii Părinţi, şi au stabilit învăţătura de credinţă ortodoxă: în Iisus Hristos sunt două firi, una dumnezeiască şi una omenească, unite într-o singură persoană, cea a Fiului lui Dumnezeu. Întrucât acelaşi ipostas (persoană) al Fiului lui Dumnezeu se naşte ca om din Fecioara Maria, Maica Domnului este „Theo- tokos”, „Născătoare de Dumnezeu". Nestorie a fost condamnat şi depus din scaun.
Sosiţi mai târziu la sinod, episcopul Ioan al Antiohiei ( † 441) şi episcopii săi sufragani, simpatizanţi ai arhiepiscopului Constantinopolului, nu au primit hotărârile sinodului, ci l-au condamnat pe Sfântul Chiril, reabilitându-l pe Nestorie. În faţa acestei situaţii, împăratul Teodosie a declarat depuşi atât pe Chiril, cât şi pe Nestorie, poruncind să fie arestaţi. Abia după lungi discuţii şi lămuriri, împăratul a revenit asupra deciziei, acceptând deciziile sinodului prezidat de Sfântul Chiril.
După doi ani, Chiril al Alexandriei si Ioan al Antiohiei se împacă
Deşi lucrările sinodului s-au încheiat pe 31 iulie, abia peste trei luni i s-a îngăduit Sfântului Chiril să se întoarcă la eparhia sa. La sosirea sa în Alexandria, a fost primit de locuitori cu mare entuziasm ca apărător al Ortodoxiei, aşa după cum fusese primit Sfântul Atanasie cel Mare ( † 373) după victoria împotriva arianismului.
Disensiunile dintre Alexandria şi Antiohia au continuat încă până în 433, când cei doi ierarhi, Chiril şi Ioan, după doi ani de corespondenţă şi discuţii au semnat o mărturisire comună de credinţă. Ioan al Antiohiei primea hotărârile Sinodului de la Efes, iar Sfântul Chiril reformula unele expresii mai neclare, care puteau da naştere la suspiciuni.
Deşi a fost considerat o fire mai aprigă, Sfântul Chiril a fost un apărător al păcii: după 433 şi până la trecerea sa la cele veşnice, în 444, întreaga sa strădanie s-a îndreptat în direcţia aceasta. Biserica Ortodoxă îl numără în rândul „marilor dascăli ai lumii şi ierarhi", fiind prăznuit pe 9 iunie şi pe 18 ianuarie, împreună cu Sfântul Atanasie cel Mare.
Mărturisirea de credinţă a Sinodului al III-lea Ecumenic
Mărturisim că Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu Unul-Născut, e Dumnezeu desăvârşit şi omdesăvârşit, din suflet raţional şi trup, născut înaintea vecilor din Tatăl după dumnezeire, iar în zilele din urmă născut din Fecioara Maria după omenitate, pentru noi şi pentru a noastră mântuire, deofiinţă cu Tatăl după dumnezeire şi deofiinţă cu noi după omenitate. In adevăr, s-a făcut unirea celor două firi. De aceea, mărturisim un Hristos, un Fiu, un Domn. Potrivit acestei idei a unirii neamestecate, mărturisim că Dumnezeu Logosul S-a întrupat şi S-a făcut om şi Şi-a unit templul luat din ea [Fecioara Maria] prin însuşi actul zămislirii.
Nestorie si Chiril - religia morală si îndumnezeirea omului
Autoritatea Sfântului Chiril, alături de cea a Sfântului Atanasie cel Mare, a fost decisivă pentru definirea credinţei creştine. Înţelegem mai bine rolul pe care l-a avut Sfântul Chiril în apărarea Ortodoxiei, dacă avem în vedere miza disputei de la Sinodul al III-lea Ecumenic: este sau nu posibilă o unire nemijlocită, directă a omului cu Dumnezeu? Afirmând existenţa a două persoane distincte în Iisus Hristos, unite într-un sens moral, Nestorie elimina orice posibilitate de împărtăşire, de contact direct al omului cu Dumnezeu. Dacă întruparea ar fi însemnat numai alăturarea şi buna colaborare între Fiul lui Dumnezeu născut din veci din Tatăl şi omul Iisus născut din Fecioara Maria, atunci Dumnezeu ar fi continuat să rămână exterior omului, iar mântuirea s-ar fi redus la simpla împlinire a poruncilor, situaţie în care am fi avut de-a face cu o religie morală. Evanghelia nu s-ar fi deosebit, astfel, de legea iudaică.
Sfântul Chiril a apărat adevărul descoperit de Hristos Insuşi: prin întrupare, Fiul lui Dumnezeu Işi însuşeşte firea umană luată din Fecioara Maria, devenind ipostas şi al acestei firi. Unind în Sine dumnezeirea şi umanitatea, Mântuitorul Hristos deschide oamenilor calea de a se uni, prin El, cu persoanele Sfintei Treimi. Prin Hristos, omul are şansa de a se împărtăşi în mod real de viaţa dumnezeiască, devenind, el însuşi, dumnezeu după har.






