Duminica a 25-a după Rusalii (Pilda samarineanului milostiv) Luca 10, 25-37 În vremea aceea a venit la Iisus un învăţător de lege, ispitindu-L şi zicând: Învăţătorule, ce să fac ca să moştenesc viaţa
„În Sfânta Cruce este ascunsă puterea Învierii lui Hristos”
În Duminica a 3-a din Postul Mare, dedicată cinstirii Sfintei Cruci, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a săvârşit Sfânta Liturghie în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din Reşedinţa Patriarhală. După citirea Sfintei Evanghelii (Marcu 8, 34-38; 9, 1), Patriarhul României a rostit un cuvânt de învăţătură în care a arătat că, urmând lui Hristos Domnul și asumându-ne crucea vieții, ajungem la învierea din moartea pricinuită de păcate. La finalul slujbei, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a citit o rugăciune specială pentru încetarea pandemiei actuale şi i-a îndemnat pe toţi credincioşii să își întărească credinţa prin rugăciune şi fapte bune, iar frica să o biruiască prin credința în Hristos Cel înviat, biruitorul morții.
În Duminica a 3-a din Postul Sfintelor Paşti, Patriarhul României a făcut un apel la întărirea în credinţă pentru a depăşi situaţia cauzată de actuala pandemie. „În aceste zile de grea încercare, când crucea suferinţei din cauza epidemiei actuale este prezentă în aproape toată lumea, noi trebuie să ne întărim în credinţă, să biruim frica prin credinţă şi să intensificăm credinţa prin rugăciune şi prin fapte bune. Numai iubind pe Dumnezeu mai mult în rugăciune şi pe semenii noştri prin fapte bune biruim frica şi transformăm teama în curaj şi speranţă”, a îndemnat Preafericirea Sa.
Întâistătătorul Bisericii noastre a precizat că Biserica prăznuiește Înălţarea Sfintei Cruci în fiecare an pe 14 septembrie, când Evanghelia praznicului acestuia ne arată Pătimirile Mântuitorului Iisus Hristos, adică suferinţele răstignirii Sale. „Evanghelia Duminicii a 3-a din Postul Mare ne vorbeşte, însă, despre crucea personală a fiecăruia dintre noi, despre înţelesul duhovnicesc al crucii, ca nevoinţă, strădanie, luptă duhovnicească cu păcatul pentru a ne ridica din păcat, pentru a învia sufletul nostru din moartea pricinuită de păcat. De aceea, Sfinţii Părinţi ai Bisericii au rânduit ca Evanghelia de astăzi să fie cea de la Sfântul Evanghelist Marcu (8, 34-38; 9, 1), pentru că ea ne îndeamnă să înţelegem folosul duhovnicesc al acestei sărbători”, a spus Preafericirea Sa.
Patriarhul României a explicat că Evanghelia Duminicii a 3-a din Postul Sfintelor Paşti ne arată patru mari adevăruri. „În primul rând, lepădarea de sine este renunţarea la modul egoist de a trăi. În al doilea rând, luarea crucii înseamnă recunoaşterea şi asumarea propriilor neputinţe şi suferinţe, dar şi lupta sau voinţa de a lupta duhovniceşte pentru a le birui cu ajutorul lui Dumnezeu. În al treilea rând, Evanghelia de astăzi ne arată că urmarea lui Hristos prin credinţă şi iubire transformă neputinţa în biruinţă şi suferinţa în speranţă. În al patrulea rând, învăţăm că Duminica Sfintei Cruci, aşezată la mijlocul Postului Sfintelor Paşti, este prevestirea Sfintelor Pătimiri ale lui Hristos şi a Învierii Mântuitorului. Cu alte cuvinte, această duminică a fost rânduită de Biserică pentru a-i întări duhovniceşte pe credincioşi în urcuşul lor spiritual spre Înviere, spre învierea sufletului din moartea păcatului şi spre sărbătoarea Învierii lui Hristos”, a reliefat Preafericirea Sa.
Postul Mare conţine în el Taina Crucii
În continuare, Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat că Postul Mare, ca pregătire pentru a serba Învierea Domnului, conţine în el Taina Crucii, atât ca răstignire a egoismului sau a păcatului din om, cât şi taina bucuriei ridicării omului din păcat prin pocăinţă, spovedanie, primirea iertării şi împărtăşire euharistică.
„Luarea sau asumarea crucii înseamnă o lucrare de înnoire duhovnicească, o eliberare de egoismul lăcomiei şi al orgoliului, o lepădare de iubirea de sine înrobitoare, pentru a cultiva o iubire cu Hristos Cel smerit şi milostiv, Cel nelimitat şi veşnic. Ne lepădăm de egoismul întunecat din noi înşine, ca să ne umplem de iubirea milostivă, smerită şi sfântă a lui Hristos. De aceea, în timpul Postului Sfintelor Paşti, această luptă duhovnicească se vede mai ales prin faptul că ne pocăim mai mult şi ne spovedim mai mult. Ne pocăim prin slujbele speciale ale Bisericii din perioada Triodului, prin multele metanii şi prin regretul pentru că am supărat pe Dumnezeu şi pe semeni şi am căzut din starea de iubire smerită faţă de Dumnezeu şi faţă de semeni. De asemenea, în această perioadă, dacă ne spovedim mai des şi primim iertarea pentru păcate, simţim şi o bucurie mai intensă, prin împărtăşirea mai deasă cu Trupul şi Sângele Mântuitorului Iisus Hristos. Prin aceasta noi înţelegem că perioada Postului Sfintelor Paşti este o perioadă de nevoinţă, dar şi de bucurie, de apropiere de Hristos şi de împăcare cu semenii noştri. Cu alte cuvinte, ne eliberăm de întunericul păcatului ca să ne luminăm cu lumina harului”, a explicat Preafericirea Sa.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a spus că Părinţii Bisericii au rânduit ca Duminica Sfintei Cruci să fie aşezată la mijlocul Postului Sfintelor Paşti pentru a ne aduce aminte că, pentru neascultare, neînfrânare sau nepostire şi nepocăinţă, protopărinţii noştri Adam şi Eva nu au ajuns să guste din pomul vieţii şi au pierdut Raiul: „Noul Adam, Iisus Hristos, prin ascultare desăvârşită până la moarte şi încă moarte pe cruce, ne-a dăruit din nou Raiul şi posibilitatea să gustăm din pomul vieţii, şi anume din Sfânta şi Dumnezeiasca Euharistie (...). Această sărbătoare ne aduce aminte că prin ascultare de Dumnezeu, prin postire, prin înfrânare, noi ajungem să cerem iertare pentru păcate şi să putem să ne împărtăşim cu Trupul şi Sângele Domnului ca să simţim arvuna bucuriei Sfintelor Paşti. În acelaşi timp, această sărbătoare este o prevestire a pătimirilor şi a Învierii Domnului”.
„Sfânta Cruce este puterea iubirii jertfelnice a lui Hristos”
În continuare, Preafericirea Sa a explicat de ce Biserica Ortodoxă niciodată nu desparte Crucea de Înviere: „Prin această smerită iubire a lui Hristos noi vedem că în Cruce este ascunsă puterea Învierii, iar Învierea lui Hristos arată slava Crucii. Sfinţii Părinţi spun că Sfânta Cruce este steagul de biruinţă al lui Hristos. De aceea, el este pus în mijlocul Postului Mare. După cum împăraţii biruitori trimiteau semnele de biruinţă înaintea lor într-o cetate, aşa şi noi acum vedem Sfânta Cruce prin care Hristos a biruit păcatul neascultării lui Adam, a biruit pe diavolul, iadul, şi ne-a dăruit nouă viaţa veşnică, ca să avem şi noi o speranţă şi o credinţă puternică atunci când vedem Sfânta Cruce”.
Făcând referire la cuvintele Sfântului Apostol Pavel de la I Corinteni capitolul 1, versetul 18, „Căci cuvântul Crucii, pentru cei ce pier, este nebunie; iar pentru noi, cei ce ne mântuim, este puterea lui Dumnezeu”, Patriarhul României a spus că „Sfânta Cruce este puterea iubirii jertfelnice a lui Hristos, iubirea mai tare decât moartea, decât păcatul, decât boala, decât suferinţa, decât dezbinarea. Deci, Sfânta Cruce, atunci când este purtată cu credinţă, cu smerenie şi cu iubire faţă de Hristos, ne aduce putere în suflet, ne întăreşte, ne dă speranţă. Crucea se transformă în scară către Înviere”.
În cadrul Sfintei Liturghii au fost rostite ectenii speciale și rugăciuni pentru însănătoşirea bolnavilor şi încetarea epidemiei cu noul coronavirus.