Bucureşti, 2 noiembrie 2024 Preafericirii Sale, Preafericitului Părinte PORFIRIE, Arhiepiscopul de Pec, Mitropolitul de Belgrad-Karlovci, Patriarhul Serbiei Preafericirea
„Pentru noi S-a născut prunc tânăr, Dumnezeu cel mai înainte de veci“
† Teofan
Prin harul lui Dumnezeu
Arhiepiscop al Iaşilor şi
Mitropolit al Moldovei şi Bucovinei
Iubiţilor preoţi din parohii,
cuvioşilor vieţuitori ai sfintelor mănăstiri şi
drept-credinciosului popor al lui Dumnezeu
din Arhiepiscopia Iaşilor:
har, bucurie, iertare şi ajutor
de la Dumnezeu Cel în Treime preaslăvit –
Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt
„Pentru noi S-a născut Prunc tânăr, Dumnezeu Cel mai înainte de veci.“1
Iubiţi fraţi preoţi,
Drept-slăvitori creştini,
Iată-ne ajunşi, cu mila lui Dumnezeu, la sărbătoarea cea mare şi sfântă a Naşterii Domnului. Ne aflăm la capătul unui an care, deşi a trecut atât de repede, a cunoscut destule întâmplări nefericite, care ne-au marcat, mai mult sau mai puţin, pe fiecare dintre noi.
Au sosit şi ultimele zile ale acestui an şi, parcă, agitaţia s-a mai diminuat puţin. Este tocmai potrivit pentru o clipă de linişte, pentru un moment de colind, pentru un răgaz tihnit în sânul familiei. Cu ce va veni anul 2016, Dumnezeu singur ştie. Omeneşte vorbind, semne bune nu prea sunt, ba chiar dimpotrivă. Nu ne pierdem însă nădejdea: mare este Dumnezeul nostru! Nu ne părăseşte, căci suntem făptura Lui. Ne este necesară conştiinţa apartenenţei noastre la Biserica lui Hristos. Ne este de trebuinţă o oprire, pentru o clipă, din ritmul infernal al mişcării continue, al agitaţiei permanente, al frământării din fiecare zi. „Opriţi-vă şi cunoaşteţi că Eu sunt Dumnezeu“2, zice Domnul în Psaltire. Este glasul dumnezeiesc al Cerului adresat nouă, pământenilor cuprinşi în iureşul ambiţiilor de tot felul, al orgoliilor nenumărate şi al unei dorinţe nestăvilite de superioritate în raport cu ceilalţi.
„Omul de azi – spunea un gânditor creştin român – trăieşte totul în fugă, el nu prinde frumuseţea, nici lumina adevărului. Cele mai alese rosturi şi semne îi scapă; îi scapă nu pentru că el ar fi în păcat, ar fi sortit de la început să nu vadă, ci pentru că felul în care îşi trăieşte viaţa aici îi închide porţile înţelesului. Cu fiecare zi ce trece, omul se îndepărtează de plaiurile bucuriei şi ale înţelepciunii. Trufia şi îndemnul numai către ordinea materială a lucrurilor îl fac să coboare cele mai de jos trepte ale condiţiei umane.“ 3
„Opriţi-vă şi cunoaşteţi că Eu sunt Dumnezeu!“ Unde să ne oprim? La Peştera din Betleem. Acolo „pentru noi S-a născut Prunc tânăr, Dumnezeu Cel mai înainte de veci“.„Acesta este Părinte şi Domn al veacului ce va să fie (...) Acesta este Dumnezeu tare, Care ţine cârmuirea făpturii“4, rostesc slujbele Bisericii.
„Opriţi-vă şi cunoaşteţi că Eu sunt Dumnezeu!“ Pentru ce să ne oprim? Să vedem pe „Cel Bătrân de zile făcut Prunc. Cel Care stă pe tron înalt şi preaînălţat este aşezat în iesle (...). Cel Care a rupt legăturile păcatului este înfăşat în scutece. Vrea să prefacă necinstea în cinste, vrea să îmbrace cu slavă pe cel neslăvit (...). Pentru aceasta ia trupul meu, să-I fac în mine loc Cuvântului Lui. Îmi ia trupul meu ca să-mi dea Duhul Lui“5.
„Opriţi-vă şi cunoaşteţi că Eu sunt Dumnezeu!“ Ce să vedem, oprindu-ne şi poposind în Peştera din Betleem? Vedem păstorii cei simpli şi curaţi, întruchipând oamenii obişnuiţi de ieri şi de azi, care vieţuiesc liniştiţi, mulţumindu-se cu puţin, nelacomi, neinvidioşi, nedoritori să domine pe alţii.
Vedem în Peşteră pe cei trei magi, simbolizând înţelepţii, bogaţii şi puternicii lumii de ieri şi de azi care nu s-au lăsat robiţi de propria înţelepciune, bogăţie şi putere. Nu au fost la Naşterea Domnului decât trei magi, din cei mulţi ai acelor vremuri, semn că nu este uşor pentru cel înţelept, bogat şi puternic să se apropie de Dumnezeu. Nu este uşor, dar nici imposibil. Istoria prezintă multe situaţii în care oameni cu multă carte au cunoscut Cuvântul lui Dumnezeu, Logosul întrupat, şi au recunoscut în Acesta izvorul întregii înţelepciuni. Nu puţini au fost şi cei cu multă stare materială care au înţeles că Dumnezeu este adevăratul proprietar al lucrurilor, ei fiind doar administratorii bogăţiei. De binefacerile acesteia s-au bucurat ei înşişi, dar au bucurat, cu generozitate, şi pe alţii. Printre cârmuitorii popoarelor, printre mai marii oraşelor şi satelor au fost şi mai sunt şi astăzi unii care exercită puterea în duh de slujire, înţelegând că „orice stăpânire este de la Dumnezeu“6. Existenţa lor arată că nu este imposibil să fii mare şi puternic şi, în acelaşi timp, om al lui Dumnezeu pus în slujba oamenilor.
Vedem în Peşteră pe bătrânul Iosif, ocrotitorul Sfintei Fecioare Maria. În Sfântul şi Dreptul Iosif contemplăm pe marii bărbaţi ai Bisericii şi Neamului, pe taţii noştri şi soţii mamelor noastre, pe eroii jertfiţi pe câmpurile de luptă, pe „sfinţii închisorilor“, pe cei ce ostenesc acum în ţară şi în afara ei pentru a obţine pâinea familiei. Blândeţea şi fermitatea bătrânului Iosif, iubirea şi spiritul de jertfă constituie chemare adresată bunicilor, taţilor, fraţilor şi fiilor noştri de a nu se lăsa cuprinşi de duhul desfrânării, al pornografiei, al lipsei de iubire şi respect faţă de soţia lor, de pruncii lor, de Biserica şi neamul lor. „Bărbaţilor, iubiţi pe femeile voastre, după cum şi Hristos a iubit Biserica şi S-a dat pe Sine pentru ea.“7 Este îndemnul Sfântului Apostol Pavel adresat bărbaţilor din toate timpurile, cuvânt de o urgenţă absolută pentru vremurile în care trăim.
Vedem în Peştera Betleemului pe Preasfânta Născătoare de Dumnezeu şi Pururea Fecioara Maria, chip al curăţiei şi al sfinţeniei, icoană a naşterii de prunci şi a creşterii lor în duhul adevărului, frumuseţii şi demnităţii. Bunicile, mamele, surorile şi fiicele noastre sunt chemate la Betleem pentru a se lăsa inspirate de bunătatea, delicateţea şi spiritul de jertfă al Preacuratei Fecioare Maria. Ea le spune tuturor, arătând spre Dumnezeiescul Prunc: „Faceţi orice vă spune El“8. Şi El, Hristos, le spune tuturor mamelor din toate locurile şi din toate vremurile: „Lăsaţi copiii şi nu-i opriţi să vină la Mine“9. În Hristos, copiii, precum toţi oamenii, descoperă „Calea, Adevărul şi Viaţa“10, căci El este „Lumina lumii“11, „pâinea care s-a pogorât din cer“12, sensul vieţii, înţelesul a tot ceea ce există.
Vedem în Peştera Betleemului mai presus de toţi şi de toate pe Dumnezeul-Om, Iisus Hristos în chip de Prunc. Acesta ne binecuvântează, ne cheamă şi cu dragoste ne aşteaptă: „Veniţi la Mine toţi cei osteniţi şi împovăraţi şi Eu vă voi odihni pe voi. Luaţi jugul Meu asupra voastră şi învăţaţi-vă de la Mine, că sunt blând şi smerit cu inima şi veţi găsi odihnă su-fletelor voastre. Căci jugul Meu e bun şi povara Mea este uşoară“13.
Ascultându-L pe Dumnezeiescul Prunc şi contemplându-L în duh pe Dânsul, ascultăm vocea şi privim chipul copiilor acestei lumi – izvor de odihnă sufletească şi de bucurie duhovnicească. Ei ne vorbesc despre neprihănire şi despre viaţa necuprinsă de ispitele aparenţelor înşelătoare. Ochii şi zâmbetul copilului sunt o „floare deschisă lumii, un îndemn la simplitate şi frumuseţe. În el vorbeşte frântura de cer dată omului odată cu începutul“14, după cuvântul marelui Ernest Bernea, cel iubitor de sat şi de ţăran, cel care l-a născut pe Horia Bernea, intelectualul creştin de mare adâncime al anilor '90. El ni se adresează nouă, celor împovăraţi de griji şi păcate, înlănţuiţi în iureşul ambiţiilor de tot felul, spunându-ne: „Când întrebările bat la porţile gândului tău împovărat şi cer dezlegare, când umbrele amintirilor alunecă pe pereţii sufletului şi cer o rază de soare, atunci stai de vorbă cu copiii“15.
Iubiţi fraţi şi surori întru Hristos-Domnul,
Aşezaţi duhovniceşte în faţa Peşterii din Betleem şi colindând pe Dumnezeiescul Prunc, pe Sfânta Fecioară şi pe Dreptul Iosif, pe îngeri, pe magi şi pe păstori, nu putem să nu auzim, în tumultul din cetate, tulburarea lui Irod şi plânsul pruncilor ucişi de el. Freamătul neliniştii lor şi strigătul copiilor lipsiţi de frumuseţea vieţii s-au prelungit peste veacuri şi sunt simţite şi auzite cu multă putere în zilele noastre. Prea multele noastre păcate, lipsa rugăciunii şi şovăielnica sau absenta noastră credinţă, la care se adaugă lupta celor fără de Dumnezeu împotriva lui Dumnezeu şi a Bisericii Sale creionează situaţia lumii de astăzi, după chipul şi atitudinea celor din timpul Naşterii lui Hristos.
Tragedia avorturilor şi alte forme de aşa-zisă familie – diferite de cea tradiţională, alcătuită din tată, mamă şi pruncii lor – pericolul introducerii educaţiei sexuale în şcoli, concomitent cu lupta împotriva religiei şi a icoanelor, drama emigraţiei românilor în afara ţării şi a musulmanilor în Europa completează tabloul situaţiei de astăzi, similară celei din timpul Naşterii lui Hristos.
Acum, ca şi atunci, „celor ce şedeau în latura şi în umbra morţii lumină le-a răsărit“16.Acum, ca şi atunci, Hristos şi Biserica Sa rămân „stâlpul şi temelia Adevărului“17. De-a lungul istoriei, Hristos-Dumnezeu nu ne-a părăsit. Nu ne va părăsi nici acum. Atâta timp cât se săvârşeşte Dumnezeiasca Liturghie, cât mai sunt mame care nasc prunci pe care îi cresc în dragoste de Dumnezeu şi de oameni, cât există tineri care păstrează sau îşi recapătă curăţia, cât mai sunt oşteni iubitori de Hristos şi de neam, cât nu ne-a părăsit dorinţa reîntoarcerii Basarabiei, atâta timp cât în Europa încă se mai slăveşte numele lui Hristos, loc pentru nădejde mântuitoare încă mai este. În tot acest context contradictoriu, de derută şi de haos, pe de o parte, dar şi de lumină şi nădejde, pe de altă parte, cuvântul Sfântului Apostol Pavel rămâne decisiv: „Întăriţi-vă în Domnul şi întru puterea tăriei Lui. Îmbrăcaţi-vă cu toate armele lui Dumnezeu, ca să puteţi sta împotriva uneltirilor diavolului. Căci lupta noastră nu este împotriva trupului şi a sângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutăţii, care sunt în văzduh. Pentru aceea, luaţi toate armele lui Dumnezeu, ca să puteţi sta împotrivă în ziua cea rea, şi, toate biruindu-le, să rămâneţi în picioare. Staţi deci tari, având mijlocul vostru încins cu adevărul şi îmbrăcându-vă cu platoşa dreptăţii, şi încălţaţi picioarele voastre, gata fiind pentru Evanghelia păcii. În toate luaţi pavăza credinţei, cu care veţi putea să stingeţi toate săgeţile cele arzătoare ale vicleanului. Luaţi şi coiful mântuirii şi sabia Duhului, care este cuvântul lui Dumnezeu“18.
Încurajaţi de cuvântul Sfântului Apostol Pavel, încercăm a ne bucura de lumina cea sfântă a sărbătorilor Naşterii Domnului, Anului Nou şi Bobotezei. Prezenţa noastră la sfintele slujbe şi în ambianţa sacră a familiei, cu gândul la cei dragi şi cu inimă milostivă pentru cei săraci, ne dă putere şi curaj, determinare şi nădejde pentru Anul Nou 2016.
Rog pe Dumnezeu să răspândească în inima fiecăruia şi în sufletul tuturor lumina, pacea, adevărul şi frumuseţea Peşterii din Betleem. Dumnezeu Cel milostiv să vă întărească spre tot lucrul bun în anul care vine, să vă dăruiască putere şi răbdare în încercările care vin. Vă adresez tuturor îndemnul să nu uitaţi a înrădăcina în inimă şi suflet rugăciunea: „Nădejdea mea este Tatăl, scăparea mea este Fiul, acoperământul meu este Duhul Sfânt, Treime Sfântă, slavă Ţie“19.
Sărbători cu pace!
La mulţi, fericiţi şi buni ani!
Al vostru, către Dumnezeu smerit rugător,
† TEOFAN
Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei
Note bibliografice
1 „Condacul Naşterii Domnului“, în Mineiul lunii decembrie, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 2005, p. 441.
2 Psalmi 45, 10.
3 Ernest Bernea, Îndemn la simplitate, Editura Anastasia, Bucureşti, 1995, pp. 107-108.
4 Cântarea a şasea a Canonului Utreniei din 25 decembrie, în Mineiul lunii decembrie, p. 441.
5 Sfântul Ioan Gură de Aur, „Cuvântare la Naşterea Mântuitorului nostru Iisus Hristos“, în Părinţi şi Scriitori Bisericeşti, vol. 14, Editura Basilica, Bucureşti, 2015, p. 52.
6 Romani 13, 1.
7 Efeseni 5, 25.
8 Ioan 2, 5.
9 Matei 19, 14.
10 Ioan 14, 6.
11 Ioan 8, 12.
12 Ioan 6, 58.
13 Matei 11, 28-30.
14 Ernest Bernea, op. cit., p. 108.
15 Ibidem, p. 109.
16 Matei 4, 16.
17 1 Timotei 3, 15.
18 Efeseni 6, 10-17.
19 „Rugăciunea Sfântului Ioanichie cel Mare“, în Ceaslov, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1990, p. 187.