Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Mesaje și cuvântări Ospăţul Împărăţiei cerurilor

Ospăţul Împărăţiei cerurilor

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Mesaje și cuvântări
Un articol de: † Timotei, Arhiepiscopul Aradului - 16 Aprilie 2014

Astăzi e o zi mare de prăz­nuire, nu a unui praznic doar, ci a Praznicelor, cum zicem după cântarea bisericească1. În legătură cu alte sărbători are şi o pregătire deosebită. Toată perioada Triodului, una din cele trei ale anului bisericesc, cu o durată de zece săptămâni, cuprinzând şi Sfântul şi Marele Post, şi care s-a încheiat în ajunul Paştilor, a fost una de nevoinţă pentru dobândirea bucuriei de acum.

Mai mult încă, am sim­ţit mereu mă­reţia săr­bă­to­rii aşteptate să o a­jungem. Participarea la at­mo­sfe­­ra cuprinzătoare a slujbelor sfin­te se încununează cu aceea a co­muniunii întregii obşti ortodo­xe, aşa cum din vremea aposto­li­că se făcea prin mesele iubirii sau agape2 spre pecetluirea vir­tu­ţilor câştigate pentru a­pro­pie­rea de Dumnezeu şi întreaga cre­aţie care prin harul Său pu­ru­­rea se înnoieşte. În această re­a­­litate sărbătorim mereu În­vi­e­rea şi fiecare duminică este un pri­lej de împărtăşire din cele a­ră­tate. Mesele creştine ur­mă­reau şi oglindeau realizarea con­cre­­tă a comuniunii sfinte împli­ni­­te cu precădere prin Sfânta Li­tur­ghie, cu săvârşirea Sfintei Eu­haristii, adică de mulţumire, pen­tru împreuna-mărturisire a da­rului sfânt mântuitor pentru toţi cei care se împărtăşeau. În lu­mea veche, mesele sub toate for­mele, adică cele obişnuite de a­miază şi seara, apoi la botezuri, nunţi şi înmormântări sau co­me­morări, aniversări, petreceri cu diferite prilejuri, strângeau pe cei apropiaţi din familii sau ob­şti spre a împărtăşi tristeţea sau bucuria şi, totodată, a a­dop­ta cele de cuviinţă pentru viaţa de toate zilele, spre folosul tutu­ror. Praznicele erau însoţite de ast­fel de ospeţe, numire legată de oaspeţi, care la rândul lor a­du­c­eau după bunăvoinţă partea ce se cuvenea, pusă în comun spre împlinirea unei tradiţii de o­­menie. Mai mult ca la alte praz­nice, acum la încheierea pos­­tului şi ca început al rodirii pă­mântului, se binecuvântau pri­noasele de carne, brânză, ouă, poame şi altele după slujba În­vierii, toate simbolizând os­pă­ţul ce întrece semnificaţia materială, arătând pe cea spirituală. În vechime, la diferite comuni­tăţi omeneşti, mesele primeau şi un caracter sacrificial, jertfele de a­nimale sau din lumea vegetală în­locuind pe cele umane şi care re­prezentau răscumpărarea vie­ţii însăşi din stricăciune pentru ne­murire. Consumarea integra­lă sau parţială a jertfei nutrea con­vingerea dobândirii însuşiri­lor acesteia, spre câştigarea u­nor virtuţi care să asigure de­să­vâr­şirea.3 Aspectul spiritual, a­vând întâietatea, s-a impus me­reu. Din istoria biblică, jertfa mie­lului pascal este grăitoare pen­tru ce a însemnat eliberarea poporului din robia vrăjmaşului văzut şi nevăzut.4 Adevărata răs­­plătire a virtuţii îşi are icoa­na în şederea „la masă cu Avra­am, cu Isaac şi cu Iacob în Îm­pă­ră­ţia cerurilor.“5 Este şi aceea a ospăţului ceresc.

Iubiţi fraţi şi surori în Hristos Domnul,

Privind acum prin prisma ce­lor arătate, viaţa Domnului nostru Iisus Hristos, înţelegem că pen­tru a apropia de lucrarea mân­tuitoare cât mai mulţi sinceri năzuitori, Însuşi a luat par­te la mese în casele fariseilor şi vameşilor şi, desigur, a multor altora, de fiecare dată făcând ca în locul hranei materiale să fie pre­ferată cea spirituală, după drep­tarul cumpătării6. A adus în pil­de rostul ospeţelor ca prefigu­ra­­re a ospăţului Împărăţiei. Aşa se tâlcuieşte şi parabola nunţii fi­u­lui de împărat, a omului care a făcut cină,7 cu învăţătura des­prin­să din următorul text e­van­ghe­lic: „Când faci un ospăţ, chea­­­mă pe săraci, pe neputincioşi, pe şchiopi, pe orbi. Şi fericit vei fi că nu pot să-ţi răs­plă­teas­că. Căci ţi se va răsplăti la în­vi­e­r­ea drepţilor. Şi auzind acestea, u­nul dintre cei ce şedeau la ma­să I-a zis: Fericit este cel ce va prânzi în Împărăţia lui Dum­nezeu“8. Mântuitorul Însuşi a lă­sat testamentul întregii Sale mi­si­­uni la Cina cea de Taină, in­sti­tu­­ind Taina Jertfei pentru lume, lu­ând pâinea şi vinul, zicând: „A­ces­ta este Trupul Meu care se dă pen­tru voi; ... şi acest pahar es­te Le­gea cea nouă întru Sân­gele Meu, care se varsă pentru voi...“9. Odată cu slăvita Sa în­vi­e­re, ca dovadă că Iisus Hristos, „ieri şi azi şi în veci este acelaşi“ - după cuvântul apostolului10, a lu­at masa înconjurat de ucenicii în­grijoraţi, în foişorul Cinei di­na­­intea jertfirii, apoi în cămara de la Emaus şi pe ţărmul Mării Ti­beriadei,11 făcându-se cunoscut la frângerea pâinii. Aşa vor fa­ce de-a lungul secolelor şi în a­ce­laşi fel toţi cei ce trăiesc rea­li­ta­­tea prin harul Sfântului Duh, în „Biserica Dumnezeului celui viu, stâlp şi temelie a adevărului“12. Nu se înregistrează doar un memorial simbolic, ci realita­tea vie a Bisericii, de la înce­pu­tul ei până în veacul ce va să fie, cum mărturisim în Crezul Or­to­do­xiei. Dacă Domnul este pre­zent precum s-a făgăduit şi acolo un­de sunt doi sau trei, adunaţi în numele Său, cu atât mai mult e unde toţi sunt în jurul mesei Sfin­tei Euharistii, adică a mul­ţu­mirii pentru „slava cea mare“, cum cântă slujba de la Răsăritul Soa­relui Celui de Sus şi Nea­pus13. Psalmistul întregeşte ca­drul prin stihurile: „Fiii tăi, ca niş­te vlăstare tinere de măslin, îm­prejurul mesei tale. Iată, aşa se va binecuvânta omul cel ce se te­me de Domnul... Gustaţi şi ve­deţi că e bun Domnul; fericit băr­­batul care nădăjduieşte în El“14. Imnul ales al slujbei din Pă­resimi lămureşte cele arătate astfel: „Din ospăţul Stăpânului şi din masa cea nemuritoare, ve­niţi credincioşilor la loc înalt, cu gânduri înalte să ne îndulcim, pe Cuvântul Cel preaînalt din cu­vântul Lui cunoscându-L, pe ca­re Îl slăvim“; sau altul: „Zis-a u­cenicilor Cuvântul, în taină în­vă­ţându-i: mergeţi în loc înalt, un­de gândul se întăreşte, de gă­tiţi Paştile prin cuvântul ade­vă­ru­lui cel fără de aluat şi în­tă­rirea harului să o măriţi“15. De a­da­os, ca lămurire la toate cele a­ră­tate şi imnul slujbei de praz­nic: „Veniţi să bem băutură no­uă, nu din piatră stearpă făcută cu minuni, ci din izvorul ne­stri­că­­ciunii, cel izvorât din mor­mân­­tul lui Hristos, întru Care ne întărim“16. În contextul de re­fe­­rinţă, unul dintre Sfinţii Bi­se­ri­cii întreabă, dând şi răspunsul: „Şi ce este ospăţul? Îm­pă­ră­ţia cerurilor pe care a pregătit-o ce­lor invitaţi, potrivit hotărârii Lui de la întemeierea lumii“17. A­ce­laşi precizează: „Şi mâncând a­­totneprihănitul Lui trup, adi­că dum­nezeieştile Taine, ne fa­cem cu adevărat în chip deplin con­­tru­­peşti şi înrudiţi cu El, cum spu­ne şi dumnezeiescul Pa­vel: Sun­tem os din oasele Lui şi car­ne din carnea Lui; sau ia­răşi: Din plinătatea dumne­ze­i­rii Lui toţi am luat şi har peste har. A­junşi astfel ne facem asemenea du­pă har iubitorului de oameni Dum­nezeu şi Stă­pâ­nu­lui nostru, res­tabiliţi şi reîn­no­iţi cu sufletul [...].

Dreptmăritori creştini şi creştine,

De sărbătoarea Sfintelor Paşti, credincioşii găsesc şi prilejul arătării grijii faţă de Sfintele Tai­ne la care s-a făcut trimitere. Or, se ştie că fiecare duminică, re­amintind Ziua Învierii, reco­man­­dă ca aceeaşi grijă să fie do­ve­dită mereu. Anul în curs, ca An omagial euharistic (Spo­ve­da­nie şi Împărtăşanie) în Patri­ar­hia Română, dă putinţa stă­ru­i­rii în aceasta. În plus şi ca An co­me­morativ al Sfinţilor Brân­co­veni, amintind jertfa lor, îmbie gân­dul că exemplul pe care a­ceasta îl dă este luat din cea de pe Golgota, spre a avea răsplata bi­ruinţa în Hristos Cel Înviat. Ea se înscrie în istoria Bisericii ca o contribuţie semnificativă a Or­todoxiei româneşti atât la u­ni­tatea creştinilor, cât şi a lumii. În continuarea gândului, de su­bli­­niat că, la începutul Postului, a­nume între 6 şi 9 martie, acest an, la Patriarhia Ecumenică din Fa­nar, s-a ţinut Sinaxa Întâi­stă­tă­­torilor Bisericii Ortodoxe, la ca­re a participat şi delegaţia ro­mâ­nă, în frunte cu Preafericitul Pă­rinte Daniel, Patriarhul Ro­mâ­­niei, scopul urmărit fiind pre­gătirea Sfântului şi Marelui Si­nod al Bisericii Ortodoxe. Locul des­făşurării este cel al vechiului Con­stantinopol, unde acum trei su­te de ani s-a întâmplat şi mar­ti­­riul Sfântului Voievod Con­stan­tin cu fiii săi, Constantin, Şte­fan, Radu şi Matei şi sfetni­cul Ianache. Spre cinstea lor au dat exemplu de jertfelnicie pentru Biserică şi Patrie. În toate sfin­tele lăcaşuri, Sfânta Masă sau prestolul reprezintă altarul pe care se aduce mereu jertfa Cru­cii, odinioară sângeroasă, iar acum nesângeroasă, pentru toa­te căderile omeneşti spre ridi­ca­­rea şi moştenirea Împărăţiei ce­reşti. Împrejurul ei, ca la o slu­ji­­re îngerească, sfinţiţii slujitori pri­mesc Sfânta Împărtăşanie, dân­d-o apoi şi credincioşilor îna­­intea uşilor centrale ale ico­no­stasului, ce închipuie pe cele ale cerului. Acum toată suflarea ia aminte la îndemnul dumne­ze­ieş­tii Liturghii: „Cu frică de Dum­nezeu, cu credinţă şi cu dra­gos­te să vă apropiaţi“ şi ca o ade­ve­rire a participării la realitatea Tai­nei la chinonicul: „Trupul lui Hris­tos primiţi şi din izvorul cel fă­ră de moarte gustaţi, Aliluia“, ne­uitându-se nici versul psal­mis­­tului „Mărturisiţi-vă Dum­ne­­zeului ceresc; că în veac este mila Lui“18. [... ] Dorind unii al­to­­ra tot binele de slăvite săr­bă­tori, toţi fiii duhovniceşti se în­fă­ţi­şează la ospăţul Împărăţiei ce­reşti în haina sufletului lumina­tă de lumina Celui ce cu ade­vă­rat a înviat şi Căruia se cuvine mă­rirea cu Tatăl şi Sfântul Duh în veci. Amin.

Al vostru, către Domnul ru­gă­tor şi de tot binele doritor,

† Timotei
Arhiepiscopul Ardealului

Note:

1 Canonul Învierii, Cânt. 8, Irmos;

2 Pr. Prof. Dr. I. Rămureanu, M. Şesan, T. Bodogae, Istoria Bisericească Universală, Bucureşti, 1987, vol. I, pp. 225 ş.urm.;

3 Diac. E. Vasilescu, Istoria Religiilor, Bucureşti, 1975, p. 57 ş.urm.;

4 Cf. Facerea, 4, 3-4; Ieşirea, 12, 3 ş.urm.;

5 Matei, 8, 11;

6 Cf. Luca, 5, 29; 7, 36;

7 Matei, 22, 1 - 14; Luca, 14, 16 - 24;

8 Luca, 14, 12 - 15;

9 Luca, 22, 19 - 20;

10 Evrei, 13, 8;

11 Luca, 24, 13 - 43; Ioan, 21, 1 - 13;

12 I Tim, 3, 15;

13 Doxologia Utreniei, Troparul Crăciunului, Prohodul Dom­nului, Starea II, 3, Icosul Utreniei Învierii;

14 Psalm 127, 3 - 4; 33, 8;

15 Canonul de la Denia de Miercuri seara, Săptămâna Mare, Cântarea a 9-a, Irmos, şi stihira 1;

16 Canonul Învierii, Cânt. 3, Irmos;

17 Cf. Rom. 8, 28, Sf. Simeon Noul Teolog, Cuvântări morale, cuv. 1, cap. 11, la L. Petcu şi G. Herea, Lumina din inimi, Iaşi, 2003, p. 838;

18 Psalm 135, 1.

Citeşte mai multe despre:   pastorala  -   Pastorale de Sfintele Paști  -   Invierea Domnului